מחסור בברזל
|

מחסור בברזל – איך מזהים ואיך מטפלים בו

הידעתם שברזל הוא אחד המינרלים החשובים בגוף? לא רק שהוא ממלא תפקיד בייצור אנרגיה, אלא הוא גם חיוני לתפקודים רבים אחרים. לרוע המזל, אנשים רבים אינם מקבלים מספיק ברזל בתזונה שלהם וסובלים מתופעה ידועה בשם מחסור בברזל שלה השלכות בריאותיות משמעותיות

חוסר ברזל בדם

מהו חוסר ברזל ומי נמצא בסיכון לכך?

חוסר ברזל הוא המחסור התזונתי הנפוץ ביותר בעולם, המשפיע על למעלה מ-2 מיליארד אנשים. מחסור זה שכיח במיוחד אצל נשים בגיל הפוריות וילדים. חוסר בברזל יכול להוביל לאנמיה, שהיא מצב שבו לגוף אין מספיק תאי דם אדומים. אנמיה עלולה לגרום לעייפות, חולשה ואפילו בעיות לב.

מי נמצא בסיכון למחסור בברזל?

ישנן מספר קבוצות של אנשים שנמצאות בסיכון מוגבר למחסור של ברזל בגוף. קבוצות אלו כוללות:

נשים בגיל הפוריות

נשים מאבדות ברזל במהלך הווסת וההריון. אובדן ברזל זה עלול להוביל למחסור של ברזל בגוף אם לא מוחלף באמצעות תזונה או תוספי ברזל.

מחסור בברזל אצל ילדים

ילדים זקוקים ליותר ברזל ממבוגרים כי הם גדלים כל כך מהר. הם גם נוטים יותר לאבד ברזל באמצעות דימום, כמו דימום מהאף או חתכים.

צמחונים וטבעונים

אנשים שאינם אוכלים בשר או מוצרים אחרים מן החי עלולים להיות בסיכון של חוסר ברזל מכיוון שהם אינם מקבלים מספיק ברזל heme, המצוי במוצרים מן החי. ברזל לא-heme במזון צמחי אינו נספג בקלות בגוף.

אוכל טבעוני עשיר בברזל

אנשים עם מחלות כרוניות

אנשים עם מחלות כרוניות, כגון צליאק, מחלת קרוהן או קוליטיס כיבית, עלולים להיות בסיכון של חוסר בברזל מכיוון שהם מתקשים לספוג חומרים מזינים מהמזון.

תסמינים של חוסר ברזל

אי קבלת מספיק ברזל עלולה לגרום למגוון תופעות לוואי ותסמינים לא נעימים, ולכן חשוב להכיר את תופעות הלוואי של חוסר בברזל. אם אתה חושב שאולי אתה חסר ברזל, יש מספר תופעות לוואי הנפוצות ביותר שיש לחפש. 

אנמיה ומחסור בברזל

עייפות – אחד התסמינים הנפוצים ביותר של חוסר בברזל הוא עייפות. הסיבה לכך היא שברזל נחוץ לייצור המוגלובין, חלבון הנושא חמצן בדם. כאשר אין מספיק ברזל בגוף, רמות ההמוגלובין עלולות לרדת, מה שמוביל לעייפות

עייפות כתוצאה ממחסור בברזל

עור חיוור – עור חיוור הוא עוד סימפטום שכיח של חוסר בברזל. הסיבה לכך היא שהמוגלובין נותן לדם את צבעו האדום. כאשר אין מספיק ברזל בגוף, רמות ההמוגלובין עלולות לרדת, מה שמוביל לעור חיוור.

קוצר נשימה – קוצר נשימה הוא עוד סימפטום שכיח של חוסר בברזל. הסיבה לכך היא שברזל נחוץ לייצור המוגלובין, חלבון הנושא חמצן בדם. כאשר אין מספיק ברזל בגוף, רמות ההמוגלובין עלולות לרדת, מה שמוביל לקוצר נשימה.

חוסר נשימה

דפיקות לב – דפיקות לב הן סימפטום נפוץ נוסף של חוסר בברזל. הסיבה לכך היא שברזל נחוץ לייצור המוגלובין, חלבון הנושא חמצן בדם. כאשר אין מספיק ברזל בגוף, רמות ההמוגלובין עלולות לרדת, מה שמוביל לדפיקות לב.

כאבי ראש וסחרחורת – כאבי ראש הם סימפטום נפוץ נוסף של חוסר ברזל. הסיבה לכך היא שברזל נחוץ לייצור המוגלובין, חלבון הנושא חמצן בדם. כאשר אין מספיק ברזל בגוף, רמות ההמוגלובין עלולות לרדת, מה שמוביל לכאבי ראש.

חוסר ברזל יכול לגרום לכאבי ראש וסחרחורות

ידיים ורגליים קרות – ידיים ורגליים קרות הן עוד סימפטום נפוץ של חוסר בברזל. הסיבה לכך היא שברזל נחוץ לייצור המוגלובין, חלבון הנושא חמצן בדם. כאשר אין מספיק ברזל בגוף, רמות ההמוגלובין עלולות לרדת, מה שמוביל לידיים ורגליים קרות

דלקת או כאב בלשון – סימפטום נפוץ נוסף של חוסר בברזל הוא דלקת או כאב של הלשון. הסיבה לכך היא שברזל נחוץ לייצור קולגן, חלבון שעוזר לשמור על בריאות העור והריריות שלך. ללא מספיק ברזל, הגוף שלך לא יכול לייצר מספיק קולגן, מה שעלול להוביל לדלקת ולכאב של הלשון.

ציפורניים שבירות – ציפורניים שבירות הן סימפטום נפוץ נוסף של חוסר בברזל. הסיבה לכך היא שהציפורניים עשויות בעיקר מקראטין, חלבון שדורש ברזל לייצורו. ללא מספיק ברזל, הגוף שלך לא יכול לייצר מספיק קרטין, מה שעלול להוביל לציפורניים שבירות ונשברות בקלות. 

ציפורניים שבורות בגלל חוסר ברזל

אם אתה חווה אחד מהתסמינים או תופעות לוואי הללו, ייתכן שאתה סובל מאנמיה או מחוסר בברזל. אם אתה חושב שיש לך מחסור בברזל, שוחח עם הרופא שלך לגבי ביצוע בדיקת דם כדי לאשר את האבחנה ולדון באפשרויות הטיפול. אפשרויות הטיפול עשויות לכלול שינויים תזונתיים או תוספי ברזל להגברת צריכת הברזל שלך, כמו גם שינויים אחרים באורח החיים כמו הגברת פעילות גופנית או הפחתת רמות הלחץ, שכן שניהם יכולים להשפיע על שיעורי הספיגה.

הסיבות השונות למחסור בברזל

אחת הסיבות השכיחות למחסור בברזל היא איבוד דם. זה יכול להתרחש עקב דימום וסת כבד, דימום במערכת העיכול או איבוד דם מפציעה או ניתוח. נשים בהריון נמצאות גם בסיכון למחסור בברזל עקב הביקוש המוגבר לברזל במהלך ההריון. סיבה נוספת למחסור בברזל היא ספיגה לקויה של ברזל מהתזונה. זה יכול לנבוע ממצבים כמו צליאק או מחלת קרוהן המשפיעים על ספיגת חומרי הזנה מהמעי. לבסוף, אנשים עם מחלת כליות כרונית נמצאים בסיכון למחסור בברזל מכיוון שאולי אין להם מספיק אריתרופואטין, הורמון שממריץ ייצור של כדוריות דם אדומות.

חוסר ברזל הוא מצב שכיח אך חמור שיכול לנבוע ממגוון סיבות. אם אתה חושב שאתה עלול להיות בסיכון למחסור בברזל, שוחח עם הרופא שלך לגבי ביצוע בדיקה. ניתן להמליץ ​​על תוספי ברזל אם נמצא חוסר. אכילת מזונות עשירים בברזל, כגון בשר אדום, שעועית וירקות ירוקים, יכולה גם לסייע במניעת מחסור בברזל. 

מה יכול לגרום לחוסר ספיגת ברזל

ישנם מספר דברים שונים שיכולים לגרום לספיגת ברזל לקויה, כולל:

  • מצבים רפואיים מסוימים: אם יש לך צליאק, מחלת קרוהן או מצב אחר המשפיע על מערכת העיכול שלך, ברזל נספג בצורה פחות טובה מאדם בריא.
  • גיל: ככל שאנו מתבגרים, הגוף שלנו הופך פחות יעיל בספיגת הברזל. זו הסיבה לקשישים נמצאים בסיכון מוגבר של אנמיה מחוסר ברזל.
  • להיות אישה: נשים מאבדות ברזל מדי חודש כשהן מקבלות מחזור. זו הסיבה שנשים בגיל הפוריות נמצאות בסיכון מוגבר של אנמיה מחוסר ברזל. נשים בהריון גם זקוקות לתוסף ברזל מכיוון שהן מספקות לשני אנשים (או יותר!).
  • צמחונות או טבעונות: אם אינכם אוכלים בשר או מוצרים מן החי, ייתכן שאינכם מקבלים מספיק ברזל heme, שהוא צורת הברזל הנספגת בקלות. ברזל לא-heme במזון צמחי הוא פחות זמין ביולוגי, מה שאומר שהגוף שלך לא יכול לספוג אותו גם כן. 

אם אתה חושב שאולי יש לך מחסור בברזל, שוחח עם הרופא שלך לגבי נטילת תוסף ברזל דרך הפה או קבלת עירוי של ברזל. טיפולים אלה יכולים לעזור להעלות את רמות ההמוגלובין שלך ולהקל על התסמינים תוך מספר שבועות.

כיצד לטפל ולמנוע מחסור בברזל

אי קבלת מספיק ברזל בתזונה היא הסיבה השכיחה ביותר של אנמיה מחוסר ברזל. זה יכול לנבוע מתזונה לא מאוזנת, צריכה תזונתית לא מספקת של מזונות עשירים בברזל או צרכים מוגברים לברזל בתקופות של צמיחה מהירה, כמו בינקות, גיל ההתבגרות או הריון. במדינות מפותחות כמו ארצות הברית, אנמיה חסרת ברזל נובעת לרוב מצריכה תזונתית לא מספקת של ברזל. הסיבה לכך היא שאנשים רבים אינם אוכלים מספיק מזונות עשירים בברזל, כגון בשר, עוף, דגים, שעועית, ירקות ירוקים עלים ודגנים מועשרים. לעומת זאת, במדינות מתפתחות כמו הודו וסין, אנמיה חסרת ברזל נובעת לרוב מזיהומים טפיליים כמו זיהום תולעי קרס או מלריה. זיהומים אלו גורמים לאובדן דם כרוני ומגבירים את הצורך של הגוף בברזל.

תזונה עשירה בברזל

איבוד דם הוא סיבה שכיחה נוספת של אנמיה . זה יכול לנבוע מדימום וסת כבד, דימום במערכת העיכול מכיבים או מצבים אחרים (כגון סרטן), או איבוד דם כרוני מניתוחים או פרוצדורות (כגון דיאליזה לאי ספיקת כליות). במדינות מפותחות כמו ארצות הברית, דימום במערכת העיכול הוא הגורם השכיח ביותר לאנמיה מחוסר הברזל הקשורה לאובדן דם. זה יכול להיות בגלל כיבים, גידולי קיבה (כגון סרטן קיבה), או שימוש בתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAID) (כגון איבופרופן). לעומת זאת, במדינות מתפתחות כמו הודו וסין זיהום תולעי קרס הוא הגורם המוביל לאנמיה מחוסר ברזל הקשור לאובדן דם.

 טיפים להגברת צריכת המזון העשיר בברזל

  1. אכלו מזון עשיר בברזל עם מזונות עשירים בויטמין C: ויטמין C עוזר לגופנו לספוג ברזל בצורה יעילה יותר, ולכן שילוב של מזון עשיר בברזל עם מזון עשיר בויטמין C היא דרך מצוינת להגביר את צריכתכם. כמה אפשרויות טובות כוללות זיווגים כמו עדשים וברוקולי, טופו ופלפל אדום, או קינואה וקייל. 
  2. מבשלים במחבת הברזל היצוק: זה קצת לא מובן מאליו – אם תבשלו את האוכל שלכם במחבת ברזל יצוק, באופן טבעי תגדילו את כמות הברזל שמגיעה לאוכל שלכם. אז בפעם הבאה שאתם מכינים מוקפצים או ירקות צלויים, הוציאו את הברזל היצוק ותנו לארוחה שלכם דחיפה קטנה מהמינרל החיוני הזה.
  3. הוסף מאכלים עשירים בברזל לשייקים שלך: שייקים הם דרך מצוינת לקבל הרבה חומרים מזינים שונים בבת אחת, אז למה שלא תנסה להוסיף להם כמה מזונות עשירים בברזל? תרד, מנגולד וזרעי דלעת הם כולם אפשרויות נהדרות שיעזרו לך להגיע לצריכה היומית המומלצת שלך עם משקה אחד בלבד.
תוספי ברזל

סיכונים מעודף ברזל

רוב האנשים מודעים לחשיבות הברזל בתזונה. עם זאת, יותר מדי ברזל יכול להיות מסוכן בדיוק כמו מעט מדי. הנה כמה תופעות לווטי הקשורות ליותר מדי ברזל.

  •  •המוכרומטוזיס: זהו מצב שבו יותר מדי ברזל מאוחסן ברקמות הגוף. זה יכול לפגוע בכבד, בלב ובלבלב ולגרום לדלקת פרקים ולסוכרת. אנשים עם המוכרומטוזיס צריכים בדרך כלל להסיר דם מעת לעת כדי להפחית את כמות הברזל בגוף.
  • מחלת כבד: עודף ברזל עלול לפגוע בכבד ולהוביל לצלקות (שחמת). שחמת יכול בסופו של דבר להוביל לאי ספיקת כבד.
  • מחלות לב: עודף ברזל יכול לתרום להתקשות העורקים (טרשת עורקים). יכול להוביל להתקפי לב ושבץ מוחי.
  • סרטן: כמה מחקרים קשרו עודף ברזל לסיכון מוגבר לסרטן, במיוחד סרטן מערכת העיכול.

אז מחסור בברזל יכול להוביל להרבה בעיות אבל גם יותר מדי ברזל יכול לגרום לסיכונים בריאותיים רבים ובמקרים קלים יותר גם תופעות לוואי קלות. רוב האנשים יודעים שברזל חשוב לבריאות טובה. מה שהם אולי לא יודעים זה שיותר מדי ברזל יכול להיות מסוכן בדיוק כמו מעט מדי. אם אתה חושב שאתה עלול להיות בסיכון בגלל חוסר או עודף בברזל שוחח עם הרופא שלך על בדיקת רמות הברזל בגוף שלך.

לסיכום, ברזל הוא מינרל חשוב בגוף האדם. יש לו פונקציות רבות, כמו הובלת חמצן בדם והיותו חלק מאנזימים המייצרים אנרגיה. מחסור בברזל יכול להוביל לעייפות, חולשה וירידה בחסינות. ישנן מספר דרכים לטפל ולמנוע מחסור בברזל, הכוללות נטילת תוסף ברזל ואכילת מזונות עשירים בברזל. עם זאת, יותר מדי ברזל יכול גם להזיק. הקפד לדבר עם רופא לפני תחילת כל משטר תוספים חדש. עיין בבלוג שלנו למאמרים נוספים שעשויים לעזור לך עם הבריאות שלך.

Similar Posts

One Comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *