אבץ
|

אבץ – מה זה, האם זה טוב והאם כדאי לקחת את זה

אולי לא שמעתם על אבץ, אבל הוא למעשה מינרל חיוני הממלא תפקיד חיוני בתפקודי גוף רבים ושונים. אבץ בגוף מעורב במערכת החיסון, צמיחת תאים, ריפוי פצעים ועוד. המשמעות היא שקבלת מספיק מהמינרל הזה חשובה לשמירה על הבריאות. הנה מבט מקרוב על אבץ ומדוע הוא כל כך חשוב.

אז מה זה אבץ

אבץ הוא סוג של מתכת שנמצאת בכמויות קטנות בגוף. הוא קיים בכל תא וממלא תפקיד בתהליכים גופניים רבים ושונים. לדוגמה, הוא מעורב בצמיחת תאים, ריפוי פצעים, חוש הטעם והריח ובמערכת החיסון.

אבץ בגוף פועל גם כנוגד חמצון, מה שאומר שהוא עוזר להגן על התאים מפני נזקים הנגרמים על ידי חומרים מזיקים המכונים רדיקלים חופשיים. רדיקלים חופשיים נוצרים כאשר הגוף מפרק מזון או כאשר אנו נחשפים לעשן טבק או לקרינה.

מדוע אבץ חשוב?

מכיוון שהוא ממלא תפקיד בכל כך הרבה פונקציות שונות, קבלת מספיק של מינרל זה חשובה לשמירה על בריאות טובה. כמה מהדרכים שבהן הוא יכול להשפיע על הבריאות כוללות:

  • להגביר את החסינות – עוזר בוויסות פעילות מערכת החיסון וממלא תפקיד בריפוי פצעים;
  • שיפור התפקוד הקוגניטיבי – מחקרים הראו שאבץ בגוף יכול לעזור לשפר את מיומנויות הזיכרון והחשיבה;
  • מניעת סרטן – הוכח כמפחית שגשוג של תאים סרטניים;
  • להקל על תסמיני הצטננות וזיהומים אחרים בדרכי הנשימה – עוזר להפחית דלקת בדרכי הנשימה;
  • תומך בפוריות – הוא הכרחי להתפתחות הזרע וגם עוזר לווסת את רמות ההורמונים

ישנם יתרונות רבים נוספים שאותם נסקור בהמשך

מחסור באבץ: מדוע לא כדאי להתעלם מסימני האזהרה הללו

על פי המכון הלאומי לבריאות בארה״ב, כ-12 אחוזים מאוכלוסיית העולם אינם מקבלים מספיק אבץ. למרות שמספר זה נראה קטן, הוא מייצג חלק עצום מאוכלוסיית העולם. ובהתחשב בעובדה שהמינרל הזה ממלא תפקיד בכל דבר, החל בריפוי פצעים ועד לתפקוד חיסוני, אפילו למחסור קל יכול להיות השלכות חמורות.

אז מה הם הסימנים של מחסור באבץ?

אחד התסמינים הנפוצים ביותר של מחסור הוא נשירת שיער. הסיבה לכך היא שאבץ ממלא תפקיד חיוני בהתרבות וצמיחת התאים, שניהם הכרחיים לזקיקי שיער בריאים. אם יש לך מחסור של אבץ, זקיקי השיער שלך יהיו קטנים יותר ויפיקו פחות שיער מהרגיל. במקרים חמורים, חוסר באבץ עלול להוביל להתקרחות מוחלטת.

סימפטום נפוץ נוסף של מחסור באבץ הוא בעיות עור. כמו שיער, תאי העור מסתמכים על אבץ לצמיחה ותיקון. הוא גם עוזר לשמור על לחות העור שלך על ידי ויסות ייצור השמן. אם יש לך מחסור, אתה עלול לחוות יובש, גירוד, פריחות או אקנה. במקרים חמורים, חוסר באבץ עלול להוביל לפסוריאזיס או אקזמה.

לבסוף, אנשים עם מחסור באבץ בגוף סובלים לעתים קרובות מפגיעה בתפקוד החיסוני. הסיבה לכך היא שאבץ ממלא תפקיד בהפעלת תאי T, שהם סוג של תאי דם לבנים שעוזרים להילחם בזיהום. אם יש לך מחסור, אתה עלול לחלות לעתים קרובות יותר מהרגיל או שיהיה לך קשה יותר להתאושש ממחלה.

אם אתה חווה אחד מהתסמינים לעיל, חשוב לפנות לרופא שלך בהקדם האפשרי. הם יכולים להזמין בדיקת דם כדי לבדוק את רמות האבץ וחומרי הזנה אחרים. אם יתגלה שיש לך מחסור באבץ, סביר להניח שהם ימליצו לך לקחת תוסף אבץ או לבצע שינויים בתזונה שלך.

יתרונות האבץ

אבץ חשוב למספר תפקודי גוף, כולל מערכת החיסון, ריפוי פצעים ופוריות. לאבץ יש גם תכונות נוגדות חמצון, מה שאומר שהוא יכול לעזור להגן על התאים מפני נזק. יתר על כן, אבץ ממלא תפקיד בפיתוח של אנזימים והורמונים. בגלל כל הפונקציות החשובות הללו, מחסור באבץ יכול להוביל למספר בעיות בריאותיות. למרבה המזל, תוספי אבץ זמינים עבור אנשים שנמצאים בסיכון למחסור באבץ. נטילת תוסף אבץ יכולה לעזור לשפר את הבריאות והרווחה הכללית.

הבה נסקור לעומק רבים מהיתרונות של אבץ

יתרונות השימוש באבץ

החשיבות של אבץ למערכת חיסונית בריאה

כאשר לגוף שלך אין מספיק אבץ, קשה יותר למערכת החיסונית שלך להדוף זיהום. לא רק זה, אלא שהאבץ גם עוזר לגוף להחלים מפצעים ולתקן את עצמו. לכן זה כל כך חשוב לוודא שאתה מקבל מספיק אבץ בתזונה שלך!

מהם הסימנים למחסור ?

אם אתה לא מקבל מספיק אבץ, אתה עשוי להבחין שאתה חולה לעתים קרובות יותר מהרגיל או שלפצעים לוקח יותר זמן להחלים. אם אתה חושד שאולי יש לך מחסור באבץ, דבר עם הרופא שלך.

הקשר בין אבץ לתפקוד קוגניטיבי

אבץ ממלא תפקיד בתפקוד הקוגניטיבי על ידי השפעה על העברה עצבית, שהיא העברת דחפים עצביים מנוירון אחד למשנהו. העברה עצבית היא תהליך מורכב הכולל שחרור של מולקולות שליח כימי (נוירוטרנסמיטורים) מתאי עצב. לאחר מכן נוירוטרנסמיטורים אלו נקשרים לקולטנים בתאי המטרה, מה שגורם לשינויים בתכונות החשמליות ו/או הכימיות של אותם תאים. אחד הנוירוטרנסמיטורים הידועים ביותר הוא דופמין, המעורב במצב רוח, מוטיבציה ותנועה. 

מחקרים הראו כי אבץ משפיע על העברה עצבית של דופמין, וכי מחסור באבץ עלול להוביל לפגיעה בקוגניציה. לדוגמה, מחקר אחד מצא שחולדות עם מחסור מושרה באבץ הפחיתו את פעילות הדופמין במוח. מחקר אחר מצא שתוסף אבץ שיפר את התפקוד הקוגניטיבי בקרב משתתפים קשישים שסבלו ממחסור באבץ. מחקרים כמו אלה מצביעים על כך שאבץ ממלא תפקיד חשוב בתפקוד הקוגניטיבי על ידי השפעה על העברה עצבית של דופמין.

אבץ ומחלת האלצהיימר

אלצהיימר היא הפרעה ניוונית במוח המובילה לדמנציה, או לפגיעה בתפקוד הקוגניטיבי. מחלת אלצהיימר מאופיינת בהצטברות של פלאקים עמילואידים וסבכים נוירו-פיבריריים במוח. פלאקים עמילואידים מורכבים מפפטידים בטא עמילואיד, אשר נחשבים נגזרים מחלבון הקדם עמילואיד (APP). APP הוא חלבון טרנסממברני שנמצא בדרך כלל בנוירונים. עם זאת, מוטציות בגן המקודד ל-APP יכולות להוביל לייצור מוגבר של פפטידים בטא עמילואיד, אשר יכולים לאחר מכן להרכיב את עצמם לפלאקים עמילואידים.

מעניין לציין כי אבץ הוכח כממלא תפקיד בוויסות חילוף החומרים של APP. לדוגמה, מחקר אחד מצא שטיפול בתרכובת המכילה אבץ הפחית את רמות הפפטיד בטא עמילואיד בתאים המבטאים חלבוני APP מוטנטיים. זה מצביע על כך שאבץ עשוי למלא תפקיד במניעה או בטיפול במחלת אלצהיימר על ידי מווסת חילוף החומרים של APP. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף כדי לאשר את ההשפעה הזו של אבץ בבני אדם.

אז אבץ הוא מינרל חיוני לתפקוד קוגניטיבי. אבץ משפיע על העברה עצבית והוכח כמשפר קוגניציה אצל קשישים הסובלים ממחסור במינרל זה. בנוסף, מחקרים מצביעים על כך שאבץ עשוי למלא תפקיד במניעה או בטיפול במחלת אלצהיימר על ידי מווסת חילוף החומרים של APP; עם זאת, יש צורך במחקר נוסף כדי לאשר את ההשפעה הזו של אבץ בבני אדם.

הקשר בין אבץ למניעת סרטן

מחקרים אחרונים הראו גם שאבץ עשוי לשחק תפקיד במניעת סרטן. בעוד שדרוש מחקר נוסף כדי לאשר קשר סיבתי בין אבץ לסיכון לסרטן, התוצאות של מספר מחקרים מצביעות על כך שאבץ עשוי לסייע בהגנה מפני סוגים מסוימים של סרטן.

תפקידו במניעת סרטן

אחת הדרכים שבהן אבץ עשוי לסייע במניעת סרטן היא על ידי מווסת דלקת. דלקת היא שחקן מפתח בהתפתחות סרטן, ולכן על ידי הפחתת הדלקת בכל הגוף, אבץ עשוי לסייע בהורדת הסיכון הכולל של אדם לפתח את המחלה.

בנוסף, אבץ ממלא תפקיד בתיקון DNA. המשמעות היא שאם תאים נפגעים (אולי עקב עישון או חשיפה לחומרים מסרטנים אחרים), נטילת אבץ עשויה לסייע בתיקון הנזק הזה ולהפחית את הסבירות שתאים אלה יהפכו לסרטניים.

לבסוף, מחקרים הראו שאנשים עם רמות גבוהות יותר של אבץ בגופם נוטים להיות בעלי שכיחות נמוכה יותר של סרטן הקיבה. תיאוריה אחת היא שמכיוון שאבץ עוזר להרוג חיידקים, הוא מסוגל להפחית את רמות הליקובקטר פילורי – סוג של חיידקים שנקשרו לסיכון מוגבר לסרטן הקיבה.

הקשר בין אבץ לפוריות

ישנם גורמים רבים ושונים שיכולים להשפיע על הפוריות, מגיל ועד דיאטה ועד רמות מתח. ולמרות שאין דרך בטוחה להבטיח התעברות, ישנם חומרים מזינים מסוימים שיכולים לתת לך דחיפה בכיוון הנכון. אחד מהרכיבים התזונתיים הללו הוא אבץ.

אבץ ממלא תפקיד חשוב בבריאות הרבייה, הן לגברים והן לנשים. אצל גברים אבץ נחוץ לייצור זרע. זה עוזר לשמור על זרע בריא ותנועתי, שהוא חיוני להפריה. אבץ נחוץ גם להתפתחות עוברים. אצל נשים אבץ עוזר לווסת את הווסת והביוץ. זה גם עוזר לגוף לייצר פרוגסטרון, שהוא הכרחי להריון בריא.

מערכת הרביה
אבץ מועיל לפריון

יתרונות האבץ לתינוקות

אבץ חשוב במיוחד לתינוקות. הסיבה לכך היא שאבץ ממלא תפקיד חשוב בגדילה ובהתפתחות התאית של תינוקות. בנוסף, אבץ עוזר לתמוך במערכת החיסון של התינוק, שעדיין מתפתחת.

אבץ תומך במערכת החיסון של התינוק, מסייע בצמיחת תאים וחלוקתם, ומקדם ריפוי פצעים. בנוסף, אבץ נחוץ לחוש הריח והטעם. זה גם ממלא תפקיד בסינתזה של DNA.

המקורות הטובים ביותר של אבץ לתינוקות הם חלב אם, פורמולה, מזון מוצק ותוספי מזון.

כשמדובר בחלב אם ופורמולה, שניהם מקורות מצוינים לאבץ לתינוקות. חלב אדם מכיל בין 0.7 ל-1 מ"ג/ליטר אבץ בעוד שפורמולת חלב פרה מכילה בין 1 ל-4 מ"ג/ליטר.

באשר למזון מוצק, כמה מקורות טובים של אבץ לתינוקות כוללים בשר (במיוחד חזיר), עוף, שעועית, אגוזים, דגנים מלאים ודגנים מועשרים.

תוסף אבץ היא גם אופציה אם תינוק לא מקבל מספיק מהתזונה בלבד. עם זאת, תמיד עדיף לדבר עם רופא לפני מתן תוספת לתינוק.

האם אבץ הוא הפתרון לנשירת השיער שלך?

אם אתה נאבק עם נשירת שיער, אתה לא לבד. למעשה, ההערכה היא ש-50 מיליון גברים ו-30 מיליון נשים בארצות הברית סובלים מנשירת שיער. בעוד שישנן מספר סיבות אפשריות לנשירת שיער, גורם שכיח אחד הוא מחסור של אבץ.

אבץ עוזר לגופך לייצר קרטין, שהוא חלבון המרכיב את השיער (והציפורניים). זה גם עוזר לתאים שלך להתחדש ולתקן, שניהם חיוניים לצמיחת שיער בריאה. אז אם אתה לא מקבל מספיק אבץ, זה יכול להוביל לנשירת שיער.

 כמובן, זה שאתה חווה נשירת שיער לא אומר בהכרח שיש לך מחסור באבץ. ישנם גורמים פוטנציאליים רבים אחרים לנשירת שיער, כולל מתח, חוסרים תזונתיים, הורמונים ומצבים רפואיים. אם אתה מודאג מנשירת שיער, עדיף לדבר עם הרופא שלך כדי לשלול גורמים רפואיים בסיסיים. אם הרופא שלך חושב שחסר אבץ יכול להיות האשם, הוא עשוי להמליץ ​​ליטול תוסף אבץ.

נשירת שיער כתוצאה ממחסור באבץ

היתרונות של אבץ לטבעונים

לטבעונים יש לעתים קרובות מחסור באבץ. הסיבה לכך היא שהתזונה הטבעונית אינה כוללת בשר, שהוא המקור הטוב ביותר לאבץ.

מזונות

שהם מקורות טובים של אבץ לטבעונים ישנם כמה מקורות טובים של אבץ לטבעונים. אלו כוללים:

  • גרעיני דלעת: 30 גרם של גרעיני דלעת מכילה כמעט 2 מיליגרם.
  • קשיו: 30 גרם אגוזי קשיו מכילה כ-1.5 מיליגרם.
  • זרעי המפ: שלוש כפות של זרעי המפ מכילות כ-1.3 מיליגרם.
  • חומוס: כוס אחת של חומוס מבושל מכילה כ-1.2 מיליגרם.
  • שעועית: כוס אחת של שעועית מבושלת מכילה כמיליגרם.
מזונות עשירים באבץ

תוספי אבץ כשצריך

טבעונים צריכים להקדיש תשומת לב מיוחדת לצריכת האבץ שלהם, מכיוון שיש סיכוי גבוה יותר שהם יסבלו ממחסור במינרל חיוני זה. אם אתה חושב שאולי יש לך מחסור באבץ, שוחח עם הרופא שלך לגבי תוספי מינרל זה. ברוב המקרים, נטילת מולטי ויטמין יומי צריכה להספיק כדי להבטיח שאתה מקבל מספיק אבץ. עם זאת, אם יש לך מצב רפואי המשפיע על ספיגת החומרים המזינים שלך, ייתכן שיהיה עליך ליטול תוסף בנפרד.

תוספי אבץ

אבץ והריון

מחסור באבץ עלול להוביל למומים מולדים חמורים. למרבה המזל, מחסור באבץ הוא נדיר יחסית במדינות מפותחות. עם זאת, נשים בהריון עדיין צריכות להקפיד לכלול הרבה מזונות עשירים באבץ בתזונה שלהן.

נשים בהריון זקוקות לכ-11 מיליגרם אבץ ליום. מדובר בכ-40% יותר ממה שצריכות נשים שאינן בהריון. הדרך הטובה ביותר להשיג מספיק אבץ היא באמצעות תזונה. מזונות עשירים באבץ כוללים צדפות, בשר בקר, כבש, עוף, שעועית, אגוזים ודגנים מלאים. הכללת מזונות אלו בתזונה שלך תעזור להבטיח שאת ותינוקך מקבלים מספיק אבץ במהלך ההריון. אם זה לא מספיק, הרופא שלך יכול להמליץ ​​על תוסף אבץ.

אבץ בתקופת ההתבגרות

במהלך ההתבגרות, אבץ ממלא תפקיד חשוב במיוחד בהתפתחות הבגרות המינית. הסיבה לכך היא שאבץ נחוץ לייצור טסטוסטרון, ההורמון האחראי להתפתחות מאפייני מין כמו שיער פנים והעמקת הקול. בנים שלא מקבלים מספיק אבץ במהלך ההתבגרות עלולים לעכב את הבשלות המינית ולהפחית את רמות הטסטוסטרון. בנות שיש להן מחסור באבץ עלולות לחוות מחזור לא סדיר וקושי להיכנס להריון.

מחסור באבץ בגיל ההתבגרות

ההתבגרות היא תקופה של שינויים גדולים בגוף. במהלך ההתבגרות, קולם של בנים מעמיק, הם מצמיחים שיער פנים והשרירים שלהם מתגברים. אצל בנות, גיל ההתבגרות מתחיל בדרך כלל בין הגילאים 10 עד 14 ומסתיים בסביבות גיל 16 או 17. בשלב זה בנות גדלות, החזה שלהן מתפתח, הירכיים מתרחבות והן מתחילות לקבל מחזור.

תחילת ההתבגרות נקבעת על ידי שינויים הורמונליים המתרחשים בגוף. שינויים אלו נשלטים על ידי בלוטת יותרת המוח, אשר מפרישה שני הורמונים: הורמון מגרה זקיקים (FSH) והורמון luteinizing (LH). FSH ממריץ את צמיחת הביציות בשחלות ואילו LH ממריץ את ייצור הטסטוסטרון באשכים של בנים ואסטרוגן בשחלות של בנות. 

טסטוסטרון ואסטרוגן ממלאים תפקידי מפתח בהתפתחות המינית במהלך ההתבגרות. הטסטוסטרון אחראי להתפתחות מאפייני מין משניים כמו צמיחת שיער בפנים והעמקת הקול אצל בנים בעוד אסטרוגן יוזם את התפתחות השד ומווסת מחזור אצל בנות.

אבץ ממלא תפקיד חשוב בכל התהליכים ההורמונליים הללו מכיוון שהוא הכרחי לסינתזה של טסטוסטרון והורמונים אחרים המעורבים בהתפתחות גיל ההתבגרות. בנים שלא מקבלים מספיק אבץ במהלך ההתבגרות עלולים לעכב את הבשלות המינית ולהפחית את רמות הטסטוסטרון בעוד שבנות עלולות לחוות מחזור לא סדיר עקב ייצור אסטרוגן לא מספיק.

אבץ וחשיבותו למערכת העיכול

אבץ הוא מרכיב חיוני של אנזימים רבים, כולל אלו המעורבים בעיכול. אנזימים הם חלבונים המזרזים תגובות כימיות בגוף. הם חשובים לעיכול המזון ולספיגה של חומרים מזינים. ללא אבץ מספק, אנזימי העיכול אינם יכולים לתפקד כראוי והעיכול נפגע.

ספיגת האבץ נפגעת ממספר מצבים, כולל צליאק, מחלת קרוהן, תסמונת המעי הקצר וקוליטיס כיבית. אלכוהוליזם ומחלת כליות כרונית עלולים להוביל גם למחסור של אבץ מכיוון שהם גורמים לאיבוד אבץ דרך השתן. תוספת אבץ מומלצת לעתים קרובות לאנשים עם תנאים אלה.

למה קשישים צריכים יותר אבץ?

ישנן כמה סיבות מדוע אנשים מבוגרים עשויים להזדקק ליותר אבץ מאשר מבוגרים צעירים יותר. קודם כל, ככל שאנו מתבגרים, הגוף שלנו הופך פחות יעיל לספוג מינרלים מהמזון שאנו אוכלים. במקביל, הכליות שלנו הופכות פחות יעילות בסינון מינרלים עודפים. שילוב זה של גורמים יכול להוביל לירידה בצריכת אבץ.

בנוסף, תרופות מסוימות הנלקחות בדרך כלל על ידי קשישים עלולות לעכב את ספיגת האבץ. אלה כוללים משתנים, נוגדי חומצה ואנטיביוטיקה מסויימת. קשישים חולים כרוניים נמצאים גם בסיכון למחסור באבץ בגלל הצורך המוגבר שלהם במינרל זה.

טיפול באבץ ואלכוהול

אלכוהוליזם הוא בעיה רצינית שמשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות שיש הרבה תוכניות וטיפולים זמינים כדי לעזור לאנשים הנאבקים באלכוהוליזם, אין תרופה. עם זאת, מחקרים אחרונים הראו כי אבץ עשוי למלא תפקיד גם בהחלמה מאלכוהוליזם. מחקר אחד מצא שלאנשים שניסו להפסיק לשתות היו רמות נמוכות יותר של אבץ בדמם מאשר אלה שלא ניסו להפסיק. החוקרים מאמינים כי הסיבה לכך היא שאבץ עוזר להפחית את התשוקה לאלכוהול.

מחקר אחר מצא שתוספי אבץ הפחיתו את הדחף לשתות אלכוהול אצל חולדות שגודלו כדי להשתוקק לאלכוהול. החוקרים מאמינים שאבץ פועל על ידי הפחתת פעילותם של תאי מוח מסוימים המעורבים בתשוקה לאלכוהול.

למרות שדרוש מחקר נוסף כדי לאשש ממצאים אלה, ייתכן שאבץ יוכל לשמש כטיפול באלכוהוליזם בעתיד. אם אתה נאבק באלכוהוליזם, דבר עם הרופא שלך אם תוספת אבץ יכולה להתאים לך.

אבץ ואנמיה

אנמיה יכולה להיגרם ממספר גורמים שונים כולל איבוד דם, בעיות במח עצם ומחלות מסוימות. מחסור באבץ יכול גם להוביל לאנמיה. הסיבה לכך היא שאבץ ממלא תפקיד חשוב בייצור המוגלובין. המוגלובין הוא החלבון בתאי הדם האדומים המוביל חמצן מהריאות לשאר הגוף.

אם אין לך מספיק אבץ בתזונה שלך, הגוף שלך לא יכול לייצר מספיק המוגלובין. זה יכול להוביל לאנמיה. מחסור באבץ הוא נדיר יחסית במדינות מפותחות

אם אתה חושב שאולי יש לך מחסור באבץ או סובל מאנמיה, שוחח עם הרופא שלך אם נטילת תוסף מתאימה לך.

אבץ וסוכרת

למרות שדרוש מחקר נוסף כדי להבין היטב את הקשר בין אבץ לסוכרת, מה שאנחנו כן יודעים הוא שמחסור באבץ קשור לתנגודת לאינסולין, שהיא גורם מרכזי בסוכרת מסוג 2. יתר על כן, אנשים עם סוכרת מסוג 2 נמצאו עם רמות נמוכות יותר של אבץ בדמם.

אבץ מעורב בהיבטים רבים של פעולת האינסולין. לדוגמה, אבץ נחוץ לתפקוד נכון של קולטני אינסולין. בנוסף, אבץ עוזר לווסת את חילוף החומרים של הגלוקוז על ידי משחק תפקיד במטבוליזם של פחמימות ושומנים. נהוג לחשוב שאבץ עשוי לסייע בשיפור הרגישות לאינסולין. מחסור באבץ, אם כן, עלול להוביל לתנגודת לאינסולין על ידי שיבוש אחד או את כל המנגנונים הללו.

האם תוספי אבץ יכולים לשפר את מצב הסוכרת?

ישנן עדויות לכך שתוספי אבץ יכולים לשפר את מצב הסוכר בדם אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2. במחקר אחד, אנשים עם סוכרת מסוג 2 שנטלו תוספת יומית של 30 מיליגרם אבץ במשך שלושה חודשים היו בעלי שליטה טובה יותר ברמת הסוכר בדם מאלה שלא נטלו תוסף. מחקר אחר מצא כי נטילת תוספת יומית של 100 מיליגרם אבץ שיפרה את בקרת הסוכר בדם והפחיתה את רמות ההמוגלובין A1c (מדד ארוך טווח של רמות הסוכר בדם) לאחר 12 שבועות בלבד. עם זאת, חשוב לציין ששני המחקרים הללו היו קטנים ויש צורך במחקר נוסף כדי לאשר את ההשפעות של תוספת אבץ על בקרת הסוכר בדם.

אבץ ופצעים

כאשר אתה מקבל חתך, שריטה או פצע אחר, הגוף שלך מתחיל לעבוד כדי לתקן את הנזק. השלב הראשון בתהליך זה הוא יצירת תאים וכלי דם חדשים שיחליפו את אלה שאבדו. תהליך זה נקרא דלקת, ולאחריו צמיחה ותיקון של הרקמה.

תפקידו של אבץ בריפוי פצעים התגלה לראשונה בשנות ה-60, כאשר רופאים הבחינו כי חולים שחסר להם אבץ נרפאים לאט יותר מאלה שהיו להם רמות נורמליות. מאז, מספר מחקרים הראו כי אבץ ממלא תפקיד חיוני בכל שלבי ריפוי הפצעים.

אבץ מעורב בהיבטים רבים של מטבוליזם תאי, כולל התפשטות תאים (יצירת תאים חדשים) וביטוי גנים (פעילות הגנים שלנו). תהליכים אלו חיוניים לריפוי פצעים.

אבץ גם עוזר לשלוט בדלקת. דלקת היא התגובה הטבעית של הגוף לפציעה, והיא חשובה לריפוי פצעים. עם זאת, אם הדלקת הופכת לכרונית (ארוכת טווח), היא עלולה להפריע לתהליך הריפוי. מחקרים הראו שאבץ יכול לעזור להפחית דלקת ולקדם ריפוי פצעים.

בנוסף, אבץ חיוני לייצור קולגן. קולגן הוא חלבון שעוזר ליצור רקמת חיבור, הנחוצה לפצעים להחלים כראוי. מחסור בקולגן יכול לעכב את ריפוי הפצעים.

לבסוף, מחסור באבץ נקשר לסיכון מוגבר לזיהום. זיהומים עלולים לעכב משמעותית את ריפוי הפצע ואף עלולים להוביל לסיבוכים מסכני חיים. אבץ עוזר לשמור על מערכת החיסון חזקה ולהדוף זיהום.

סוגי תוספי אבץ

אבץ סולפט הוא אחד הסוגים הנפוצים ביותר של תוספים. זה לא יקר ונספג בקלות בגוף. אבץ סולפט ניתן ליטול בצורת טבליות או כמוסות והוא משמש לעתים קרובות לטיפול במחסור באבץ.

אבץ גלוקונאט הוא סוג נפוץ נוסף של תוסף אבץ. זה גם לא יקר ונספג בקלות בגוף. אבץ גלוקונאט ניתן ליטול בצורת טבליות או כמוסות והוא משמש לעתים קרובות לטיפול במחסור באבץ.

אבץ אצטט הוא סוג פחות נפוץ של תוסף אבץ. הוא יקר יותר מאבץ סולפט או אבץ גלוקונאט, אך הוא גם נספג בקלות רבה יותר בגוף. אבץ אצטט ניתן ליטול בצורת טבליות או כמוסות והוא משמש לעתים קרובות לטיפול במחסור באבץ.

תוספי אבץ פיקולינט נלקחים לעתים קרובות על ידי אנשים המאמינים שהם יכולים לעזור לחיזוק המערכת החיסונית, להדוף הצטננות וזיהומים אחרים ולעזור לפצעים להחלים מהר יותר. כמה מחקרים הראו שתוספי אבץ פיקולינט יכולים לעזור לקצר את משך ההצטננות, אך יש צורך במחקר נוסף בתחום זה.

תוספי אבץ יעילים לבריאות שלנו

כיצד לשלב אבץ בתזונה

קבל את האבץ שלך ממקורות מזון

הדרך הטובה ביותר להשיג אבץ (או כל חומר תזונתי, לצורך העניין) היא באמצעות התזונה שלך. ישנם מקורות מזון רבים ושונים של אבץ, כולל בשר, פירות ים, שעועית, אגוזים ודגנים מלאים. שילוב אלה בתזונה שלך על בסיס קבוע היא דרך מצוינת לוודא שאתה מקבל מספיק אבץ.

אם אינך בטוח מאיפה להתחיל, הנה כמה רעיונות למתכונים עשירים באבץ:

  • סלמון בגריל עם קינואה וירקות צלויים
  • מרק שעועית שחורה עם תירס ועוף בגריל
  • פרפה יוגורט יווני עם פירות יער ושקדים
  • בקר מוקפץ עם ירקות ואורז חום

קח תוספי אבץ במידת הצורך

 לפעמים קשה להשיג מספיק אבץ דרך תזונה בלבד. זה נכון במיוחד אם יש לך מצב המשפיע על ספיגה (כגון מחלת קרוהן או צליאק) או אם אתה צורך אלכוהול לעתים קרובות. במקרים אלו, ייתכן שיהיה צורך בתוספי מזון כדי להגיע לצריכה היומית המומלצת. עם זאת, תמיד עדיף לדבר עם רופא או דיאטן רשום לפני שמתחילים משטר תוסף כלשהו. הם יכולים לעזור לך לקבוע אם אתה באמת צריך תוספי מזון, ואם כן, איזה סוג וכמה יתאים לך.

האם זה בסדר לקחת אבץ עם

מגנזיום

אבץ ומגנזיום הם שניהם מינרלים חיוניים המציעים מגוון יתרונות בריאותיים. אבץ חשוב למערכת חיסונית בריאה, ומגנזיום עוזר לשמור על בריאות הלב ולקדם הרפיית שרירים. עם זאת, יש ויכוחים האם זה בטוח לקחת אבץ ומגנזיום יחד. ישנם מומחים המאמינים כי נטילת אבץ עם מגנזיום יכולה להפחית את ספיגת האבץ, בעוד שאחרים טוענים כי לשני המינרלים יש השפעות משלימות וניתן לקחת אותם יחד ללא בעיות.

פרוביוטיקה

למרות שאבץ ופרוביוטיקה מציעים יתרונות בריאותיים רבים, לא ברור אם זה בטוח לקחת אותם יחד. מחקרים מסוימים מצביעים על כך שתוספי אבץ יכולים להפחית את היעילות של פרוביוטיקה, ולכן עדיף לדבר עם איש מקצוע רפואי לפני נטילתם יחד.

תוספי אבץ

 תוספי אבץ זמינים הן בצורת גלולה והן בצורה נוזלית. ניתן למצוא אותם ברוב בתי המרקחת או באינטרנט. בעת בחירת תוסף, הקפד לחפש אחד שכאן נמצא סימן USP Verified על התווית. סימן זה מצביע על כך שהתוסף נבדק על ידי אמנת התרופות של ארצות הברית ועומד בסטנדרטים הגבוהים שלהם לאיכות וטוהר.

סיכוני אבץ

למרות שאבץ הכרחי לבריאות טובה, הוא יכול גם להזיק בכמויות גדולות. בנטילה מוגזמת, אבץ עלול לגרום לתופעות לוואי כגון כאבי בטן, הרעלת אבץ ומחסור בנחושת. צריכה מוגזמת של אבץ יכולה גם לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות, לכן חשוב לדבר עם רופא לפני שתוסף אבץ.

לסיכום, אבץ הוא מינרל חיוני לבריאות האדם. זה עוזר לגוף לתפקד כראוי והוא הכרחי לתהליכים רבים, כולל צמיחת תאים, ריפוי פצעים ופוריות. מחסור באבץ עלול להוביל למספר בעיות בריאותיות, כגון תפקוד לקוי של מערכת החיסון, שלשולים ועיכובים בגדילה והתפתחות אצל ילדים. למרבה המזל, ישנן דרכים רבות למנוע או לטפל במחסור באבץ, כולל אכילת מזונות עשירים באבץ ונטילת תוספי מזון. עם זאת, חשוב לדבר עם רופא לפני שמתחילים כל משטר תוסף, שכן יותר מדי אבץ עלול להזיק.

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *