פרוביוטיקה
|

כל מה שרצית לדעת על פרוביוטיקה

מהי פרוביוטיקה ומה היא עושה לגוף שלך

רוב האנשים שמעו על פרוביוטיקה, אבל אולי לא יודעים בדיוק מה היא. פרוביוטיקה הינה מיקרואורגניזמים המצפים את מערכת המעיים ותומכים בעיכול טוב ובבריאות כללית. הם נקראים לעתים קרובות "חיידקים טובים" מכיוון שהם עוזרים לשמור על חיידקים מזיקים. ניתן למצוא פרוביוטיקה במזונות מסוימים, כגון יוגורט וכרוב כבוש, או לקחת ככמוסות או טבליות. כמה מחקרים מראים כי חיידקים אלו עשויים לסייע בבעיות עיכול, שלשולים, אי סבילות ללקטוז, תסמונת המעי הרגיז (IBS) וכאבי מפרקים.

החיידקים המועילים הללו שוכנים בעיקר במעיים שלך וממלאים תפקיד חיוני בתמיכה בבריאות הכללית שלך, כולל למערכת העיכול והחסינות שלך. כאשר המעי שלך בריא, הוא מסוגל לספוג טוב יותר חומרים מזינים, לסלק רעלים ולהדוף זיהום. אבל כאשר האיזון של חיידקים טובים ורעים מופרע – עקב תזונה לקויה, מתח, תרופות או גורמים אחרים – פרוביוטיקה יכולה לעזור להחזיר את ההרמוניה למעי שלך ולתמוך בבריאותך.

מהם הסוגים הנפוצים ביותר של החיידקים הפרוביוטיים?

ישנם סוגים רבים ושונים של חיידקים הפרוביוטיים – וכל אחד מהם מציע יתרונות שונים. הסוגים הנפוצים ביותר כוללים לקטובצילוס וביפידובקטריום. סוגים נפוצים אחרים כוללים Saccharomyces, Streptococcus ו-Enterococcus 

חיידקים טובים

לקטובצילוס

סוג זה נמצא לרוב במזונות מותססים כמו יוגורט, כרוב כבוש וקימצ'י. זה נמצא גם בכמה סוגים של תוספי מזון. לקטובצילוס תומך במערכת העיכול והחיסון.

בפידובקטריום

 סוג זה נמצא גם במזונות מותססים וכן בכמה סוגים של תוספי מזון. Bifidobacterium מסייע לעיכול ועוזר לשמור על רירית המעיים שלך בריא.

מה ההבדל בין פרו-ביוטיקה לפרה-ביוטיקה – בטח שמעתם על פרו-ביוטיקה ופרה-ביוטיקה, אבל האם אתם יודעים מה הם וכיצד הם שונים? בקיצור, פרו-ביוטיקה היא חיידקים חיים שטובים לבריאות המעיים שלך, בעוד פרה-ביוטיקה היא סיבים לא חיים המשמשים מזון לפרוביוטיקה.

פרוביוטיקה היא מיקרואורגניזמים חיים, בדרך כלל חיידקים, המציעים תועלת בריאותית כאשר הם צורכים. חיידקים "טובים" אלו עוזרים לדחוק חיידקים מזיקים במעיים ותומכים באיזון בריא של חיידקים במערכת העיכול. מחקרים מסוימים אף הראו שסוגים מסוימים של פרוביוטיקה יכולים לסייע בחיזוק המערכת החיסונית, להילחם בדיכאון וחרדה ולקדם ירידה במשקל.

פרה-ביוטיקה, לעומת זאת, הם סיבים שאינם חיים המשמשים מזון לפרו-ביוטיקה. במילים אחרות, הפרה-ביוטיקה מספקת את הדלק שהפרו-ביוטיקה צריכה כדי לשרוד ולשגשג במעיים שלך. סיבים פרה-ביוטיים נמצאים במגוון של פירות, ירקות ודגנים מלאים – אז הקפידו לכלול הרבה מהמזונות הידידותיים למעיים האלה בתזונה שלכם!

היתרונות של פרוביוטיקה

בדרך כלל אנו חושבים על חיידקים כעל משהו שגורם למחלות. אבל הגוף שלך מלא בחיידקים, טובים ורעים כאחד. פרוביוטיקה נקראת לעתים קרובות חיידקים "טובים" או "מועילים" מכיוון שהם עוזרים לשמור על בריאות המעיים שלך.

מערכת העיכול שלך היא ביתם של יותר מ-500 סוגים שונים של חיידקים טובים ופחות טובים. החיידקים אלו חשובים לדברים רבים, כולל:

  • לעזור לך לעכל מזון
  • לעזור להרוג חיידקים מזיקים
  • מייצרים כמה ויטמינים (כגון ויטמין K)

ישנם סוגים רבים ושונים של החיידקים הפרוביוטיים. כאמור, שתי הקבוצות העיקריות הן לקטובצילוס וביפידובקטריום.

לכל סוג של חיידק יש יתרונות ייחודיים משלו. זנים מסוימים יכולים לעזור עם IBS או שלשולים, בעוד שאחרים עשויים לעזור להפחית את הסיכון לאלרגיות או אקזמה. חשוב לציין שלא כל התוספים בשוק מכילים חיידקים חיים. הקפד לבדוק את התוויות לפני רכישת מוצר כדי לוודא שהוא מכיל תרבויות חיות. למזונות המועשרים בפרוביוטיקה יהיו "תרביות חיות ופעילות" המופיעות על התווית. עם זאת, חשוב לזכור שלמזונות אלו לא יהיו אותן השפעות כמו תוספי פרוביוטיקה מאחר שהם אינם מכילים את אותם זנים או ריכוזים גבוהים של חיידקים חיים.                                                  

תוספי פרוביוטיקה

אם אתה חושב לקחת תוסף פרוביוטי, חשוב לדעת שלא כל המוצרים בשוק נוצרים שווים. סוג התוסף הפרוביוטי שתבחר צריך להתבסס על הצרכים האישיים שלך. לדוגמה, אם אתם מחפשים תוסף שיעזור עם IBS, תרצו לבחור מוצר המכיל את הזן Lactobacillus GG (הידוע גם בשם Culturelle). אם אתה מחפש תוסף פרוביוטי כללי לשיפור בריאות המעיים, חפש מוצר שמכיל זנים מרובים של החיידקים הפרוביוטיים. בבחירת תוסף, הקפד לחפש אחד המכיל תרבויות חיות ופעילות ואין בו תוספת סוכרים או ממתיקים מלאכותיים.

באילו מצבים רפואיים פרוביוטיקה יכולה לעזור

יש יתרונות רבים לתוספת פרוביוטיקה לתזונה שלך והיא יכולה לעזור לבעיות בריאות רבות שאולי יש לך. אלו הם הנפוצים ביותר:

שלשול 

שלשול הוא מצב לא נוח שיכול להיגרם על ידי מגוון רחב של דברים, כולל זיהום, הרעלת מזון, אי סבילות ומצבים רפואיים בסיסיים. בעוד שקיימות תרופות רבות ללא מרשם לטיפול בשלשולים, יש אנשים שמעדיפים להשתמש בתרופות טבעיות יותר. פרוביוטיקה היא תרופה כזו שצוברת פופולריות לטיפול בשלשול.

ישנן עדויות המצביעות על כך שפרוביוטיקה עשויה לסייע בטיפול בשלשול. סקירה של 12 מחקרים מצאה כי פרוביוטיקה קיצרה את משך השלשול ב-25 שעות בממוצע בילדים ומבוגרים. במחקר אחר, לילדים שנטלו תוסף זה במשך 5 ימים היה 22% פחות נפח צואה מאלה שלא נטלו את התוסף. עם זאת, חשוב לציין כי יש צורך במחקר נוסף לפני שניתן יהיה לקבל מושג חד משמעי לגבי היעילות לטיפול בשלשול.

עצירות

רוב האנשים חוו עצירות בשלב מסוים בחייהם. למעשה, זוהי אחת מתלונות מערכת העיכול הנפוצות ביותר. ישנם גורמים רבים ושונים שיכולים לתרום לעצירות, כגון מחסור בסיבים בתזונה או התייבשות.

בעוד פרוביוטיקה נחשבת בדרך כלל בטוחה, יש כמה ראיות המצביעות על כך שהיא עשויה לתרום לעצירות אצל אנשים מסוימים. מחקר אחד מצא כי נטילת תוספם אלו הובילה ליציאות תכופות יותר ולצואה רכה יותר אצל אנשים שסבלו מעצירות בעבר. עם זאת, חשוב לציין שלא כל המחקרים מצאו יתרון של פרוביוטיקה לבעיית עצירות.

חיידקים פרוביוטיים יכולים לעזור עם עצירות או שלשול

פרוביוטיקה ומחלות מעי דלקתיות (IBD)

אם אתה סובל ממחלת מעי דלקתית (IBD), רוב הסיכויים שאמרו לך לנסות פרוביוטיקה.

הראיות לקשר ל-IBD

נערכו מחקרים רבים על יעילות הפרוביוטיקה ל-IBD, אך התוצאות היו מעורבות. מחקרים מסוימים הראו כי היא עשויה לסייע בהפחתת תסמינים כגון כאבי בטן ושלשולים, בעוד שאחרים לא מצאו הבדל משמעותי בין אלו הנוטלים פרוביוטיקה לבין אלו שאינם נוטלים אותה.

ראוי לציין שרוב המחקרים שמצאו תוצאות חיוביות השתמשו בסוג ספציפי של פרוביוטיקה בשם VSL#3. הפרוביוטיקה הספציפית הזו היא תערובת של שמונה זנים שונים של חיידקים חיים.

אז מה כל זה אומר? עדיין לא ידוע אם פרוביוטיקה יכולה לעזור ל-IBD או לא. אם אתה סובל מ IBD uשוקל לנסות אותם, דבר קודם עם הרופא שלך. ואם החלטתם לנסות, הקפידו להשתמש בפרוביוטיקה איכותית

הקשר ל-תסמונת המעי הרגיז (IBS): מה אתה צריך לדעת

תסמונת המעי הרגיז, או IBS, היא הפרעה נפוצה במערכת העיכול המשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. תסמיני IBS יכולים להיות מתישים, וכוללים כאבי בטן, נפיחות, שלשולים ועצירות. אמנם אין תרופה ל-IBS, אך רבים מהסובלים מ- IBS מוצאים הקלה על ידי שילוב פרוביוטיקה בתזונה שלהם

. ישנן שתי תיאוריות עיקריות לגבי האופן שבו פרוביוטיקה עוזרת להקל על תסמיני IBS. התיאוריה הראשונה היא שפרוביוטיקה מסייעת להגביר את הייצור של חומצות שומן קצרות שרשרת (SCFAs), אשר הוכחו כמפחיתות דלקת במעי. התיאוריה השנייה היאשהיא עוזרת לווסת את תגובת המערכת החיסונית לזיהומים במערכת העיכול, שעלולים לעורר תסמיני IBS.

יש כמה ראיות התומכות בשתי התיאוריות. מטה-אנליזה של 14 ניסויים קליניים מצאה כי תוספת פרוביוטיקה קשורה להפחתה משמעותית בכאבי בטן ונפיחות בחולי IBS. מחקר אחר מצא שזן פרוביוטי ספציפי (Bifidobacterium infantis) היה יעיל בהפחתת תסמיני IBS בנשים. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף כדי לאשר את היעילות של פרוביוטיקה לטיפול ב-IBS.

פרוביוטיקה וזיהומי שמרים – הקשר המפתיע

אם אתם סובלים מדלקות שמרים כרוניות, כנראה שנמאס לכם לנסות כל תרופה מתחת לשמש ללא הקלה. אבל האם ידעת שהמפתח לכיבוש סוף סוף של זיהומי השמרים שלך יכול להיות פשוט כמו נטילת תוסף פרוביוטיקה?

פרוביוטיקה פועלת על ידי החזרת האיזון של החיידקים הטובים במעיים שלך. מערכת העיכול שלך שופעת חיידקים טובים ורעים כאחד, וכאשר האיזון מופסק (בדרך כלל עקב מתח, תזונה לקויה או שימוש באנטיביוטיקה), חיידקים רעים יכולים להשתלט ולגרום לבעיות כמו זיהומים בשמרים. פרוביוטיקה עוזרת להחזיר את האיזון של חיידקים, אשר בתורו עוזר להדוף זיהום.

האם פרוביוטיקה יכולה להיות התרופה לזיהומים בדרכי השתן?

זיהום בדרכי השתן (UTI) הוא זיהום שיכול להתרחש בכל חלק של מערכת השתן, כולל הכליות, השופכנים, שלפוחית ​​השתן והשופכה. הדלקות נגרמות ע״י חיידקים החודרים למערכת השתן דרך השופכה ומתחילים להתרבות. תסמינים של דלקות אלו כוללים דחף חזק להשתין, כאב או צריבה בעת מתן שתן, שתן עכור, דם בשתן וכאבי אגן אצל נשים.

בעוד שרוב דלקות ה- UTI ניתנות לטיפול באנטיביוטיקה, יש אנשים שמחפשים טיפולים אלטרנטיביים. זה המקום שבו הפרוביוטיקה נכנסת לתמונה. פרוביוטיקה נחשבת כמסייעת בטיפול בדלקת וזימומים בדרכי השתן על ידי מניעת היצמדות של חיידקים מזיקים לדפנות דרכי השתן.

אם אתה מעוניין להשתמש בפרוביוטיקה למניעת דלקות וזיהומים אלו, יש כמה דברים שאתה צריך לדעת. ראשית, חשוב לבחור בתוסף איכותי המכיל מגוון זני חיידקים שונים. שנית, עדיף ליטול פרוביוטיקה על בטן ריקה כדי שהם יוכלו להגיע מהר יותר למעיים ולהתחיל להפעיל את הקסם שלהם. לבסוף, חשוב ליטול את הפרוביוטיקה באופן עקבי – כלומר כל יום.

 פרוביוטיקה ומחלות חניכיים

מה לגבי למחלות חניכיים? האם החיידקים המועילים האלה באמת יכולים להילחם במחלת חניכיים?

פרוביוטיקה יכולה לעזור לחניכיים בריאים

מספר מחקרים מצאו שתוספי פרוביוטיקה יכולים לסייע בהפחתת תסמיני מחלות חניכיים. במחקר אחד, משתתפים שנטלו תוסף פרוביוטי במשך שמונה שבועות חוו ירידה בדלקת בחניכיים, בהשוואה לאלו שלא נטלו תוסף פרוביוטי.

מחקר אחר מצא שתוספי פרוביוטיקה יכולים לעזור להפחית את עומק כיס החניכיים, שהוא מדד לחומרת מחלת החניכיים. למשתתפים שנטלו את התוסף הפרוביוטי במשך 12 שבועות הייתה ירידה משמעותית בעומק הכיס החניכיים, בהשוואה לאלו שלא נטלו תוסף פרוביוטי.

לבסוף, מחקר אחד מצא שלנבדקים שנטלו תוסף פרוביוטי במשך 12 שבועות הייתה ירידה משמעותית בהצטברות הפלאק, בהשוואה לאלו שלא נטלו תוסף פרוביוטי. הצטברות פלאק היא אחד הגורמים העיקריים למחלות חניכיים, ולכן ממצא זה מצביע על כך שתוספת פרוביוטיקה יכולה להיות דרך יעילה למנוע או לטפל במחלות חניכיים.

פרוביוטיקה ואי סבילות ללקטוז

אי סבילות ללקטוז היא תלונת עיכול נפוצה המשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. המצב מתרחש כאשר הגוף אינו יכול לייצר מספיק מהאנזים לקטאז, שאחראי על פירוק הלקטוז (הסוכר המצוי בחלב ובמוצרי חלב אחרים). כתוצאה מכך, אלו עם אי סבילות ללקטוז חווים תסמינים של מערכת העיכול כגון נפיחות, גזים ושלשולים לאחר צריכת מוצרי חלב.

אמנם אין תרופה לאי סבילות ללקטוז, אבל יש דרכים לנהל את המצב ולהקל על עיכול מוצרי חלב. שיטה אחת כזו היא נטילת פרוביוטיקה.

ישנן שתי דרכים עיקריות שבהן פרוביוטיקה יכולה לעזור לאנשים עם אי סבילות ללקטוז: על ידי הגדלת רמות הלקטאז במעיים או על ידי הפיכת המעי לסובלני יותר ללקטוז.

לקטאז הוא אנזים שמפרק לקטוז לסוכרים פשוטים יותר הנקראים גלוקוז וגלקטוז. לקטאז מיוצר על ידי תאים בדופן המעי הדק. אצל אנשים עם אי סבילות ללקטוז, תאים אלה אינם מייצרים מספיק לקטאז. כתוצאה מכך, לקטוז לא מעוכל עובר למעי הגס שם הוא מתפרק על ידי חיידקים. תהליך זה מייצר גזים כגון פחמן דו חמצני ומימן, אשר מובילים לתסמינים של מערכת העיכול כגון נפיחות, גזים, כאבי בטן ושלשולים.

פרוביוטיקה עשויה לסייע בהגברת רמות הלקטאז במעיים על ידי גירוי הצמיחה והפעילות של תאים מייצרי לקטאז. במחקר אחד, משתתפים שלקחו תוסף פרוביוטי המכיל לקטובצילוסאצידופילוס חוו עלייה משמעותית בפעילות הלקטאז שלהם בהשוואה לאלו שלא נטלו תוסף פרוביוטי.

פרוביוטיקה עשויה גם לעזור להפוך את המעי לסובלני יותר ללקטוז על ידי הפחתת חדירות המעי (תנועת חומרים מתוך המעי למחזור הדם). זה עשוי להפחית את הסימפטומים על ידי מניעת מעבר ללקטוז לא מעוכל למחזור הדם.

אקזמה וכיצד פרוביוטיקה יכולה לעזור

מחקרים עדכניים הראו כי פרוביוטיקה עשויה להועיל גם בטיפול באקזמה, מצב עור כרוני הגורם לעור יבש, מגרד ודלקתי. בעוד פרוביוטיקה אינה תרופה לאקזמה, היא עשויה לסייע בהפחתת התסמינים.

סקירה עדכנית של מחקרים מצאה שתוספים פרוביוטייים עשויים לסייע בהפחתת חומרת תסמיני האקזמה. הסקירה בחנה שבעה מחקרים שכללו בסך הכל 535 משתתפים. המחקרים השוו את ההשפעות של תוספי פרוביוטיקה לפלסבו (גלולת דמה) אצל אנשים עם אקזמה.

תוצאות הסקירה הראו שתוספים אלו עשויים לסייע בהפחתת חומרת תסמיני האקזמה, כולל גירוד, דלקת ועור יבש. כמו כן, נמצא כי תוספת פרוביוטיקה משפרת את איכות החיים של אנשים עם אקזמה. עם זאת, הסקירה לא מצאה כל עדות לכך שהתוספים מונעים הופעת אקזמה.

פרוביוטיקה ומזון

חלק ממקורות המזון הטובים ביותר לפרוביוטיקה כוללים יוגורט, קפיר, כרוב כבוש, קימצ'י, מרק מיסו, חמוצים וטמפה. הנה כמה פרטים על חלק מהמזון העשיר בחיידקים טובים:

מזונות עשירים בחיידקים פרוביוטיים

כרוב

כרוב כבוש הוא תסיסה של כרוב וירקות אחרים. תהליך התסיסה יוצר פרוביוטיקה, מה שהופך את הכרוב הכבוש למקור עשיר לחיידקים טובים אלו. כרוב כבוש עשיר גם בויטמינים A, B ו-C והוא מקור טוב לברזל.

קימצ׳י

קימצ׳י הוא מאכל קוריאני פופולרי העשוי מכרוב מותסס וירקות אחרים. יש לו טעם חריף וחריף והוא משמש לעתים קרובות כתוספת או תבלין. כמו כרוב כבוש, קימצ'י עשיר בפרוביוטיקה בשל תהליך התסיסה. הוא גם עשיר בויטמינים A ו-C וברזל.

יוגורט

יוגורט עשוי מחלב שעבר תסיסה על ידי חיידקים. תהליך התסיסה יוצר פרוביוטיקה כלומר יוצר את החיידקים הטובים, מה שהופך את היוגורט למקור עשיר בחיידיקם אלו. יוגורט הוא גם מקור טוב לסידן וחלבון.

תה קומבוצ׳ה

קומבוצ׳ה הוא תה מותסס המכיל חיידקים ושמרים חיים. תהליך התסיסה יוצר פרוביוטיקה, מה שהופך את הקומבוצ'ה למקור עשיר לחיידקים אלו. קומבוצ'ה גם דלת קלוריות וסוכר ומכילה נוגדי חמצון, מה שהופך אותה לבחירה בריאה למי שמחפש חלופה למשקאות ממותקים כמו סודה או מיץ.

טמפה

Tempeh הוא מוצר פולי סויה מותסס שמקורו באינדונזיה. יש לו טעם אגוזי והוא יכול לשמש כתחליף בשר במנות כמו מוקפצים או כריכים. הטמפה עשירה בחלבון ובסיבים ומהווה מקור טוב לפרוביוטיקה בשל תהליך התסיסה. 

כיצד לבחור תוסף פרוביוטי

עם כל היתרונות הפוטנציאליים הללו, אין זה פלא שתוספי פרוביוטיקה הפכו כל כך פופולריים בשנים האחרונות. אבל עם כל כך הרבה מוצרים שונים בשוק, איך תדע איזה מהם מתאים לך? להלן מדריך מהיר שיעזור לך לבחור תוסף פרוביוטי המתאים לך.

תוספים פרוביוטיים

ראשית, שקול מדוע אתה רוצה לקחת תוסף פרוביוטיקה. האם אתה מחפש לשפר את העיכול שלך? לחזק את המערכת החיסונית שלך? או אולי לתמוך בבריאות הנפשית שלך? הסיבה שבגללה אתה רוצה לקחת פרוביוטיקה תעזור להנחות אותך למוצר הנכון.

שנית, שימו לב לסוג הזנים הפרוביוטיים הכלולים בתוסף. זנים שונים נקשרו ליתרונות בריאותיים שונים, אז ודא שהמוצר שאתה בוחר מכיל את הזנים שאתה מחפש.

שלישית, שימו לב לספירת ה-CFU (יחידות יוצרות מושבות). זהו מדד של חיידקים טובים החיים בכל כמוסה ובאופן כללי, ככל שספירת ה-CFU גבוהה יותר, כך התוסף יהיה יעיל יותר.

לבסוף, בדוק את תאריך התפוגה כדי לוודא שהמוצר טרי ועדיין חזק. פרוביוטיקה היא יצורים חיים ועם הזמן, מספרם יירד. מוצר שפג תוקפו לא בהכרח מזיק, אבל הוא כנראה לא יהיה יעיל כמו מוצר טרי.

כמה פרוביוטיקה עלי ליטול

המינון המומלץ של פרוביוטיקה (או מהי כמות החיידקים שעלי לצרוך) משתנה בהתאם לזן ולמצב המטופל. באופן כללי, מומלץ לקחת בין 1 מיליארד ל-10 מיליארד CFUs (יחידות יוצרות מושבות) ביום. כמו כן, חשוב לקחת תוסף פרוביוטיקה איכותי המכיל זנים מרובים של חיידקים טובים. זה יבטיח שאתה מקבל את מירב התועלת

פרוביוטיקה והריון

הריון הוא תקופה מדהימה בחייה של אישה. גוף האישה עובר כל כך הרבה שינויים והוא מצמיח בן אדם! בגלל כל השינויים, מערכת החיסון של האישה חלשה יותר במהלך ההריון. זו הסיבה שנשים בהריון רגישות יותר להצטננות ומחלות אחרות. נטילת כמות החיידקים הטובים במהלך ההריון יכולה לעזור לחיזוק המערכת החיסונית ולהגן על האם והתינוק מפני מחלות.

ישנם יתרונות רבים לנטילת פרוביוטיקה במהלך ההריון. כאמור, נטילת פרוביוטיקה יכולה לעזור לחיזוק המערכת החיסונית. מערכת חיסון חזקה חשובה מכיוון שהיא עוזרת לאם לעתיד להילחם במחלה והיא גם עוזרת להגן על התינוק המתפתח. פרוביוטיקה הוכחה גם כמפחיתה את חומרת ומשך הצטננות וזיהומים אחרים בדרכי הנשימה בנשים הרות. בנוסף, נטילת פרוביוטיקה הוכחה כמפחיתה את הסיכון לפתח אקזמה אלרגית אצל תינוקות.

יש הרבה תוספי פרוביוטיקה שונים בשוק וזה יכול להיות מבלבל לדעת איזה מהם לקחת. תמיד עדיף לדבר עם הרופא שלך לפני שמתחילים כל תוסף, במיוחד במהלך ההריון. חלק מתוספי הפרוביוטיקה צריכים להיות בקירור וחלק צריך לקחת על בטן ריקה. הקפידי לעקוב אחר ההנחיות המופיעות על הבקבוק או לפי הנחיות הרופא המטפל שלך.

פרוביוטיקה וילדים

פרוביוטיקה נחשבת בטוחה עבור רוב הילדים, אם כי ישנם כמה יוצאי דופן. אם ילדכם אלרגי לחלב פרה או לכל מזון אחר, עליו להימנע ממזונות עשירים באוכלוסיית החיידקים הטובים כמו יוגורט. כמו כן, אם לילדכם יש מערכת חיסונית מוחלשת, הוא עלול להיות בסיכון לזיהום מהמיקרואורגניזמים החיים בפרוביוטיקה. תמיד עדיף לדבר עם רופא לפני מתן פרוביוטיקה לילדך.

תופעות הלוואי של פרוביוטיקה

בעוד פרוביוטיקה נחשבת בדרך כלל בטוחה, יש כמה תופעות לוואי פוטנציאליות שעליך להיות מודע להן.

מצוקה במערכת העיכול

אחת מתופעות הלוואי הנפוצות ביותר היא מצוקה למערכת העיכול. זה יכול להתבטא כנפיחות, גזים, שלשולים או עצירות. אם אתה חווה אחד מהתסמינים הללו לאחר נטילת פרוביוטיקה, מומלץ להפסיק לקחת אותם ולהתייעץ עם הרופא שלך.

תגובות אלרגיות

תופעת לוואי אפשרית נוספת של פרוביוטיקה היא תגובה אלרגית. אם יש לך היסטוריה של אלרגיות, חשוב במיוחד להיות מודעים לתופעת לוואי אפשרית זו. תגובות אלרגיות יכולות לנוע בין קלות (כגון כוורות או גירוד) לחמורות (כגון קשיי נשימה או נפיחות בגרון). אם אתה חווה כל סוג של תגובה אלרגית לאחר נטילת פרוביוטיקה, הפסיק ליטול אותם מיד ופנה לעזרה רפואית.

אינטראקציות תרופתיות אפשריות

פרוביוטיקה יכולה גם לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות. אם אתה נוטל תרופות כלשהן (מרשם או ללא מרשם), חשוב לדבר עם הרופא שלך לפני נטילת פרוביוטיקה. חלק מהתרופות שעלולות לקיים אינטראקציה עם פרוביוטיקה כוללות נוגדי חומצה, תרופות ללחץ דם ומדכאים חיסוניים.

לסיכום, פרוביוטיקה היא מיקרואורגניזמים חיים (חיידקים טובים). החיידקים הטובים מציעים יתרונות בריאותיים בצריכה. הם נמצאים לרוב בצורה של יוגורט או מזונות מותססים אחרים, אך ניתן לקחת אותם גם כתוספת. תוספי פרוביוטיקה מכילים לרוב זנים מרובים של אוכלוסיית החיידקים וזמינים בצורות שונות, כגון כמוסות, אבקות ונוזלים. חלק מהחיידקים הפרוביוטיים הנפוצים ביותר כוללים לקטובצילוס וביפידובקטריום. פרוביוטיקה עשויה להציע מספר יתרונות בריאותיים, כולל שיפור עיכול, הפחתת דלקת וחיזוק מערכת החיסון. פרוביוטיקה היא בדרך כלל בטוחה עבור רוב האנשים, אך חלקם עלולים לחוות תופעות לוואי כמו גזים או נפיחות. חשוב לדבר עם רופא לפני נטילת פרוביוטיקה, במיוחד אם יש לך מצב רפואי או נוטל תרופות כלשהן.

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *