עייפות וחוסר אנרגיה
|

עייפות וחוסר אנרגיה – דרכים לטיפול

מהי עייפות כרונית ותסמונת עייפות (CTFS)

רובנו חווינו עייפות או חוסר אנרגיה בשלב מסוים בחיינו. זו תחושת התשישות שמגיעה אחרי יום ארוך בעבודה, לילה ללא שינה או אימון מפרך. עם זאת, עבור אנשים מסוימים, צריך לדבר על תחושת העייפות שהיא יותר מסתם אי נוחות מדי פעם. זה מצב קבוע שיכול להיות מתיש. מצב זה ידוע בתור תסמונת עייפות ותשישות כרונית (CTFS).

תחשות עייפות וחוסר אנרגיה

מה גורם ל-CTFS?

הסיבה המדויקת ל-CTFS אינה ידועה. עם זאת, ישנם מספר גורמים שעשויים לתרום להתפתחות המצב, כולל:

·  אורח חיים בישיבה: אנשים שחיים באורח חיים בישיבה נוטים יותר לחוות את תחושת העייפות מאשר אלו הפעילים. הסיבה לכך היא שפעילות גופנית עוזרת להעלות את רמות האנרגיה ולשפר את זרימת הדם.

·  תזונה לקויה: אכילת תזונה לקויה עלולה להוביל גם לעייפות. מזון מעובד, משקאות ממותקים ואלכוהול יכולים כולם לתרום לתחושת עייפות.

·  מתח: מתח יכול לגבות מחיר מהגוף והנפש שלך, ולהוביל לתחושות של תשישות.

·  הפרעות שינה: הפרעות שינה כמו נדודי שינה יכולות לגרום לאנשים להרגיש עייפות במהלך היום.

·  מצבים רפואיים: ישנם מספר מצבים רפואיים שעלולים לגרום לעייפות כרונית, כולל אנמיה, הפרעות בבלוטת התריס וסוכרת.

חוסר אנרגיה

מהם התסמינים של עייפות כרונית, עייפות וחוסר אנרגיה

קשה מאוד לחיות עם עייפות כרונית או חוסר אנרגיה ולכן לפני שנצלול לפרטים חשוב להכיר את הסימפטומים של עייפות כרונית, עייפות וחוסר אנרגיה כדי שתוכל לזהות מתי תצטרך לפנות לרופא לעזרה.

אנשים עם CFS מדווחים לרוב על תחושת תשישות כל הזמן, ללא קשר לכמות השינה שהם ישנים. הם עשויים גם להיתקל בבעיות ריכוז, לחוות כאבים כלליים ולסבול מתסמינים חריגים כמו שיווי משקל ירוד וכאבי ראש. חשוב לציין ש-CFS הוא מצב רפואי אמיתי עם סיבות אפשריות רבות; זה לא פשוט להיות "עייף כל הזמן".

עייפות שונה מנמנום בכך שאנשים שחיים עם עייפות כרונית מרגישים ערים אך עייפים. ישנוניות היא הרגשה של צורך לישון. עייפות יכולה להיות חריפה – כלומר היא מופיעה בפתאומיות ונמשכת לפרק זמן קצר – או שהיא יכולה להיות כרונית – כלומר היא נמשכת זמן רב. אנשים עם תשישות ועייפות כרונית עשויים להרגיש עייפים רוב הזמן או כל הזמן במשך שישה חודשים לפחות. עייפות כרונית עלולה לגרום לחולשה כללית (אי נוחות או אי נוחות), דיכאון, חולשת שרירים וירידה בריכוז.

חוסר אנרגיה יכול לנבוע מדברים רבים ושונים כגון מתח, שינה לא מספקת, תזונה לקויה ומצבים רפואיים מסוימים. אנשים חסרי אנרגיה עלולים להרגיש חלשים, לחוות ערפול מוחי או להתקשות להתרכז במשימות נפשיות. הרגשה של חוסר אנרגיה שונה מתחושת עייפות בכך שאנשים שחסרים באנרגיה עדיין עשויים להרגיש שהם יכולים להירדם בכל רגע (בניגוד לאלה שהם עייפים אך ערים לגמרי).

בקיצור הנה כמה תסמינים שאתה צריך להיות מודע אליהם:

  • קשיי ריכוז
  • בעיות זיכרון
  • כאבי ראש
  • כאבי פרקים ושרירים
  • כאב גרון
  • בלוטות לימפה מוגדלות

תסמינים אלה יכולים להקשות מאוד על ניהול פעילויות יומיומיות. כתוצאה מכך, אנשים מתקשים לעבוד, לשמור על קשרים חברתיים ולדאוג לאחריות היומיומית שלהם.

מהן הסיבות האפשריות לעייפות כרונית, עייפות וחוסר אנרגיה

יש הרבה הסברים אפשריים למה אתה עלול להרגיש עייפות על בסיס קבוע. כמה סיבות נפוצות כוללות:

לא ישנים מספיק

זה אולי נראה מובן מאליו, אבל זה ראוי להזכיר כי זה כל כך נפוץ. על פי הקרן הלאומית לשינה בארה״ב, מבוגרים זקוקים לשבע עד תשע שעות שינה בלילה לבריאות מיטבית. אבל למרבה הצער, אנשים רבים אינם עצומים כמעט כל כך. למעשה, 40 אחוז מהמבוגרים אומרים שהם ישנים שש שעות או פחות בלילה. אם אתה לא ישן מספיק, רוב הסיכויים שאתה הולך להרגיש עייף במהלך היום.

חשוב לישון מספיק כל לילה

תזונה לקויה

מה שאתה אוכל (או לא אוכל) יכול גם לשחק תפקיד במידת העייפות שאתה מרגיש. לדוגמה, אם אתה לא אוכל מספיק קלוריות או אם אתה לא מקבל מספיק חומרים מזינים כמו ברזל, ויטמין C או ויטמיני B, אתה עלול להתחיל להרגיש עייפות. באופן דומה, אם אתה אוכל יותר מדי סוכר או מזון מעובד, זה יכול גם להוביל לתחושות של עייפות. אכילת תזונה נכונה ומאוזנת היא המפתח לשמירה על אנרגיה מתמשכת לאורך כל היום.

להימנע תזונה לקויה

התייבשות

חשוב לשמור על לחות לאורך כל היום על ידי שתיית מים מרובה. אפילו התייבשות קלה עלולה לגרום לעייפות ולהקשות על הריכוז.

אנמיה

זהו מצב הנגרם ממחסור בתאי דם אדומים בגוף שעלול להוביל לתחושות עייפות וחולשה. לפי המכון הלאומי לבריאות, אנמיה משפיעה על יותר מ-3 מיליון אמריקאים מדי שנה – רובם נשים בין הגילאים 18 עד 49. אם אתה חושב שאולי יש לך אנמיה, חשוב לראות את הרופא שלך לאבחון כולל בדיקות כגון ספירת דם ואפשרויות טיפול אשר עשוי לכלול שינויים באורח החיים או תרופות.

חרדה ודיכאון

מצבי בריאות נפשיים כמו חרדה ודיכאון הם גם גורמים שכיחים לעייפות. לפי איגוד החרדה והדיכאון של אמריקה, הפרעות חרדה משפיעות על 40 מיליון מבוגרים בארצות הברית – זה 18 אחוז מהאוכלוסייה! ודיכאון היא אחת ההפרעות הנפשיות הנפוצות ביותר בארה"ב, המשפיעה על יותר מ-16 מיליון מבוגרים מדי שנה. אם אתה חושב שהעייפות שלך עשויה לנבוע מחרדה או הפרעת מצב רוח, חשוב לדבר עם הרופא שלך על אפשרויות טיפול שעשויות לכלול טיפול, תרופות או שניהם.-

כיצד ניתן לטפל בעייפות כרונית, עייפות וחוסר אנרגיה

אין גישה מתאימה לכולם לטיפול ב-CFS. במקום זאת, הטיפול מתמקד בניהול הסימפטומים כך שאנשים עם המצב יוכלו לחיות חיים נורמליים ככל האפשר.

הדבר הטוב ביותר הוא להתחיל בזיהוי שורש הבעיה. לשם כך אתה יכול לבדוק את עצמך מול חלק מהסיבות שהוזכרו לעיל או להתייעץ עם הרופא שלך שאולי יערוך כמה בדיקות כדי לראות אם אתה סובל מחוסר ויטמינים ומינרלים או סובל מאנמיה.

אפשרויות הטיפול עשויות לכלול:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא סוג של ייעוץ פסיכולוגי שיכול לעזור לאנשים לשנות דפוסי חשיבה שליליים ודפוסי התנהגות שעלולים לתרום לעייפות.

הרגלי שינה

שיפור הרגלי שינה כמו שינה בחדר חשוך והימנעות מקפאין לפני השינה יכולים לעזור לקדם שינה טובה . יותר ולהפחית עייפות במהלך היום. כמות שעות השינה חשובה גם היא.

שתיית נוזלים

שתו הרבה נוזלים, במיוחד מים. המכון לרפואה בארה״ב ממליץ לגברים לשתות כ-13 כוסות (3 ליטר) נוזל ביום ונשים לשתות כ-9 כוסות (2.2 ליטר). אבל זכרו שהמלצות אלו יכולות להשתנות בהתאם לרמת הפעילות שלך, כך שאם אתה מתאמן באופן קבוע או חשוף לטמפרטורות חמות, ייתכן שתצטרך אפילו יותר מים מזה.

חשוב להרבות בשתיה
  • פעילות גופנית ודיאטה – בצע שינויים באורח החיים שלך

זה אומר בעיקר פעילות גופנית ודיאטה. אחד הדברים החשובים ביותר שאתה יכול לעשות הוא לבצע פעילות גופנית סדירה. פעילות גופנית לא רק עוזרת לשפר את הכושר הגופני שלך, אלא היא גם יכולה להגביר את האנרגיה המנטלית ואת מצב הרוח שלך. שינוי נוסף באורח החיים שיכול לעשות הבדל גדול הוא לאכול תזונה בריאה. אכילה מרובה של פירות, ירקות ודגנים מלאים מספקת לגופך את החומרים התזונתיים החיוניים להם הוא זקוק לתפקוד תקין.

פחות קפאין וסוכר

נסו להגביל את צריכת הסוכר והקפאין שלכם, מכיוון שאלו עלולים לגרום לעליות ולקריסות ברמות האנרגיה. ביצוע אפילו שינויים קטנים באורח החיים שלך יכול להשפיע רבות על ההרגשה שלך, אז אל תהססו לנסות אותם.

שינה

לישון מספיק. לא צריך להרחיב. נכון?

הפסקות מנוחה

קחו הפסקות במהלך היום כדי להירגע ולהתחדש – חשוב לעשות הפסקות במהלך היום כדי להירגע ולהתחדש. אורח חיים הכולל הפסקות קבועות הוכח כמוביל לבריאות כללית טובה יותר. כשאתה לוקח הפסקה, הגוף שלך מקבל הזדמנות לנוח ולהחלים. זה עוזר להפחית את רמות הלחץ ואפילו יכול לשפר את המערכת החיסונית שלך.

לקחת הפסקות במהלך היום ולנוח

מזון שעשוי לעזור

אמנם אין סוג מזון אחד שהוא קסם שיכול לרפא עייפות כרונית, אבל ישנם מזונות מסוימים שעשויים לעזור לשפר את רמות האנרגיה ולקדם שינה טובה יותר. לדוגמה, מזונות עשירים בברזל כגון תרד ובשר אדום רזה יכולים לעזור להילחם בעייפות, בעוד שפחמימות מורכבות כמו דגנים מלאים יכולים לספק אנרגיה מתמשכת לאורך היום. בנוסף, מזונות המכילים מגנזיום, כמו שוקולד מריר וגרעיני דלעת, יכולים לעזור להרפיית הגוף ולקדם שינה רגועה. על ידי שילוב מזונות אלה בתזונה שלך, ייתכן שתוכל להפחית את הסימפטומים של עייפות כרונית ולשפר את הבריאות הכללית שלך.

ויטמינים ומינרלים שעשויים לעזור

לאנשים שחווים עייפות כרונית אולי כדאי לשקול לקחת תוספי ויטמינים ומינרלים. אמנם אין פתרון מוחלט, אבל כמה מחקרים מראים כי חומרים מזינים מסוימים יכולים לעזור לשפר את רמות האנרגיה. לדוגמה, ברזל חיוני לנשיאת חמצן בדם, ומחסור עלול לגרום לעייפות. ויטמינים מקבוצת B חשובים גם לחילוף החומרים באנרגיה, וחוסר בחומרים מזינים אלו נקשר לתחושות של תשישות.

לסיום, אם אתה קורא את זה, אז אתה בטח כבר יודע שעייפות כרונית ועייפות הם כאב אמיתי. יכול להיות שאתה נאבק עם הסימפטומים ואפילו לא יודע איך לקרוא לזה. בתקווה, אנו מקווים שנתנו לך קצת בהירות והבנה לגבי זה – מהסיבות האפשריות שלו ועד איך אתה יכול למצוא הקלה. אם להבין אילו ויטמינים ומינרלים אתה צריך נשמע כמו עבודה רבה מדי, עשינו את זה כבר עבורך. פשוט בקר באתר האינטרנט שלנו כדי ללמוד עוד על מה שאנחנו עושים.

Similar Posts

One Comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *