ויטמין B12
|

ויטמין B12 – הדברים החשובים שאתה צריך לדעת עליו

מה זה B12 ומה זה עושה לגוף

אולי ראית ויטמין B12 ברשימת המרכיבים של משקה האנרגיה האהוב עליך או שמעת אותו מוזכר כדרך לעזור לך להרגיש פחות עייפות. אבל מהו בעצם ויטמין B12 וכיצד הוא משפיע על הגוף שלך?

ויטמין B12, הידוע גם בשם קובלמין, הוא ויטמין מסיס במים שניתן למצוא בבשר, עוף, פירות ים ומוצרי חלב. הינו זמין גם בצורת תוספת. ויטמין זה ממלא תפקיד חשוב במטבוליזם של כל תא בגוף האדם ומסייע לגוף ליצור אנרגיה על ידי המרת פחמימות לגלוקוז וחומצות שומן לקטונים. ויטמין B12 ממלא גם תפקיד בסינתזת DNA ויצירת תאי דם אדומים.

הויטמין מציע מספר יתרונות בריאותיים, לרבות הפחתת עייפות, שיפור במצב הרוח, סיכון מופחת למחלות לב וזיכרון חד יותר. אם אתה חושב שאולי יש לך מחסור של ויטמין B12, שוחח עם הרופא שלך לגבי ביצוע בדיקת דם כדי לבדוק את הרמות שלך.

בני אדם ובעלי חיים אחרים יכולים להשיג B12 על ידי אכילת מזונות המכילים ויטמין זה, שתיית מים המכילים מיקרואורגניזמים אלו או אדמה נגועה בהם (כלומר קומפוסט).

מזונות עשירים בויטמין B12

היסטוריה של b12

לאנשים הקדמונים היו מגוון דרכים להשיג את ה-B12 שלהם. הם שתו מים ממקורות טבעיים או אכלו בשר שהיה מזוהם בחיידקים, כמו גם ירקות שנשלפו מהאדמה

הגילוי של ויטמין B-12, תפקידו בחילוף החומרים והשפעותיו על חולים היו נושא למחקר מאז תחילת המאה ה-19. רק בשנת 1887 ניהלו מינוט ומרפי את מחקרם המהווה פריצת דרך שהובילה אותם לזכייה בפרס נובל אחד תוך תיאור אנמיה מזיקה כפי שאנו מכירים אותה כיום; ללא תרומה זו לעולם לא הייתה התקדמות לגבי זיהוי המזונות הדרושים או כמה עלול לגרום לתסמיני מחסור בוויטמין b12 – אבל לפני שכל הממצאים הללו הגיעו אנשים רבים האשימו באופן שגוי הרגלי תזונה לקויים או הרגלי אכילה לקויים עקב שיטות צום דתי שהיו נהוגים אז.

מחקר מוקדם על ויטמין B12

בתחילת שנות ה-1900, רופאים החלו להתנסות בדרכים שונות לטיפול באנמיה מזיקה. אחד החוקרים המוקדמים המפורסמים ביותר היה מינוט ומרפי, שמצאו שאכילת כמויות גדולות של בעלי חיים או ליתר דיוק כבד נא יכולה לסייע בטיפול במצב. עם זאת, עבודתם הייתה שנויה במחלוקת ולא כולם האמינו שהממצאים שלהם נכונים.

הגילוי של הויטמין

רק בשנת 1926 בודד ויטמין זה סופית וזוהה כחומר התזונתי הספציפי שאחראי לטיפול באנמיה מזיקה. התגלית נעשתה על ידי שני מדענים הפועלים באופן עצמאי זה מזה: ד"ר ג'ורג' מינוט וד״ר ויליאם פורדי אדקינסון. תוך שימוש בשיטות מעט שונות , שניהם הצליחו לבודד חומר מן החי (כבד) שיכול לרפא אנמיה מזיקה בחולדות. לאחר מחקר נוסף הראה שלחומר היו השפעות דומות בבני אדם, ויטמין B12 הוכר רשמית כחומר תזונתי חיוני.

היתרונות בנטילת תוספי תזונה של ויטמין B12

התועלת לכלי דם ומחלות לב

מחלות לב הן הגורם המוביל למוות בעולם. אמנם ישנם גורמים רבים התורמים למחלות לב, אך מחקרים עדכניים הראו כי ויטמין B12 עשוי לשחק תפקיד בהתפתחותו.

כיצד הויטמין משפיע על מחלות לב?

בעוד שהמנגנון המדויק אינו מובן במלואו, סבורים כי ויטמין B12 ממלא תפקיד בהתפתחות מחלות לב על ידי הגדלת רמות ההומוציסטאין בדם. הומוציסטאין היא חומצת אמינו שנקשרה לסיכון מוגבר למחלות לב.

מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת של האיגוד הרפואי האמריקאי מצא שאנשים עם רמות גבוהות יותר של ויטמין B12 בדמם היו בסיכון מוגבר לפתח מחלות לב. מחברי המחקר הגיעו למסקנה כי "תוסף של ויטמין B12 עשוי להיות רלוונטי עבור אנשים עם רמות הומוציסטאין גבוהות."

ויטמין B12 ומחלות לב: מה זה אומר עבורי?

אם אתה מודאג לגבי הסיכון שלך לפתח מחלת לב, שוחח עם הרופא שלך על בדיקת רמת של ויטמין B12 בדם. אם הרמות שלך נמוכות, הרופא שלך עשוי להמליץ ​​ליטול תוספי תזונה או לשנות את התזונה שלך כך שיכלול מזונות עשירים בוויטמין זה

דמנציה

דמנציה היא מצב מתיש המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם, וכיום אין תרופה. עם זאת, מחקרים עדכניים הראו כי ויטמין B12 עשוי לעזור להאט את התקדמות הדמנציה.

הקשר בין הויטמין לדמנציה

למרות שהגורם המדויק לדמנציה עדיין לא ידוע, מאמינים ששילוב של גורמים גנטיים, אורח חיים וסביבתי משחק תפקיד. אחד מגורמי הסיכון החשובים ביותר לדמנציה הוא הגיל; ככל שאתה מבוגר, הסיכון שלך גדול יותר. גורמי סיכון נוספים לדמנציה כוללים היסטוריה משפחתית, סוכרת, לחץ דם גבוה, עישון והשמנת יתר.

מחסור של ויטמין B12 נפוץ בקרב מבוגרים, והוא נקשר לסיכון מוגבר לירידה קוגניטיבית ודמנציה. במחקר גדול של למעלה מ-3,000 אנשים בני 75 ומעלה, אלו עם רמות נמוכות יותר של ויטמין B12 היו בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח מחלת אלצהיימר. מחסור בוויטמין זה יכול גם לגרום לתסמינים המחקים את אלה של דמנציה, כגון אובדן זיכרון, בלבול וקשיי ריכוז.

תוספת של ויטמין B12 הוכחה כמשפרת את התפקוד הקוגניטיבי אצל אנשים עם ליקוי קוגניטיבי קל, מצב שלעיתים קרובות קודם לדמנציה. במחקר אחד, אנשים עם ליקוי קוגניטיבי קל שנטלו תוספי מזון של ויטמין B12 במשך שנתיים היו בעלי קצב איטי יותר של הצטמקות מוח בהשוואה לאלה שלא נטלו תוספי מזון. התכווצות המוח היא תכונה שכיחה של מחלת אלצהיימר.

ביצועים ספורטיביים

לוויטמין B12 יש מספר יתרונות עבור ספורטאים. ראשית, עוזר להמיר פחמימות לגלוקוז, שהגוף משתמש בו לאנרגיה. מסייע לגוף לבצע חילוף חומרים של שומן וחלבון. בנוסף, ויטמין זה מעורב בייצור תאי דם אדומים, המובילים חמצן לשרירים. זה חשוב כי חמצן חיוני להתכווצות השרירים. לבסוף, ויטמין זה מסייע בסינתזה של DNA ו-RNA, אשר מעורבים שניהם בצמיחת שרירים ובשיקום.

ויטמין B12 עוזר לספורטאים

היתרונות של הויטמין לספורטאים

כפי שראינו, לוויטמין יכולה להיות השפעה משמעותית על ביצועים אתלטיים. על ידי הגברת רמות האנרגיה וסיוע בהתכווצות השרירים, ויטמין B12 יכול לעזור לספורטאים להתאמן חזק יותר וארוך יותר. יתרה מכך, על ידי סיוע לגוף לתקן את רקמת השריר בצורה יעילה יותר, יכול להוביל לזמני התאוששות מהירים יותר לאחר האימון. ומכיוון שהוא עוזר לשפר את המיקוד והריכוז ויכול גם לעזור לספורטאים לשמור על היתרון המנטלי שלהם במהלך תחרויות.

בין אם אתם מתאמנים למרתון או סתם מנסים לשמור על כושר, תוספת של ויטמין זה לתזונה שלכם יכולה לעזור לכם להצליח במיטבכם.

עייפות מופחתת

תחושת עייפות היא שכיחה מדי בימינו. אנחנו מנהלים חיים עמוסים, קדחתניים ולפעמים זה מרגיש כאילו אנחנו רצים על ריק. למרות שישנן סיבות אפשריות רבות לעייפות, אחת הסיבות השכיחות היא מחסור בוויטמין B12.

עוזר ביצירת תאי דם אדומים

תאי דם אדומים מעבירים חמצן לתאים ולרקמות שלנו. אם אין לך מספיק תאי דם אדומים בריאים, אתה עלול לחוות עייפות. הסיבה לכך היא שהתאים והרקמות שלך לא מקבלים את החמצן שהם צריכים כדי לתפקד כראוי.

ויטמין B12 מסייע ביצירת תאי דם אדומים. מחסור בוויטמין זה עלול לגרום למצב הנקרא אנמיה מגלובלסטית, כלומר הגוף שלך לא מייצר מספיק תאי דם אדומים בריאים. זה יכול להוביל לעייפות כמו גם לתסמינים אחרים כמו קוצר נשימה, עור חיוור, סחרחורת ועוד.

משפר את מצב הרוח

מרגישים מצוברחים? ייתכן שיש לך מחסור בויטמין B12. מחסור בויטמין זה עלול להוביל לעייפות, חולשה ודיכאון.

כיצד ויטמין B12 עוזר במצב הרוח

הויטמין מסייע לגוף לייצר סרוטונין, כימיקל הממלא תפקיד בוויסות מצב הרוח. סרוטונין מכונה לפעמים "הורמון השמחה" מכיוון שהוא קשור לתחושות של רווחה ואושר. רמות נמוכות של סרוטונין נקשרו לדיכאון, חרדה והפרעות אחרות בבריאות הנפש. על ידי הגדלת רמות הסרוטונין במוח, הויטמין יכול לעזור לשפר את מצב הרוח ולהפחית תסמינים של דיכאון.

בנוסף להשפעתו על רמות הסרוטונין, ויטמין B12 מסייע גם בוויסות רמות ההומוציסטאין. הומוציסטאין היא חומצת אמינו שנחשבת לבעלת תפקיד במצבים פסיכיאטריים כמו הפרעה דו קוטבית וסכיזופרניה. רמות גבוהות של הומוציסטאין נקשרו לסיכון מוגבר לפתח מצבים אלו. על ידי שמירה על רמות ההומוציסטאין, ויטמין זה עשוי לעזור להפחית את הסיכון לפתח הפרעות נפשיות או להקל על תסמינים אם כבר יש לך מצב נפשי.

האם הויטמין יכול לעזור עם אנמיה?

כאשר רוב האנשים חושבים על אנמיה, הם חושבים על מחסור בברזל. עם זאת, ישנם סוגים רבים ושונים של אנמיה, ולכל סוג יש קבוצה משלו של סיבות ותסמינים. סוג אחד של אנמיה שלעתים קרובות מתעלמים ממנו הוא אנמיה מחוסר בויטמין B12. סוג זה של אנמיה יכול להיגרם ממספר גורמים שונים, אך החדשות הטובות הן שניתן לטפל בה.

מהי אנמיה של חוסר בוויטמין B12?

אנמיה של חוסר בוויטמין B12 היא סוג של אנמיה המתרחשת כאשר לגוף אין מספיק ויטמין B12. מחסור בוויטמין זה יכול להוביל לאנמיה מכיוון שללא מספיק מהויטמין הזה, הגוף שלך לא יכול לייצר מספיק תאי דם אדומים.

אנמיה של מחסור בוויטמין B12 יכולה להיגרם ממספר גורמים שונים. לדוגמה, זה יכול להיגרם על ידי תזונה חסרת B12 (כגון תזונה טבעונית או צמחונית), אנמיה מזיקה (מצב שבו הגוף שלך לא יכול לספוג B12), או תרופות מסוימות (כגון מטפורמין). תסמינים של אנמיה של מחסור בוויטמין B12 יכולים לכלול עייפות, עור חיוור, קוצר נשימה וסחרחורת.

כיצד מטפלים באנמיה של חוסר בוויטמין זה?

אם אתה חושד שאולי יש לך אנמיה של חוסר בוויטמין B12, הצעד הראשון הוא לפנות לרופא שלך לבדיקת דם. אם אתה מאובחן עם המצב, הטיפול יכלול נטילת תוספי מזון או זריקות של B12. ברוב המקרים, זה יתקן במהירות את הבעיה ותתחיל להרגיש טוב יותר תוך מספר שבועות.

ויטמין B12 ואוסטאופורוזיס

אוסטאופורוזיס הוא מצב בריאותי המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם, במיוחד נשים לאחר גיל המעבר. המצב מאופיין באובדן צפיפות העצם, מה שעלול להוביל לסיכון מוגבר לשברים. אין תרופה לאוסטאופורוזיס, אך קיימים טיפולים שיכולים לעזור להאט את התקדמות המחלה ולשפר את איכות החיים של הנפגעים ממנה. טיפול אחד כזה הוא ויטמין B12.

כיצד ויטמין B12 יכול לעזור

מחקרים אחרונים הראו כי ויטמין B12 עשוי למלא תפקיד גם בטיפול באוסטיאופורוזיס. ויטמין B12 עוזר לווסת את רמות הסידן בגוף ומקדם את הייצור של אוסטאובלסטים, שהם תאים שאחראים על יצירת העצם. מחסור בויטמין זה עלול להוביל לירידה בצפיפות העצם ולעלייה בסיכון לשברים. תוספת של B12 יכולה לעזור למנוע או להאט את התקדמות האוסטיאופורוזיס על ידי הפחתת אובדן עצם והגברת היווצרות העצם.

ויטמין B12 עוזר למניעת אוסטאופורוזיס

תומך בשיער, עור וציפורניים בריאים

ויטמין B12 ידוע ברבים מהיתרונות שלו אבל האם ידעת שבריאות השיער, העור והציפורניים שלך קשורים כולם ושוויטמין B12 יכול לעזור בכך?

ויטמין B12 ובריאות השיער

השיער שלך מורכב מחלבון הנקרא קרטין. קראטין זקוק לוויטמין B12 כדי לייצר תאים חדשים, אשר בתורו מעודד צמיחת שיער. הויטמין מסייע גם במניעת נשירת שיער על ידי שמירה על בריאות כלי הדם סביב זקיקי השיער. אם אין לך מספיק מהויטמין, השיער שלך עשוי להיות שביר, יבש ולהישבר בקלות.

ויטמין B12 ובריאות העור

הויטמין חשוב גם לבריאות העור. B12 עוזר לשמור על תאי העור שלך בריאים ומונע מהם להיפגע. זה גם עוזר לגוף שלך לייצר תאי עור חדשים, שיכולים לעזור לשפר את מראה העור שלך. אם יש לך מחסור בוויטמין B12, אתה עלול לחוות עור יבש, פריחות או אקנה.

ויטמין B12 ובריאות הציפורניים

כמו השיער שלך, הציפורניים שלך מורכבות מקרטין. ויטמין B12 עוזר לגופך לייצר תאי ציפורניים חדשים ושומר על בריאות כלי הדם סביב מיטת הציפורן. זה יכול לעזור במניעת בעיות ציפורניים כגון שבירות, רכסים או צמיחה איטית.

סימני האזהרה למחסור בויטמין B12

חוסר בויטמין B12 עלול להוביל לאנמיה, עייפות, חולשה ובעיות בריאות חמורות אחרות.

אחד מסימני האזהרה הנפוצים ביותר למחסור בויטמין זה הוא עייפות. עייפות היא כאשר אתה מרגיש עייף כל הזמן ומתקשה לעבור את היום. אם אתה בדרך כלל מלא באנרגיה אבל עכשיו מותש כל הזמן, זה יכול להיות סימן שהגוף שלך לא מקבל מספיק ויטמין B12.

סימן אזהרה מוקדם נוסף למחסור בויטמין הזה הוא ערפל מוחי. ערפל מוחי הוא כאשר אתה מתקשה להתרכז או לזכור דברים. אם היית שכחנית מהרגיל או מתקשה להתמקד בעבודה או בלימודים, זה יכול להיות סימן שרמות הוויטמין שלך נמוכות.

סימפטום נוסף של מחסור בוויטמין B12 הוא בעיות נוירולוגיות. אם אתה חווה תסמינים נוירולוגיים מוזרים, כגון חוסר תחושה או עקצוץ בגפיים, זה יכול להיות גם סימן למחסור בוויטמין B12. תסמינים אלו נגרמים מפגיעה במערכת העצבים ויכולים להיות חמורים מאוד אם אינם מטופלים.

אחד התסמינים השכיחים ביותר של מחסור בוויטמין B12 הוא אנמיה, שהיא מצב בו אין לגוף מספיק תאי דם אדומים בריאים כדי לשאת חמצן לרקמות. אנשים עם אנמיה עלולים להרגיש עייפות, חולשה וקוצר נשימה. הם עשויים גם להיות בעלי עור חיוור, ידיים ורגליים קרות, ודופק מהיר או לא סדיר.

בעיות עיכול הן עוד סימפטום שכיח של מחסור בוויטמין B12. אלה יכולים לכלול ירידה במשקל, עצירות, שלשולים, גזים ונפיחות. במקרים מסוימים, אנשים עם מחסור בוויטמין B12 עלולים לחוות גם כיבים בפה או לשון נפוחה.

אם אתה חווה אחד מהתסמינים הללו, חשוב לפנות לרופא מיד. ניתן לטפל במחסור בויטמין B12 באמצעות תוספים או זריקות, אך חשוב לתפוס אותו מוקדם כדי שניתן יהיה למנוע סיבוכים.

הסיבות למחסור ב-B12

ישנן מספר סיבות שונות למחסור ב- B12. הסיבה השכיחה ביותר היא עקב ספיגה לקויה עקב בעיות בקיבה או במעיים. מצבים מסוימים שיכולים להוביל לספיגה לקויה כוללים מחלת צליאק, מחלת קרוהן, גידול חיידקים במעיים (צמיחת יתר של חיידקים), ניתוח להסרת חלק מהקיבה או המעיים וטפילי מעיים.

סיבות אחרות כוללות צמחונות או טבעונות, הריון, שימוש רב באלכוהול, עישון ותרופות מסוימות.

בעוד שמחסור נגרם לרוב על ידי תזונה לקויה או בעיות של ספיגה של הויטמין, במקרים מסוימים בעיות אוטואימוניות עשויות להיות גם הסיבה. מצבים אוטואימוניים כמו מחלת קרוהן או צליאק עלולים לגרום לדלקת במעיים, מה שעלול להוביל לחוסר ספיגה של חומרים מזינים כמו ויטמין B12.

בדיקת שילינג

שילינג היא בדיקה רפואית המשמשת לאבחון מחסור בוויטמין B12. הבדיקה נקראת על שמו של הרופא האמריקאי דיוויד שילינג, שפיתח את הבדיקה לראשונה בשנות ה-50. הבדיקה כוללת הזרקת צורה רדיואקטיבית של ויטמין B12 לגוף ולאחר מכן מדידת רמת הרדיואקטיביות בשתן במהלך 24 השעות הבאות. רמה גבוהה של רדיואקטיביות בשתן מעידה על מחסור בויטמין B12. בדיקת שילינג נחשבת לדרך המדויקת ביותר לאבחון מחסור בוויטמין B12.

מזונות עשירים ב-B12

ישנם מגוון מזונות עשירים בויטמין B12, כולל בעלי חיים, ביצים, מוצרי חלב, וכמה דגנים מועשרים וחטיפי אנרגיה. להלן כמה ממקורות המזון הטובים ביותר של ויטמין B12: מן החי כגון בשר, בקר, כבש, עגל, ביצים, מוצרי חלב, חלב, גבינה, יוגורט, וגם דגנים מועשרים וחטיפי אנרגיה אחרים.

מזונות עשירים בויטמין B12

תוספי ויטמין B12

ויטמין B12 נמצא במזון בשתי צורות: ציאנוקובלמין ומתילקובלמין. ציאנוקובלמין הוא הצורה המשמשת לחיזוק מזונות ותוספי תזונה, והוא נספג היטב בגוף. מתילקובלמין הוא הצורה של ויטמין B12 המצוי באופן טבעי במזון. מתילקובלמין נספג ונשמר טוב יותר מאשר ציאנוקובלמין, אך אינו יציב באותה מידה, ולכן אינו משמש לחיזוק מזון או תוספי תזונה.

שתי הצורות יעילות באותה מידה כאשר הן נלקחות דרך הפה, אך מכיוון שמתילקובלמין נספג טוב יותר, הוא עשוי להיות יעיל יותר כאשר הוא נלקח דרך האף (באף) או בהזרקה. שוחח עם הרופא שלך על איזו צורה של B12 עשויה להתאים לך.

תוסף B12

מינון מומלץ של B12

הכמות המומלצת לתזונה (RDA) עבור B12 היא:

–   2.4 מיקרוגרם ליום למבוגרים מעל גיל 18

–   2.6 מיקרוגרם ליום לנשים בהריון

–   2.8 מיקרוגרם ליום לנשים מניקות

ה-RDA עבור B12 מבוסס על הכמות הדרושה למניעת אנמיה. עם זאת, מחקרים מסוימים מראים כי נטילת B12 נוספת עשויה להציע יתרונות בריאותיים אחרים, כגון:

–   הפחתת הסיכון למחלות לב

–   חיזוק תפקוד המוח

–   האטת ירידה קוגניטיבית עקב הזדקנות

–   שיפור הזיכרון

 מינונים גבוהים יותר של B12 עשויים להתאים גם לאנשים הסובלים ממצבים רפואיים מסוימים או שלוקחים תרופות המפריעות לספיגת B12. לפני נטילת תוספים כלשהם, עדיף תמיד לדבר עם רופא או דיאטן רשום כדי לקבוע את המינון הנכון.

הקשר בין חומצה פולית ל- B12

הקשר בין חומצה פולית והויטמין הוא כזה: אם אין לך מספיק מהויטמין בגוף, אז חומצה פולית לא יכולה לעשות את עבודתה כמו שצריך. המשמעות היא שאם אינך מקבל מספיק ויטמין B12, את עלול להיות בסיכון למומים מולדים חמורים גם אם את נוטל, תוסף חומצה פולית. לכן זה כל כך חשוב לוודא שאת מקבלת מספיק משני הויטמינים אם את מתכננת להיכנס להריון או כרגע בהריון

הסכנות של נטילת יותר מדי B12

למרות ש-B12 מסיס במים ואינו מאוחסן בדרך כלל בגוף, עדיין אפשר לקחת יותר מדי ממנו. כאשר זה קורה, אדם עלול לחוות כמה תופעות לוואי לא נוחות.

בחילות והקאות הן שתיים מתופעות הלוואי הנפוצות ביותר של נטילת יותר מדי B12. הסיבה לכך היא שמינונים גדולים של הוויטמין עלולים לגרום לקלקול קיבה. במקרים מסוימים עלולים להופיע גם שלשולים. אם אתה חווה אחת מתופעות הלוואי הללו לאחר נטילת תוסף B12, הקפד לשתות הרבה נוזלים ולנוח עד שהתסמינים יחלפו.

תופעת לוואי אפשרית נוספת של נטילת יותר מדי B12 היא כאבי ראש או סחרחורת. סבורים כי הדבר נובע מהעובדה ש-B12 יכול להשפיע על רמות הסוכר בדם ולגרום להן לתנודות. אם אתה חווה אחד מהתסמינים הללו לאחר נטילת תוסף B12, עדיף להפסיק לקחת את התוסף ולהתייעץ עם רופא.

לבסוף, נטילת יותר מדי B12 עלולה להוביל לחרדה או פרנויה. הסיבה לכך היא שרמות גבוהות של B12 עלולות לגרום לחוסר איזון ברמות הסרוטונין, מה שעלול להוביל לתסמינים פסיכולוגיים אלו. אם אתה חווה אחד מהתסמינים הללו לאחר נטילת תוסף B12, חשוב להתייעץ עם רופא מיד.

לסיכום, ויטמין B12 הוא חלק חשוב בשמירה על בריאות הגוף ותפקוד תקין. מחסור בויטמין B12 יכול להוביל למספר בעיות בריאותיות, לכן חשוב לוודא שאתה מקבל מספיק באמצעות תזונה או תוספי מזון. ישנן מספר דרכים שונות להכניס ויטמין B12 למערכת שלך, והשיטה שתבחר צריכה להתבסס על הצרכים האישיים שלך. הקפד לדבר עם רופא לפני ביצוע שינויים דרסטיים בתזונה או במשטר התוספים שלך. עיין בבלוג שלנו למאמרים נוספים שעשויים לעזור לך במסע הבריאות שלך!

Similar Posts

One Comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *