ויטמינים
|

למה לקחת ויטמינים

כשמדובר בוויטמינים, תוספי תזונה ובריאות שלנו, יש הרבה מיתוסים בחוץ. האם אנחנו צריכים לקחת ויטמינים כל יום? אם אנחנו לא אוכלים מושלם, האם תוספי תזונה היא התשובה או שאולי עלינו לקחת תרופות? ומה לגבי פרוביוטיקה – האם זה עובד? בואו ננסה להפריך כמה מהמיתוסים סביב ויטמינים ותוספי תזונה ולבדוק כיצד הם יכולים לעזור לשפר את הבריאות הכללית שלנו.

מהם ויטמינים

האם אתם מחפשים לשפר את בריאותכם על ידי נטילת ויטמינים ותוספי תזונה? אם כן, אתם לא לבד. מיליוני אנשים שאלים את עצמם למה לקחת ויטמינים ואלו שמבינים נוטלים ויטמינים ותוספי מזון מדי יום במאמץ לחזק את המערכת החיסונית שלהם, לשפר את רמות האנרגיה שלהם ולהגן על בריאותם. אבל עם כל כך הרבה סוגים שונים של ויטמינים ותוספי מזון בשוק, זה יכול להיות קשה לדעת אילו מהם מתאימים לך.

ויטמינים ומינרלים

להלן ארבעה דברים שחשוב לזכור בעת בחירת ויטמינים ותוספי תזונה:

  1. לא כל הויטמינים והתוספים נוצרים שווים. הקפידו לבצע את הבדיקות שלכם לפני רכישת מוצרים כלשהם כדי להבטיח שאתם מקבלים את האיכות הטובה ביותר האפשרית.
  2. לא כל הויטמינים והתוספים נחוצים. לפני שאתם מתחילים לקחת ויטמינים או תוספי תזונה, דברו עם הרופא שלכן כדי לראות אם אתן באמת צריכות אותם. אנשים רבים נוטלים תוספי מזון מיותרים שיכולים להיות למעשה תופעות לוואי שליליות על בריאותם.
  3. הקפידו על שילוב סוגים שונים של ויטמינים או תוספי התזונה שאתם נוטלים. שילובים מסוימים עלולים להזיק, לכן חשוב לדבר עם רופא או תזונאי לפני נטילת מספר מוצרים בבת אחת.
  4. בצע את הוראות המינון בקפידה. יש ליטול ויטמינים או תוספי תזונה רק במינונים מומלצים – חריגה מהמינונים הללו עלולה להוביל לתופעות לוואי שליליות.

ויטמינים מסווגים כמסיסים במים או מסיסים בשומן. ויטמינים A, D, E ו-K הם ויטמינים מסיסים בשומן, הנמסים בשומנים ובשמנים וניתן לאחסן אותם בגוף. ויטמינים B ו-C הם ויטמינים מסיסים במים, אשר מתמוססים במים ואינם מאוחסנים בגוף. את הוויטמינים המסיסים במים צריכים לחדש כל הזמן מכיוון שהם מופרשים בשתן. הדרך הטובה ביותר להשיג ויטמינים היא ממזונות המכילים אותם באופן טבעי. עם זאת, ייתכן שחלק מהאנשים יצטרכו ליטול תוספי מזון אם יש להם מחסור בוויטמין. לדוגמה, אנשים עם מצבים רפואיים מסוימים או שהם בהריון עשויים להזדקק ליטול ויטמינים נוספים. ויטמינים הם רכיבים תזונתיים חיוניים המסייעים לתפקוד תקין של הגוף. בלעדיהם, לא נוכל להישאר בריאים.

למרות השאלה של למה לקחת ויטמינים והוויכוח סביב הוויטמינים, חשוב לדעת שהגוף שלך לא מייצר אותם בעצמו. אם אתה אוכל טוב ומקבל את כל אבות המזון ממקורות מזון, לא אמור להיות צורך בתוספי תזונה או בצריכה מוגברת באופן כללי, אלא אם כן מתרחשות בעיות בספיגה – מה שיכול לקרות אם למישהו יש "קולטן" לא יעיל של ויטמין ברשותו; עם זאת, זה יהיה תלוי גם בגורמים אישיים כפי שהוזכר לעיל (דיאטה כזו) וגם בגנטיקה האישית.

תוספי תזונה, ויטמינים ובריאות

בשנים האחרונות צמחה מגמה חדשה – נטילת תוספי מזון. כל הנושא של צריכת תוספי תזונה בכמויות גדולות ולאורך זמן חסר כל בסיס מדעי, אך הוא סובייקטיבי למדי להעדפות אישיות או העדפות טעם לטעמים מסוימים וכו'. לכן עלינו להיות זהירים לגבי תופעות לוואי שעלולות להתרחש מה שיגרום לבריאותו של אדם להיות גרוע יותר מאשר לפני שהחלו לקחת את הסוגים/מותגים האלה (של ויטמינים). אנחנו גם לא מכירים הרבה סיבוכים של עודפים עם סוגים שונים; עם זאת, נערכו מחקרים על ויטמינים מסיסים במים לעומת ויטמינים מסיסים בשומן עם כמה תוצאות מעניינות.

לדוגמה, מחקר אחד הראה שאנשים שנטלו תוספי ויטמין C מסיסים במים היו בסיכון נמוך יותר למות מאלה שלא נטלו את התוספים. עם זאת, לא היה הבדל בסיכון למוות ממחלות לב או סרטן בין שתי הקבוצות. המחקר מצא גם שאנשים שנטלו תוספי ויטמין C היו בסיכון נמוך יותר למות מכל סיבה שהיא אם הם נוטלים את התוספים במשך 10 שנים לפחות.

מחקר אחר בחן את ההשפעה של נטילת מולטי ויטמינים על התפקוד הקוגניטיבי. המחקר מצא שאנשים שנטלו מולטי ויטמינים היו בעלי תפקוד קוגניטיבי טוב יותר מאלה שלא נטלו אותם.

למוצרים אלה אין תמיד הוכחות מדעיות מאחוריהם; אנחנו אפילו מודעים לסיכונים הפוטנציאליים הכרוכים בנטילת יותר מדי ויטמינים או מינרלים לאורך זמן! אבל אף אחד לא יודע בדיוק איך הסיבוכים האלה עשויים להיראות מכיוון שהם נראים רק כשאנשים לוקחים כדורים נוספים מעבר לכמויות המינון המומלצות – וזה לא משהו שכדאי בכל מקרה…

ויטמינים

הרבה יכול להשתנות בגוף שלך אם אתה צורך פחות ממספיק ויטמינים A ו-E בשלבי התפתחות הילדות – אך למרבה המזל זה לא תמיד מוביל למחלה בהמשך החיים

עלינו לעקוב אחר כמה הגוף שלנו צריך ואיזה סוג עשוי לעבוד הכי טוב עם כל שלב בחיים!

ההשפעה של מזון מתועש על הגוף שלנו ולמה לקחת ויטמינים

כולנו יודעים שאנחנו צריכים לאכול יותר פירות וירקות. אמרו לנו מאז שהיינו ילדים שהם טובים לנו ושהם מכילים ויטמינים ומינרלים חשובים שהגוף שלנו צריך לתפקוד תקין. עם זאת, עם עליית המזון המתועש, זה נהיה קשה יותר ויותר להשיג את אבות המזון שהגוף שלנו צריך מהתזונה בלבד. אז איך זה קורה, למה לקחת ויטמינים ומה אנחנו יכולים לעשות בנידון?

מהו מזון מתועש?

מזון מתועש הוא מזון שיוצר באופן המוני במפעלים. סוג זה של מזון הוא בדרך כלל מעובד מאוד, מכיל הרבה תוספים וחומרים משמרים, ולעתים קרובות הוא חסר בחומרים מזינים. עם עליית הביקוש למזון המתועש, אנו רואים עלייה מקבילה במחלות הקשורות לתזונה כמו השמנת יתר, מחלות לב וסוכרת.

מזון מהיר מזיק לבריאות שלנו

אחת הסיבות לכך שאוכל מתועש כל כך מזיק לבריאותנו היא משום שהוא מחליף מזון בריא ומלא בזבל מעובד. לדוגמה, במקום לאכול תפוח, אולי נגיע לשקית צ'יפס. או, במקום לאכול סלט לארוחת צהריים, אולי ניקח המבורגר של מזון מהיר. מזונות מעובדים אלה עשירים בקלוריות אך דלים בחומרים מזינים, מה שאומר שבסופו של דבר אנו אוכלים יתר על המידה מבלי לקבל את החומרים התזונתיים החיוניים שהגוף שלנו זקוק להם.

איך ויטמינים עוזרים?

ויטמינים הם רכיבים תזונתיים חיוניים שהגוף שלנו צריך לתפקוד תקין. הם עוזרים לנו לשמור על רמות האנרגיה שלנו, לחזק את המערכת החיסונית שלנו ולהגן על התאים שלנו מפני נזק. למרות שאנו יכולים לקבל את רוב הויטמינים שאנו צריכים מתזונה בריאה, לפעמים אורח החיים העמוס שלנו מקשה על אכילת ארוחות מאוזנות היטב כל הזמן. זה המקום שבו ויטמינים נכנסים! על ידי נטילת תוסף ויטמין יומי, אנו יכולים להבטיח שגופנו מקבל את החומרים המזינים להם הם זקוקים גם כאשר איננו מסוגלים לאכול ארוחות בריאות לחלוטין.

חוסר של ויטמינים ומינרלים

אנשים רבים לא מקבלים מספיק ויטמינים מהתזונה שלהם בלבד. אם אינך בטוח אם אתה מקבל את כל הוויטמינים שהגוף שלך צריך, ישנם כמה סימנים המעידים על כך שאולי יש לך מחסור. הנה רק שתי דוגמאות של ויטמינים ולמה הם חשובים

מחסור בויטמין A

ויטמין A חשוב לראייה, מערכת חיסונית וצמיחת תאים. מחסור בויטמין A יכול להוביל לעור יבש, לזיהומים תכופים ולעיוורון לילה. הדרך הטובה ביותר להשיג מספיק ויטמין A היא על ידי אכילת מזונות כמו בטטה, גזר, עלים כהים וביצים. אפשר גם לקחת תוסף ויטמין A אם אתה מרגיש שאתה לא מקבל מספיק מהתזונה שלך.

מחסור בויטמין B12

ויטמין B12 חשוב לייצור אנרגיה, תפקוד המוח ויצירת תאי דם אדומים. ויטמין B12 הוא אחד ממשפחת ויטמיני B. מחסור בויטמין B12 עלול להוביל לעייפות, אנמיה ובעיות נוירולוגיות. הדרך הטובה ביותר לקבל מספיק ויטמין B12 היא על ידי אכילת מזונות כמו עופות, דגים, ביצים ומוצרי חלב. אתה יכול גם לקחת תוסף ויטמין B12.

מחסור בויטמין C

למחסור בוויטמין C יכולות להיות השלכות חמורות על הבריאות. בעוד הגוף יכול לאחסן כמויות קטנות של ויטמין C, הוא אינו מיוצר באופן טבעי ויש להשיגו באמצעות תזונה או תוספי מזון. ללא מספיק ויטמין C, הגוף הופך להיות רגיש לזיהומים, דלקות ושלל בעיות אחרות. מחסור עלול לגרום לצפדינה, מצב המאופיין בעייפות, חולשת שרירים, כאבי פרקים ודימום בחניכיים. מחסור בוויטמין C יכול גם להוביל לאנמיה, ריפוי לקוי של פצעים ומערכת חיסונית מוחלשת. למרבה המזל, קל יחסית למנוע מחסור. רוב האנשים יכולים לספק את צרכי הוויטמין C היומיומיים שלהם על ידי אכילת תזונה בריאה הכוללת פירות הדר, עלים ירוקים כהים, פלפלים ועגבניות. למי שלא משיג מספיק ויטמין C באמצעות תזונה בלבד, ייתכן שיהיה צורך בתוספי מזון.

מחסור בויטמין D

מחסור בוויטמין D הוא חשש בריאותי רציני שעלול להוביל למספר בעיות, כולל איבוד עצם, חולשת שרירים וסיכון מוגבר לזיהום. הגוף זקוק לוויטמין D כדי לספוג סידן וזרחן, שני מינרלים חיוניים לבריאות העצם. ללא מספיק ויטמין D, העצמות עלולות להפוך לדקיקות, שבירות או להשתבש. מחסור בוויטמין D יכול גם לגרום לחולשת שרירים, מכיוון שהשרירים זקוקים לוויטמין D כדי לתפקד כראוי. בנוסף, אנשים עם מחסור בוויטמין D רגישים יותר לזיהומים, שכן ויטמין D מסייע בחיזוק המערכת החיסונית. בעוד שאנשים רבים מקבלים את הוויטמין D הדרושים להם מחשיפה לאור השמש, ייתכן שאחרים יצטרכו ליטול תוספי מזון או לאכול מזונות עשירים בויטמין.

מחסור בויטמין D

מחסור בויטמין K

מחסור בוויטמין K הוא מצב המתרחש כאשר אין מספיק ויטמין K בגוף. ויטמין K הוא חומר תזונתי המסייע לקרישת דם תקינה. אנשים עם מחסור בוויטמין K עלולים לדמם יותר מהרגיל ועלולים להיפצע בקלות. מחסור בוויטמין K יכול להתרחש מסיבות רבות, כולל ירידה בספיגה של הוויטמין או צריכה לא מספקת של מזונות עשירים בוויטמין. מצבים בריאותיים מסוימים, כגון מחלת כבד, יכולים גם להוביל למחסור. הטיפול במחסור בוויטמין K כולל בדרך כלל נטילת תוספים או אכילת מזונות עשירים בויטמין. במקרים חמורים, ייתכן שיהיה צורך בעירוי דם. עם טיפול, רוב האנשים עם מחסור בוויטמין K יכולים לשפר את הסימפטומים שלהם ולחיות חיים בריאים.

יש עוד ויטמינים שלא הזכרנו כאן וכדאי ללמוד על כל אחד מהם בנפרד. הרבה מאוד נתונים ומידע תוכל למצוא בדפים אחרים באתר שלנו 

קשה לבדוק ויטמינים, וזה קשה כי לא ניתן לראות את כמויותיהם בבדיקת דם אחת בלבד. לעומת זאת, בדרך כלל, על ידי הסתכלות על הרגלי התזונה והתזונה של מישהו תדע מה הוא מפספס; עם זאת, במקרים מסוימים, ייתכן שהדבר לא יחול אם הבריאות של האדם כבר ירודה עקב מחלה שמונעת מהוויטמינים להיספג כראוי.

תעשיית המזון תמיד מחפשת דרכים חדשות להשיג עוד לקוחות ולאור המגמה של השנים האחרונות ומהמודעות לבריאות של אנשים, ותעשיית המזון החלה להוסיף ויטמינים לתוך המזון שהם מייצרים.

איך לשמור על רמה טובה של ויטמינים בגוף

אז כולנו מסכימים שהיום חשוב לשים לב למה שאנחנו מכניסים לגופנו. אנחנו מופגזים בבחירות ויכול להיות קשה לדעת מהי הבחירה הנכונה. עם זאת, בכל הנוגע לוויטמינים, יש כלל אחד שתמיד נכון: יותר הוא לא בהכרח טוב יותר.

בעוד שאנו זקוקים לוויטמינים וחומרי מזון כדי לשרוד, אנו זקוקים להם רק בכמויות קטנות. לכן הם נקראים מיקרו-נוטריינטים.

אתה עשוי לחשוב שמכיוון שמיקרונוטריינטים הם כל כך חשובים, יהיה הגיוני לקחת מינונים גדולים של ויטמינים ומינרלים כתוספים. אולם, אין זה המקרה. נטילת יותר מדי ויטמינים ומינרלים עלולה להזיק.

נטילת מינונים גדולים של כמה ויטמינים ומינרלים עלולה להוביל לבעיות כמו אבנים בכליות, בעיות במערכת העיכול ועצמות שבירות. זה יכול גם להגביר את הסיכון לסוגי סרטן מסוימים. אז איך אתה מוודא שאתה מקבל מספיק מהדברים הטובים מבלי להגזים?

הדרך הטובה ביותר להשיג את החומרים המזינים שהגוף שלך זקוק להם היא על ידי אכילת תזונה מגוונת הכוללת שפע של פירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים רזים. אם אתה מרגיש שאתה צריך קצת עזרה נוספת שקשורה בויטמינים, דבר עם הרופא שלך או עם דיאטנית רשומה אם תוסף תזונה עשוי להתאים לך או לא.

ויטמינים חשובים לתפקוד תקין של הגוף שלנו. מחסור בוויטמינים עלול להוביל לבעיות בריאות רבות ולכן חשוב לשמור על רמה טובה של ויטמינים בגופנו. ישנן דרכים רבות להשיג ויטמינים, כולל באמצעות תוספי מזון ואכילת מזונות מסוימים. אם אתה חושב שיש לך מחסור בוויטמין, דבר עם הרופא שלך. הם יכולים לעזור לך לקבוע אם עליך ליטול תוספי מזון או לבצע שינויים בתזונה שלך וגם לדעת איך ויטמינים יעבדו עם תרופות שאתה אולי נוטל. למידה נוספת על האופן שבו ויטמינים ותוספי מזון יכולים לשפר את בריאותך היא צעד חשוב בשמירה על הרווחה הכללית שלך. חפש בבלוג שלנו מידע נוסף על סוגי הוויטמינים השונים וכיצד הם משפיעים על בריאותך.

Similar Posts

One Comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *