כורכום וכורכומין
|

תבלין החיים: כורכום 

הכורכום הוא אבקה כתומה בוהקת שנטחנה מצמח שורש הכורכום לונגה, צמח ממשפחת הג'ינג'ר. שורש הכורכום מכיל כורכומין שהוא החומר הפעיל העיקרי בכורכום. זה מה שהופך את הכורכום ובעיקר שורש הכורכום לכוח מרפא. הכורכום הטרי מכיל יותר משני תריסר תרכובות אנטי דלקתיות, כולל שישה נוגדי חמצון שונים. יחד הם מהווים את אחד מכלי הריפוי החזקים ביותר של הטבע. כורכום וכורכומין שימשו במשך מאות שנים לטיפול במצבים רבים ושונים. המדע המודרני מתעדכן ומאשר את מה שידעו תרבויות עתיקות לאורך כל הדרך – כורכום וכורכומין מדהימים לבריאות שלך!

הכורכום הוא חבר במשפחת צמחי שורש הכורכום, הכולל מספר צמחים נוספים כמו הל, גלנגל. שורשי הצמחים הללו ובהם השורש של הכורכום טרי משמשים לעתים קרובות בבישול, ויש להם היסטוריה ארוכה ברפואה המסורתית והמון סגולות בריאותיות. בהודו, למשל, נעשה שימוש בשורש של הכורכום טרי במשך מאות שנים ברפואה ההודית לטיפול במגוון מצבים.

שורש של כורכום טרי הוא מקור מצוין של ויטמין C, סיבים תזונתיים, ברזל ומנגן. הוא מכיל גם כמויות קטנות של חומרים מזינים אחרים כגון סידן, נחושת, מגנזיום, זרחן, אשלגן ואבץ. כורכומין, החומר הפעיל בכורכום, כורכום טרי נוגד חמצון רב עוצמה בעל תכונות אנטי דלקתיות.

מה זה כורכום ומה זה כורכומין ומה ההבדל

אם אי פעם עשיתם מחקר על תרופות טבעיות או בריאות הוליסטית, רוב הסיכויים שנתקלתם בכורכום. תבלין צהוב עז זה שימש במטבח ההודי במשך מאות שנים והוא צובר פופולריות בעולם המערבי בשל היתרונות הבריאותיים לכאורה שלו.

שורש של כורכום נטחן לאבקה המשמשת כתבלין במאכלים הודיים רבים. כורכומין הוא מרכיב פעיל בכורכום המקנה לו את צבעו הצהוב האופייני. הכורכומין שהוא החומר הפעיל, אחראי לרוב היתרונות הבריאותיים הקשורים לכורכום.

כורכום ניתן למצוא בצורת אבקה ברוב חנויות המכולת, אך ניתן לקנות אותו גם טרי. כורכומין, לעומת זאת, לא כל כך קל למצוא. ניתן לרכוש בצורת תוסף, אך ניתן גם להפיק כורכומין מהכורכום בבית.

היתרונות הבריאותיים של כורכום

לכורכומין יש הרבה יתרונות בריאותיים שהוכחו במחקרים רבים ושונים ובהם:

  •  זהו חומר אנטי דלקתי חזק.
  • מעכב את הצמיחה של תאים סרטניים מסוימים.
  • משפר את התפקוד הקוגניטיבי.
  • עוזר למנוע ולטפל במחלת האלצהיימר.
  • מסייע בטיפול בדלקת פרקים.
  • מגביר את בריאות הלב.
  • עוזר לאזן סוכרת.

יש הרבה יותר יתרונות להוספת כורכום לתזונה שלך או לצרוך כורכומין על בסיס יומי. להלן פרטים נוספים על רבים מהיתרונות של שימוש בכורכום

שורש הכורכום וכורכומין

תבלין עם יתרונות גדולים: כורכומין ורכיבים אנטי דלקתיים

הכורכומינואידים הם סוג של פיטוכימיקלים המצויים בתבלין של הכורכום. החומר הפעיל, כורכומין הוא הכורכומינואיד השכיח והנחקר ביותר. כורכומינואידים הם פנולים טבעיים שנותנים לכורכום את צבעו הצהוב. כורכומין מסיס בשומן, מה שאומר שהוא יכול להיספג בצורה יעילה יותר אם נלקח עם ארוחה שומנית או תוסף. הוא גם יציב בחום, כך שהוא לא יאבד מעוצמתו בעת בישול.

התכונות האנטי דלקתיות של כורכום

דלקת היא תגובה חיסונית נורמלית המגנה על הגוף מפני זיהום ופציעות. עם זאת, כאשר הדלקת נמשכת או מתרחשת ללא פציעה או זיהום, היא עלולה לפגוע ברקמה בריאה ולהוביל למחלות כרוניות כגון דלקת פרקים, מחלות לב, סוכרת וסרטן. לכורכומין השפעות אנטי דלקתיות חזקות שיכולות לעזור להפחית את הדלקת בכל הגוף.

אחת הדרכים שבהן כורכומין מפחית דלקת היא על ידי חסימת פעולתם של אנזימים דלקתיים מסוימים בגוף. כמו כן מדכא חלבונים שמשחקים תפקיד בדלקת. בנוסף, כורכומין מגביר את רמות האנזימים נוגדי החמצון המגנים על התאים מפני נזק הנגרם על ידי דלקת. ההשפעות האנטי דלקתיות של הכורכומין נחקרו רבות והוכחו כיעילות בטיפול במצבים דלקתיים כגון מחלת קרוהן, קוליטיס כיבית ודלקת פרקים.

ההשפעות נוגדות החמצון של כורכומין

בנוסף להשפעות האנטי דלקתיות שלו, כורכומין הוא גם נוגד חמצון חזק. נוגדי חמצון הם מולקולות המוציאות רעלים מזיקים הנקראים רדיקלים חופשיים ומונעות מהם לפגוע בתאים בריאים. רדיקלים חופשיים מיוצרים כתוצר לוואי של חילוף חומרים תקין וכן חשיפה לרעלים סביבתיים כגון עשן סיגריות, זיהום וקרינת UV מאור השמש. לאורך זמן, נזק של רדיקלים חופשיים עלול להוביל למחלות כרוניות כמו סרטן ומחלות לב. ההשפעות נוגדות החמצון של החומר הפעיל כורכומין עוזרות להגן על התאים מפני נזקים הנגרמים על ידי רדיקלים חופשיים ולהפחית את הסיכון למחלות כרוניות.

 השורש של הכורכום יכול להגביר BDNF (גורם נוירוטרופי שמקורו במוח)

כפי שצוין לכורכומין יש יתרונות בריאותיים רבים, כולל היכולת להגביר את הגורם הנוירוטרופי שמקורו במוח (BDNF).

BDNF הוא חלבון שעוזר לקדם את הצמיחה וההישרדות של נוירונים והינו חיוני ללמידה ולזיכרון. רמות נמוכות של BDNF נקשרו עם ירידה קוגניטיבית ומחלת אלצהיימר. לכן, חומרים שיכולים להגביר את רמות ה-BDNF עשויים לסייע בהגנה מפני מצבים אלה.

הוכח כי כורכומין מגביר את רמות ה-BDNF הן בבעלי חיים והן בבני אדם. במחקר אחד, לחולדות שקיבלו כורכומין היו רמות גבוהות יותר של BDNF בהיפוקמפוס שלהן – אזור במוח שחשוב ללמידה ולזיכרון – בהשוואה לחולדות שלא קיבלו כורכומין.

במחקר אחר, אנשים עם ליקוי קוגניטיבי קל שנטלו תוסף כורכומין במשך ארבעה חודשים העלו את רמות ה-BDNF בהשוואה לאלו שלא נטלו כורכומין. גם המשתתפים שנטלו כורכומין התמודדו טוב יותר במבחנים קוגניטיביים מאשר אלו שלא לקחו אותו.

כיצד כורכומין מגביר את BDNF?

המנגנונים המדויקים שבהם כורכומין מגביר את BDNF אינם מובנים במלואם. עם זאת, סבורים שהוא פועל על ידי הגברת פעילות נוגדת החמצון והפחתת דלקת. שתי ההשפעות הללו מועילות לבריאות המוח.

בנוסף, כורכומין עשוי להגביר רמות של גורמים נוירוטרופיים אחרים, כגון גורם גדילה עצבי (NGF) וגורם גדילה דמוי אינסולין 1 (IGF-1). חומרים אלו חשובים גם לבריאות המוח ונקשרו עם קוגניציה משופרת והפחתת הסיכון למחלת אלצהיימר.

כורכומין ומחלות לב

איך כורכומין עובד?

החומר הפעיל בכורכומין היא כורכומינואידים. כורכומינואידים הם נוגדי חמצון טבעיים שיכולים לסייע במניעת נזק לתאים. לחץ חמצוני הוא גורם תורם מרכזי למחלות כרוניות, כגון מחלות לב. על ידי הפחתת מתח חמצוני, כורכומינואידים עשויים לסייע בהגנה מפני מחלות לב ומצבים כרוניים אחרים.

בנוסף לתכונות נוגדות החמצון שלו, שכן כורכומין עשוי גם לסייע בהורדת דלקת. דלקת היא שחקן מפתח בהתפתחות מחלות לב. דלקת כרונית עלולה לפגוע ברירית העורקים, מה שמוביל להצטברות פלאק ולסיכון מוגבר להתקף לב ושבץ מוחי. על ידי הפחתת דלקת, כורכומין עשוי לסייע במניעת התקדמות מחלות לב.

תוספי כורכומין לבריאות הלב

בעוד שאתה יכול לקבל כמויות קטנות של כורכומין מאכילת כורכום, קשה לצרוך מספיק באמצעות תזונה בלבד כדי לחוות את היתרונות הבריאותיים הפוטנציאליים שלו. מסיבה זו, אנשים רבים נוטלים תוספי כורכומין (תמצית כורכום). תוספי כורכומין זמינים בצורת כמוסה, טבליות או אבקה. חשוב לבחור בתוסף איכותי המכיל לפחות 95% כורכומינואידים. חשוב להקפיד לעקוב אחר הוראות המינון על תווית התוסף.

תוסף כורכומין

האם כורכומין יעיל במניעת סרטן?

הקשר בין דלקת לסרטן

דלקת כרונית עלולה לפגוע ב-DNA ולהוביל להתפתחות סרטן. לכורכומין השפעות אנטי דלקתיות חזקות ועשוי לסייע בהפחתת הסיכון לסרטן.

הקשר בין נוגדי חמצון לסרטן

עקה חמצונית מתרחשת כאשר קיים חוסר איזון בין ייצור הרדיקלים החופשיים ליכולת הגוף לנקות אותם. רדיקלים חופשיים הם מולקולות לא יציבות שעלולות לפגוע בתאים ולהוביל למחלות כרוניות. נוגדי חמצון הם תרכובות ששולפות רדיקלים חופשיים ומגינות על התאים מפני נזק. כמה מחקרים מצביעים על כך שלכורכומין עשוי להיות השפעות נוגדות חמצון והוא יכול לסייע בהגנה מפני נזק לתאים ולהפחית את הסיכון לסרטן.

הקשר בין חיידקי המעי לסרטן חיידקי המעי

ממלאים תפקיד בהתפתחות מחלות כרוניות, כולל סרטן. כורכום עשוי לעזור לשפר את בריאות המעיים על ידי ויסות חיידקי מעיים. כמה מחקרים מצביעים על כך שכורכומין עשוי לסייע במניעת או בטיפול בסרטן המעי הגס, אחד מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר ברחבי העולם.

השפעת הכורכומין על מחלת האלצהיימר 

מחלת אלצהיימר היא מחלה ניוונית הגורמת לאובדן זיכרון וירידה קוגניטיבית. זוהי הצורה הנפוצה ביותר של דמנציה, וכיום אין תרופה. עם זאת, מחקרים אחרונים הראו שלכורכומין, תרכובת שנמצאת בתבלין של הכורכום, עשויה להיות הבטחה מסוימת בטיפול באלצהיימר. בואו נסתכל מקרוב על הראיות.

השפעת החמור הפעיל, הכורכומין על מחלת האלצהיימר נחקרה רבות במודלים של בעלי חיים. מחקר אחד מצא שכורכומין הצליח להפחית את הצטברות רובד עמילואיד ולשפר את הזיכרון בעכברים. מחקר אחר מצא שכורכומין הצליח להפחית דלקות ולחץ חמצוני במוח של חולדות. מחקרים אלו מצביעים על כך שכורכומין עשוי להועיל בטיפול במחלת אלצהיימר.

עם זאת, חשוב לזכור שמחקרים אלה נעשו בבעלי חיים, כך שהם לא בהכרח חלים על בני אדם. מחקרים רבים נוספים נדרשים להגעה למסקנות מלאות יותר. בנוסף, יהיה קשה להשיג את כמות הכורכומין בשימוש במחקרים אלה ממקורות תזונתיים בלבד שכן הוא מגיע מצמח שורש כורכום טרי. עם זאת, הראיות מצביעות על כך שלכורכומין יש פוטנציאל מסוים בטיפול במחלת האלצהיימר ויש צורך במחקר נוסף.

האם כורכומין באמת יכול לעזור בטיפול בדלקת פרקים

 דלקת פרקים היא מצב מתיש המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. הכאב והדלקת הכרוניים יכולים להקשות על פעילויות יומיומיות, אם לא בלתי אפשריות. אמנם אין תרופה לדלקת פרקים, אך ישנם טיפולים שיכולים לסייע בניהול התסמינים. טיפול אחד כזה הוא כורכומין, תרכובת טבעית שנמצאת בתבלין שורש כורכום טרי.

 המדע מאחורי כורכומין ודלקת פרקים

כורכומין הוא החומר הפעיל העיקרי של כורכום (תמצית כורכום). יש לו תכונות אנטי דלקתיות ונוגדות חמצון חזקות, ששניהם נחשבים כמסייעים בהפחתת כאב ודלקת בדלקת פרקים. למעשה, מספר מחקרים הראו שכורכומין יכול להיות יעיל באותה מידה כמו כמה תרופות אנטי דלקתיות בהקלה על תסמיני דלקת פרקים.

מחקר אחד בחן את ההשפעות של תמצית כורכום (כורכומין) על אנשים עם אוסטיאוארתריטיס בברך. לאחר שישה שבועות של טיפול, לאלו שנטלו כורכום טרי או זיקקו את הכורכומין ממנו היו פחות כאבים ונוקשות באופן משמעותי מאלה שלא נטלו את התוסף. מחקר אחר מצא כי קרם על בסיס כורכומין היה יעיל בהקלה על כאבי פרקים ונפיחות אצל אנשים עם אוסטיאוארתריטיס ביד.

יתרונות הכורכומין לטיפול בדיכאון

דיכאון היא הפרעה נפשית נפוצה הגורמת למצוקה משמעותית ופגיעה בתפקוד היומיומי. תסמינים של דיכאון כוללים תחושת עצב או עצבנות רוב הזמן, איבוד עניין או הנאה בפעילויות שפעם נהנו מהם, עייפות או ירידה באנרגיה, קשיי ריכוז, שינויים בתיאבון או במשקל ומחשבות על מוות או התאבדות. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, דיכאון משפיע על יותר מ-264 מיליון אנשים ברחבי העולם.

אמנם ישנם טיפולים יעילים רבים לדיכאון, אך ישנם אנשים שאינם מגיבים היטב לטיפולים מסורתיים כגון תרופות נוגדות דיכאון או ייעוץ פסיכולוגי. עבור אנשים אלו כדאי לשקול טיפולים משלימים ואלטרנטיביים כגון כורכומין.

כמה מחקרים קטנים בדקו את ההשפעות של כורכומין על דיכאון. מחקר אחד מצא שכורכומין היה יעיל כמו פרוזאק (תרופה נוגדת דיכאון) בהפחתת תסמיני דיכאון. מחקר אחר מצא שכורכומין יעיל יותר מפלצבו ("גלולת סוכר" ללא חומרים פעילים) בטיפול בסימפטומים של דיכאון. ומחקר שלישי מצא שכורכומין עשוי להגביר את ההשפעות של תרופות נוגדות דיכאון כגון פרוזאק בשימוש יחד. בסך הכל, העדויות מצביעות על כך שכורכומין עשוי להיות יעיל בטיפול בסימפטומים של דיכאון. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף כדי לאשר את הממצאים הללו.

תוסף כורכום או באבקה

כורכומין והמאבק בהזדקנות

ככל שאנו מתבגרים, הגוף שלנו מתחיל להתפרק לאט. אנחנו לא מתרפאים כל כך מהר, אין לנו כל כך הרבה אנרגיה, והסיכון שלנו למחלות כרוניות מרקיע שחקים. למרבה המזל, יש דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי לעזור להילחם נגד תהליך ההזדקנות. אחד הדברים האלה הוא נטילת כורכומין.

איך כורכומין נלחם בהזדקנות

כורכומין פועל בכמה דרכים שונות כדי להילחם בהזדקנות. ראשית, זהו נוגד חמצון רב עוצמה. המשמעות היא שזה עוזר להגן על התאים מפני נזק שנגרם על ידי רדיקלים חופשיים. רדיקלים חופשיים הם מולקולות לא יציבות הגורמות לדלקת ועלולות לפגוע ב-DNA. הם אחד התורמים העיקריים לתהליך ההזדקנות.

שנית, כורכומין הוא אנטי דלקתי. דלקת כרונית היא תורם מרכזי נוסף לתהליך ההזדקנות ולמחלות כרוניות רבות. כורכומין עוזר להפחית דלקת על ידי עיכוב ייצור ציטוקינים דלקתיים.

לבסוף, הוכח כי כורכומין מגביר את תפקוד המוח ומשפר את בריאות הלב. שני הדברים הללו יורדים עם הגיל ויכולים לתרום לירידה הכללית בבריאות שאנו רואים ככל שאנו מתבגרים. הוכח גם כי כורכומין מבטל חלק מהשפעות ההזדקנות על המוח והלב.

האם כורכומין יכול להיות המפתח להפחתת השומן הבטני?

מחקר שנערך לאחרונה מצביע על כך שכורכומין עשוי להיות יעיל גם בהפחתת שומן בטני.

במחקר, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת גאקוין ביפן, השתתפו 24 משתתפים. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות, כאשר קבוצה אחת קיבלה פלצבו והקבוצה השנייה קיבלה 500 מיליגרם כורכומין ליום במשך 12 שבועות. בתום 12 השבועות, הקבוצה שקיבלה כורכומין חוותה ירידה משמעותית בשומן הבטני, בעוד שקבוצת הפלצבו לא.

זה לא המחקר הראשון שמצביע על כך שכורכומין עשוי להיות יעיל בהפחתת שומן בטני. מחקר משנת 2009 מצא שכורכומין הצליח להפחית שומן בטני בחולדות. יתר על כן, מחקר משנת 2010 מצא שכורכומין הצליח להפחית את ה-BMI ואת היקף המותניים במבוגרים שמנים. תוצאות המחקרים הללו מצביעות על כך שכורכומין עשוי להיות טיפול מבטיח להשמנה.

אם אתה נאבק עם שומן בטני, אולי כדאי לך לשקול להוסיף כורכומין לתזונה שלך. בעוד שדרוש מחקר נוסף כדי לקבוע אם כורכומין יעיל בהפחתת שומן בטני לטווח ארוך או לא, תוצאות המחקרים הנוכחיים מבטיחות. הוספת כורכום לארוחות שלך היא דרך קלה להכניס יותר כורכומין לתזונה שלך. אתה יכול גם לקחת תוספים המכילים תמצית כורכום (כורכומין) אם אתה לא אוהב את הטעם של הכורכום. עם זאת, חשוב לדבר עם הרופא שלך לפני נטילת תוספי מזון כלשהם, מכיוון שהם יכולים ליצור אינטראקציה עם תרופות מסוימות.

היתרונות של הכורכום לכבד שומני

בשנים האחרונות זכה הכורכומין לתשומת לב רבה מהקהילה המדעית על תפקידו הפוטנציאלי במניעה וטיפול במחלות רבות, כולל כבד שומני.

כבד שומני הוא מצב המאופיין בהצטברות שומן בכבד. למרות שזה יכול להיגרם על ידי צריכת אלכוהול עודפת, כבד שומני נראה לרוב אצל אנשים עם השמנת יתר או סוכרת מסוג 2. כבד שומני יכול להוביל לדלקת ולצלקות של הכבד, ולבסוף להוביל לשחמת, אי ספיקת כבד ומוות. אין תרופה לכבד שומני, ולכן הטיפול מתמקד בהיפוך הגורמים הבסיסיים, כגון השמנת יתר וסוכרת.

כורכומין הוכח כמשפר היבטים רבים של בריאות מטבולית ומפחית דלקות, מה שהופך אותו לטיפול מבטיח לכבד שומני.

מחקר אחד מצא שתוספי כורכומין שיפרו את הרגישות לאינסולין והפחיתו סמנים של דלקת אצל אנשים שמנים עם מחלת כבד שומני לא-אלכוהולי (NAFLD). מחקר אחר מצא שתוספי כורכומין מנע NAFLD שנגרם על ידי דיאטה בחולדות על ידי מווסת גנים המעורבים בחילוף החומרים של השומן. מחקרים אלו מצביעים על כך שכורכומין עשוי להיות יעיל בטיפול ב-NAFLD על ידי שיפור הרגישות לאינסולין והפחתת הדלקת.

בנוסף לתפקידו הפוטנציאלי בטיפול ב-NAFLD, כורכומין עשוי גם לסייע במניעת פיברוזיס בכבד, מצב המאופיין בשקיעת יתר של חלבוני מטריקס חוץ-תאיים בכבד. פיברוזיס בכבד נתפס לעתים קרובות כסיבוך של מחלות כבד כרוניות שונות כגון הפטיטיס C ויראלית, דלקת כבד אלכוהולית וסטאטהפטיטיס. הוכח כי כורכומין מעכב פיברוזיס בכבד בחולדות על ידי הורדת ביטוי הקולגן. ממצאים אלו מצביעים על כך שכורכומין עשוי לסייע בהגנה מפני התקדמות פיברוזיס בחולים עם מחלת כבד כרונית.

כורכומין ושיכוך כאבים

אם אתם מחפשים דרך טבעית להקלה על כאבים, מומלץ לנסות כורכומין.

מאז, כפי שצוין, כורכומין פועל על ידי עיכוב ייצור של ציטוקינים פרו-דלקתיים. ציטוקינים הם מולקולות איתות הממלאות תפקיד בתגובה הדלקתית. כאשר ציטוקינים מעודדי דלקת מיוצרים בעודף, הם עלולים לגרום לכאב, נפיחות ואדמומיות. על ידי עיכוב ייצורם, הכורכומין יכול לעזור להפחית דלקת ולהקל על הכאב.

כורכומין הוא גם נוגד חמצון רב עוצמה. הוא מנקה רדיקלים חופשיים מזיקים ומגן על התאים מפני נזק. פעולה זו מסייעת בהפחתת דלקת וכאב.

מחקרים הראו שכורכומין יכול להיות יעיל בטיפול בסוגים שונים של כאב. מחקר אחד מצא שכורכומין יעיל יותר מאיבופרופן בטיפול בכאבי מפרקים בברך. מחקר אחר מצא שכורכומין יעיל כמו דיקלופנק, תרופה אנטי דלקתית מרשם, בטיפול בכאבי פרקים.

כורכומין הוכח כיעיל גם בטיפול בכאבי מחזור. מחקר אחד מצא כי נטילת כורכומין סייעה להפחית כאבי מחזור ביעילות כמו איבופרופן. כאבי ראש הם סוג נוסף של כאב שכורכומין יכול לעזור להקל. מחקר אחד הראה כי נטילת תוסף כורכומין סייעה להפחית את התדירות והחומרה של מיגרנות ביותר מ-50%.

הקשר בין כורכומין לסוכרת

מחקר על השפעת הכורכומין על סוכרת נמצא עדיין בשלביו הראשונים. כורכומין עשוי לעזור לווסת את רמות הסוכר בדם על ידי הגברת הרגישות לאינסולין ושיפור סבילות לגלוקוז. מחקר אחד מצא שכורכומין יעיל יותר ממטפורמין, תרופה נפוצה לסוכרת, בהפחתת רמות הסוכר בצום.

כורכומין עשוי גם לעזור למנוע או לעכב התפתחות של סוכרת מסוג 2. מחקר אחד מצא שתוספי כורכומין הפחיתו את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2 ב-33%. מחקר אחר מצא שכורכומין שיפר את העמידות לאינסולין ואת תפקוד תאי הבטא אצל אנשים עם טרום סוכרת, שהוא מצב שמוביל לרוב לסוכרת מסוג 2.

כורכומין עשוי גם לעזור לאנשים עם סוכרת על ידי הפחתת הסימפטומים של נוירופתיה סוכרתית. נוירופתיה סוכרתית היא סוג של נזק עצבי שיכול להתרחש אצל אנשים עם סוכרת. התסמינים כוללים כאב, חוסר תחושה ועקצוץ בידיים וברגליים. מספר מחקרים מצאו שתוספי כורכומין יכולים להפחית את התסמינים הללו.

אוסטאופורוזיס

אוסטאופורוזיס הוא מצב המאופיין בדילול העצמות, מה שעלול להוביל לסיכון מוגבר לשברים. אין תרופה לאוסטאופורוזיס, אך קיימים טיפולים שיעזרו למנוע או להאט את התקדמות המחלה. טיפול אחד כזה הוא כורכומין ומחקרים מסוימים מראים שהוא עשוי לסייע בשיפור בריאות העצם.

תפקיד הדלקת באוסטיאופורוזיס לדלקת

יש תפקיד בהתפתחות אוסטאופורוזיס. כאשר מתרחשת דלקת, התאים משחררים ציטוקינים ומתווכים דלקתיים אחרים שעלולים לפגוע בתאי עצם ולהוביל לאובדן עצם. הוכח כי כורכומין מדכא את פעילותם של מתווכים דלקתיים אלו, אשר עשוי לסייע בהגנה מפני אובדן עצם.

תפקידם של נוגדי חמצון באוסטיאופורוזיס

נוגדי חמצון הם תרכובות המוציאות מולקולות מזיקות הנקראות רדיקלים חופשיים, העלולים לפגוע בתאים ולהוביל לדלקת. מחקרים מסוימים מצביעים על כך שכורכומין עשוי לסייע בשיפור בריאות העצם על ידי הפחתת מתח חמצוני ודלקת.

תפקידו של ויטמין D באוסטיאופורוזיס

ויטמין D חיוני לספיגת סידן ולשמירה על רמות הסידן בדם. מחסור בוויטמין D נקשר לסיכון מוגבר לאוסטאופורוזיס, ולכן הבטחת צריכה נאותה של ויטמין D חשובה לבריאות העצם. כמה מחקרים מראים שכורכומין עשוי להגביר את רמות ויטמין D ולעזור לשפר את בריאות העצם.

האם כורכום יכול לשפר את בריאות מערכת העיכול

תחום מחקר שנבדק כעת הוא תפקידו של כורכומין בבריאות מערכת העיכול.

היתרונות הפוטנציאליים של כורכומין במערכת העיכול

כורכומין נמצא כבר זמן רב בשימוש ברפואה המסורתית לטיפול בהפרעות עיכול שונות, כגון הפרעות עיכול, שלשולים ועצירות. בעוד שהמחקר המדעי על היעילות של כורכומין להפרעות עיכול מוגבל, ישנן עדויות המצביעות על כך שתרופה טבעית זו עשויה להיות יעילה.

מחקר אחד שפורסם בכתב העת Journal of Ethnopharmacology בדק את השפעת הכורכומין על הפרעות עיכול. קבוצה של 60 נבדקים עם בעיות עיכול קיבלו פלצבו או 1 גרם של כורכומין פעמיים ביום במשך 4 שבועות. התוצאות הראו כי אלו שנטלו כורכומין חוו שיפור משמעותי יותר בתסמינים מאשר אלו שלקחו פלצבו.

מחקר נוסף שפורסם ב-International Journal of Colorectal Disease חקר את השפעת הכורכומין על עצירות. במחקר זה, 120 נבדקים עם עצירות קיבלו פלצבו או 500 מ"ג כורכומין 3 פעמים ביום במשך 8 שבועות. התוצאות הראו שאלו שנטלו כורכומין היו בעלי שיעורים גבוהים משמעותית של תנועת מעיים וריכוך צואה בהשוואה לאלו שלקחו פלצבו.

בעוד שדרוש מחקר נוסף כדי לאשר את היעילות של כורכומין להפרעות עיכול, ישנן עדויות המצביעות על כך שתרופה טבעית זו עשויה להיות יעילה.

יכול לעזור בהחלמה של עייפות שרירים

מחקרים הראו שכורכומין יכול לעזור להפחית את כאבי השרירים שנגרמו מפעילות גופנית. זה עשוי גם לעזור להאיץ את ההתאוששות מעייפות השרירים.

הכורכומין פועל על ידי עיכוב פעילותם של אנזימים דלקתיים בגוף. אנזימים אלו אחראים לגרימת דלקת. פעילות גופנית עלולה להגביר את הדלקת, מה שעלול להוביל לכאבי שרירים ועייפות. התכונות האנטי דלקתיות של הכורכומין יכולות לסייע בהפחתת דלקת זו.

נוגדי חמצון הם היבט חשוב נוסף של כורכומין. הם פועלים על ידי ניקוי רעלים מזיקים הנקראים רדיקלים חופשיים. רדיקלים חופשיים יכולים לפגוע בתאים ולתרום לדלקת. נוגדי חמצון כמו כורכומין עוזרים להגן על התאים מפני נזקי רדיקלים חופשיים.

האם כורכומין באמת עובד בשיקום עייפות השרירים?

ישנן עדויות המצביעות על כך שכורכומין אכן פועל להפחתת כאבי שרירים ודלקות הנגרמות על ידי פעילות גופנית. מחקר אחד הראה שלרוכבי אופניים שלקחו כורכומין יש פחות כאבי שרירים לאחר מרוץ סיבולת מאשר אלו שלא לקחו אותו. מחקר אחר מצא שכורכומין יעיל באותה מידה כמו איבופרופן בהפחתת כאבים ודלקות לאחר פעילות גופנית.

מהו המינון הנכון של כורכום וכורכומין

אז, כמה כורכומין כדאי לקחת? המינונים המומלצים נעים בין 500 מ"ג ל-2 גרם ליום. חשוב להתחיל מהקצה התחתון של טווח המינון ולהגדיל בהדרגה לפי הצורך. אם אתה חווה תופעות לוואי כלשהן, כגון קלקול קיבה, הפחית את המינון או הפסק לחלוטין ליטול כורכומין. הקפד לדבר עם הרופא שלך לפני נטילת כורכומין, במיוחד אם יש לך מצב רפואי או נוטל תרופות כלשהן.

מהי הדרך הטובה ביותר לצרוך כורכומין

כורכומין זמין באבקה, כמוסה וטבליות. אפשר למצוא אותו גם במזונות מסוימים, כמו אבקת כורכום או אבקת קארי. הדרך הטובה ביותר לצרוך אותו תלויה בצרכים וההעדפות האישיות שלך. אם אתה נוטל אותו לרווחה כללית, אז אתה יכול להוסיף את זה לאוכל או לשייקים. אם אתה לוקח את זה מסיבות בריאותיות ספציפיות, אז אולי תרצה לקחת את זה בצורת תוסף כדי שתוכל לקבל מינון גבוה יותר.

כאשר נוטלים תוספי כורכומין, חשוב ליטול אותם עם תמצית פלפל שחור או פיפרין. זה עוזר להגביר את הספיגה של הכורכומין לזרם הדם. ללא תמצית פלפל שחור או פיפרין, חלק גדול מהכורכומין יתפרק על ידי מערכת העיכול ולא ייספג לזרם הדם.

כיצד לשלב כורכומין בתזונה שלך

בישול עם כורכומין

דרך אחת לשלב כורכומין בתזונה שלך היא בישול. החומר הפעיל כורכומין הוא מרכיב מרכזי באבקת קארי, וניתן להוסיף אותו לתבשילים, מרקים ומנות מלוחות אחרות. אפשר גם להכין תה כורכום על ידי הרתחת מים והוספת כפית כורכום טחון. רק הקפידו להוסיף מעט פלפל שחור כדי להגביר את הספיגה.

תוספי כורכומין

תוספי כורכומין הם אפשרות נוספת אם אתה רוצה לוודא שאתה מקבל מספיק מהתרכובת החזקה הזו. תוספי מזון זמינים בצורת טבליות, כמוסות או אבקה. חשוב לבחור בתוסף איכותי המכיל BioPerine, תמצית מפלפל שחור שהוכח כמגביר את ספיגת הכורכומין ב-2,000%.

כורכומין שימש במשך מאות שנים בבישול ההודי כמרכיב מפתח באבקת קארי. אבל לתבלין הצנוע הזה יש אולי יותר מה להציע מסתם טעם. הוסף קצת כורכום לארוחה הבאה שלך או קח תוסף כורכומין מדי יום ליתרונות בריאותיים מיטביים.

האם אוכל לקחת כורכום (כורכומין) יחד עם אומגה 3 ופרוביוטיקה

היתרונות של נטילת כורכום, אומגה 3 ופרוביוטיקה יחד הם רבים. כורכום יכול לעזור להפחית דלקת, בעוד אומגה 3 יכולה לעזור לשפר את בריאות הלב ותפקוד המוח. פרוביוטיקה טובה לבריאות המעיים ויכולה לעזור לחיזוק המערכת החיסונית. נטילת כל שלושת החומרים המזינים הללו יחד יכולה לעזור לשפר את הבריאות והרווחה הכללית שלך.

כורכום, אומגה 3 ופרוביוטיקה בטוחים לצריכה ביחד. עם זאת, עדיף תמיד לדבר עם איש מקצוע בתחום הבריאות לפני שמתחילים כל משטר תוסף חדש.

כורכום, אומגה 3 ופרוביוטיקה מועילים להפליא לבריאות שלך. לקחת את כולם ביחד יכול לעזור לשפר את הבריאות והרווחה הכללית שלך.

כורכומין: מי יכול ולא יכול לקחת את זה

אנשים עם בעיות בכיס המרה לא צריכים לקחת כורכומין. כורכומין יכול להגביר את ייצור המרה אשר יכול להוביל לכאבים ודלקות בכיס המרה. אם יש לך בעיות בכיס המרה, עדיף להימנע מנטילת כורכומין.

אם את בהריון או מניקה, אסור ליטול כורכומין. אין מספיק מחקר כדי לדעת אם כורכומין בטוח לנשים הרות או מניקות. עד למידע נוסף, עדיף להימנע מנטילת תוסף זה.

אם אתה אמור לעבור ניתוח, אין ליטול כורכומין שבועיים לפני מועד הניתוח. כורכומין יכול להגביר את זרימת הדם ולהפחית את קרישת הדם. יכול לגרום לבעיות במהלך ואחרי הניתוח.

כורכומין יכול לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות, כגון מדללי דם ותרופות לסוכרת. אם אתה נוטל תרופה כלשהי, שוחח עם הרופא שלך לפני נטילת כורכומין כדי לוודא שהוא בטוח עבורך.

הסיכונים בנטילת יותר מדי כורכום וכורכומין

יש דבר כזה יותר מדי מהדבר הטוב. בעוד שכורכום וכורכומין מציעים יתרונות בריאותיים פוטנציאליים רבים, נטילת יותר מדי יכולה להיות ממש מסוכנת.

הסיכונים של נטילת יתר מכורכומין

  1. אבנים בכליות.
  2. קלקול קיבה או בעיות עיכול אחרות.
  3. עלול לפתח כאבי פרקים או דלקת.
  4. עלול להגביר את הסיכון לדימום או לחבלות.
  5. עלול להפריע לתרופות מסוימות שאתה עשוי לקחת.
  6. עלול להחמיר מצבים רפואיים מסוימים שיש לך.

בעוד שכורכום וכורכומין מציעים יתרונות בריאותיים פוטנציאליים רבים, חשוב לזכור שהם חומרים חזקים שיש להשתמש בהם בזהירות. אם אתה חושב לקחת חומרים אלה כתוספי מזון, הקפד לדבר עם הרופא שלך תחילה כדי לוודא שהם מתאימים לך. ואם תחליט לקחת אותם, הקפד לעקוב אחר המינון המומלץ בזהירות רבה על מנת למנוע תופעות לוואי לא רצויות.

אז לסיכום, למרות שדרוש מחקר נוסף על כורכומין, העדויות הזמינות מצביעות על כך שיש לו סגולות בריאותיות מדהימות. השורש של הכורכום מכיל בין 2-5% כורכומין, וכאשר נוטלים מינונים טיפוליים של כורכומין, עדיף ליטול אותו עם פלפל שחור להגברת הספיגה. אתה יכול גם לצרוך כורכום על ידי הוספתו למזון שלך. אם אתה רוצה לקחת תוסף, וודא שאתה רוכש אחד המכיל לפחות 95% כורכומינואידים סטנדרטיים. הקפד לדבר עם הרופא שלך לפני תחילת כל תוסף חדש, במיוחד אם יש לך מצב בריאותי בסיסי או נוטל תרופות. האם ניסית לצרוך כורכום באחת מהדרכים הללו? אילו יתרונות בריאותיים נוספים חווית? ספרו לנו בתגובות למטה!

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *