ויטמין E
|

ויטמין E – הויטמין שלא ידעת שאתה חייב

מהו ויטמין E

ויטמין E הוא רכיב תזונתי חיוני שלאנשים רבים חוסר בו. ויטמין זה חשוב לתפקודי גוף רבים, לרבות שמירה על בריאות העור והעיניים, חיזוק המערכת החיסונית, ועוד.

ויטמין E הידוע גם כאלפא טוקפרול, נמצא במזונות רבים, כולל ירקות ירוקים, אגוזים וזרעים. אתה יכול גם לקבלו מתוספי מזון. עם זאת, עדיף לקבל ויטמינים מהמזון במידת האפשר. הסיבה לכך היא שוויטמינים מהמזון נספגים בקלות רבה יותר בגוף מאשר אלו מתוספי מזון.

לוויטמין E יתרונות רבים לגוף. יש בו נוגדי חמצון, מה שאומר שהוא עוזר להגן על התאים מפני נזק. זה גם עוזר להגביר את המערכת החיסונית ושומר על בריאות העור והעיניים. ויטמין E אפילו נחקר על הפוטנציאל שלו למנוע מחלת אלצהיימר וסרטן.

רוב האנשים לא צריכים לקחת תוסף כדי לקבל מספיק ויטמין E. עם זאת, קבוצות מסוימות של אנשים עשויות להפיק תועלת מהשלמת התזונה שלהם עם ויטמין זה. קבוצות אלו כוללות נשים בהריון, אנשים שמתקשים לספוג חומרים מזינים מהמזון ואנשים עם מצבים רפואיים מסוימים. שוחח עם הרופא שלך אם אתה חושב שאולי תצטרך להשלים את התזונה שלך עם ויטמין E.

ויטמין E

גלה את היתרונות העיקריים של ויטמין E

בוויטמין E יש יתרונות בריאותיים פוטנציאליים רבים. להלן היתרונות העיקריים של ויטמין E, בגיבוי המדע.

הקשר בין ויטמין E לבריאות הלב

ישנם כמה ויטמינים ומינרלים החיוניים לבריאות הלב. אחד מהם הוא ויטמין E. ויטמין E כולל נוגדי חמצון רב עוצמה המסייע בהגנה על התאים מפני נזק. זה גם עוזר להפחית את הדלקת בכל הגוף, המהווה גורם סיכון מרכזי למחלות לב.

היתרונות של ויטמין E לבריאות הלב

ויטמין E הוכח כמספק מספר יתרונות לבריאות הלב. בראש ובראשונה, זה עוזר להפחית את הדלקת בכל הגוף. דלקת היא גורם סיכון עיקרי למחלות לב, כך שכל מה שאנחנו יכולים לעשות כדי להפחית אותה מועיל. ויטמין E מסייע גם במניעת היווצרות קרישי דם, מה שעלול להוביל להתקפי לב ושבץ.

בנוסף, בויטמין E יש חומרים המסייעים בהגנה על כולסטרול LDL מפני חמצון. כולסטרול LDL הוא הכולסטרול ה"רע" שעלול להצטבר על דפנות העורקים ולגרום לחסימות. כולסטרול LDL מחומצן הוא אפילו מסוכן יותר מכולסטרול LDL רגיל, כי יש סיכוי גבוה יותר לגרום לחסימות אלו. על ידי נטילת תוספי ויטמין E, אתה יכול לעזור לשמור על כולסטרול LDL שלך מלהתחמצן ולמנוע התפתחות חסימות אלו.

לבסוף, ויטמין E הוכח גם כמשפר את זרימת הדם ומגן מפני נזק לעורקים הנגרם על ידי לחץ דם גבוה. כל הגורמים הללו יחד הופכים את ויטמין E לרכיב תזונתי חיוני לבריאות הלב. אם אתם מחפשים לשפר את בריאות הלב שלכם, הוספת תוסף ויטמין E לתזונה שלכם היא מקום מצוין להתחיל בו.

ויטמין E וסרטן: מה המחקר אומר

אולי שמעתם שוויטמין E (אלפא טוקפרול) יכול לעזור במניעת סרטן. אבל מה בעצם אומר המחקר? האם יש אמת בטענה שתוספי ויטמין E יכולים לעזור להדוף סרטן?

כמה מחקרים תצפיתיים הראו שאנשים שיש להם רמות גבוהות יותר של ויטמין E בדמם נוטים פחות לפתח סרטן. עם זאת, חשוב לציין שמחקרי תצפית יכולים להראות רק קשר; הם לא יכולים להוכיח סיבה ותוצאה.

ניסויים מבוקרים אקראיים – תקן הזהב של המחקר המדעי – נחוצים כדי לקבוע אם תוספי ויטמין E באמת יכולים לעזור במניעת סרטן. לרוע המזל, התוצאות של ניסויים מבוקרים אקראיים בנושא זה היו מעורבות.

מחקר אקראי מבוקר גדול אחד מצא כי נטילת תוסף ויטמין E יומי לא הפחיתה את הסיכון ללקות בסרטן או למוות מסרטן. עם זאת, מחקר אקראי מבוקר גדול נוסף מצא כי נטילת תוסף ויטמין E יומי הפחיתה משמעותית את הסיכון לפתח סרטן הערמונית.

ויטמין E לעור צעיר

אולי ראית ויטמין E ברשימת המרכיבים של קרם העור או הסרום האהוב עלייך. אבל האם ידעת שהחומר התזונתי הזה עושה יותר מסתם לחות לעור? בויטמין E יש נוגד חמצון רב עוצמה שיכול לסייע בהגנה על העור מפני נזקים הנגרמים מרדיקלים חופשיים. רדיקלים חופשיים הם מולקולות לא יציבות הגורמות לנזק לתאים, והם מהווים גורם עיקרי להזדקנות העור. על ידי שימוש במוצרים המכילים ויטמין E, אתה יכול לעזור לשמור על מראה העור שלך צעיר וזוהר.

סרום עשיר בויטמין E

היתרונות של ויטמין E לעור

ויטמין E הוא ויטמין מסיס בשומן שנמצא במזונות רבים, כגון אגוזים וזרעים, ירקות ירוקים עלים ואבוקדו. ויטמין זה זמין גם בצורת תוסף. בשימוש מקומי, ויטמין E יכול לעזור להעניק לחות לעור ולהגן עליו מפני נזקים. הנה כמה מהיתרונות האחרים של שימוש במוצרים המכילים ויטמין E:

  • מפחית דלקת: דלקת עלולה להחמיר את המראה של קמטים וקמטוטים. על ידי הפחתת הדלקת, ויטמין E יכול לעזור לשמור על מראה העור חלק וצעיר.
  • מגן מפני נזקי השמש: ויטמין E יכול לסייע בהגנה על העור מפני נזקים הנגרמים על ידי קרני אולטרה סגול (UV). עם זאת, חשוב לציין שאין להשתמש במוצרים המכילים ויטמין E במקום מסנן קרינה. הקפידו למרוח קרם הגנה עם מקדם הגנה של 30 ומעלה לפני מריחת מוצר המכיל ויטמין E.
  • נלחם ברדיקלים חופשיים: כפי שציינו קודם לכן, רדיקלים חופשיים עלולים לגרום לנזק לתאים ולהוביל להזדקנות מוקדמת. על ידי שימוש במוצרים המכילים ויטמין E, אתה יכול לעזור להדוף רדיקלים חופשיים ולשמור על מראה העור שלך בריא וצעיר.

עשוי לעזור להפחית את הסיכון למחלת אלצהיימר

מחקר חדש מצא כי בויטמין E יש חומר העשוי לסייע בהגנה על המוח מפני מחלת אלצהיימר. המחקר, שפורסם בכתב העת Neurology, בחן 663 חולים שאובחנו עם מחלת אלצהיימר. החולים קיבלו פלצבו או מנה יומית של ויטמין E במשך שמונה שבועות.

תוצאות המחקר הראו שלמטופלים שנטלו ויטמין E היה שיעור נמוך משמעותית של ירידה ביכולות הקוגניטיביות שלהם בהשוואה למטופלים שנטלו פלצבו. החוקרים מאמינים כי ויטמין E עשוי לסייע בהגנה על המוח מפני מתח חמצוני, אשר נחשב לאחד הגורמים המובילים למחלת אלצהיימר.

מחלת כבד

מחלת כבד יכולה להתייחס לכל מספר מצבים המשפיעים על הכבד, כגון הפטיטיס, שחמת או סרטן הכבד. ויטמין e הוכח כמגן מפני נזק לכבד מתנאים אלה במחקרים בבעלי חיים. עם זאת, יש צורך במחקר נוסף כדי לקבוע אם ויטמין e יכול להיות בעל אותה השפעה על בני אדם.

מחקר קטן אחד בחן את ההשפעות של תוספי ויטמין E על אנשים עם מחלת כבד שומני לא אלכוהולי (NAFLD). NAFLD הוא מצב המתרחש כאשר יש יותר מדי שומן מושקע בכבד. זה יכול להוביל לדלקת וצלקות של הכבד (שחמת). המחקר מצא שאנשים שנטלו תוספי ויטמין E הפחיתו את הסימפטומים של NAFLD לאחר 16 שבועות, בהשוואה לאלה שלא נטלו תוספי ויטמין E.

מחקר אחר בחן את ההשפעות של תוספי ויטמין E וסלניום על אנשים עם מחלת כבד אלכוהולית. מחלת כבד אלכוהולית מתרחשת כאשר צריכה מופרזת של אלכוהול מובילה לדלקת וצלקות בכבד. המחקר מצא שאנשים שנטלו תוספי ויטמין E וסלניום הפחיתו את הסימפטומים של מחלת כבד אלכוהולית לאחר 12 שבועות, בהשוואה לאלה שלא נטלו תוספי מזון.

כאבי מחזור

עבור חלק מהנשים, כאבי מחזור הם יותר מסתם מטרד קל. הם יכולים להיות מתישים, מה שהופך את זה לבלתי אפשרי להמשיך בשגרת היומיום הרגילה שלך. אם את סובלת מכאבי מחזור קשים, כנראה שאת תמיד מחפשת כל דבר שעשוי לעזור להקל על הכאב. ובכן, יש חדשות טובות! מחקר חדש מצא כי החומר בויטמין E עשוי לעזור להפחית את עוצמת כאבי המחזור.

המחקר, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת טהראן למדעי הרפואה, בחן את ההשפעה של ויטמין E על דיסמנוריאה ראשונית, שהיא המונח הרפואי לכאבי מחזור כואבים שאינם נגרמות ממצב בסיסי אחר. משתתפי המחקר חולקו לשתי קבוצות; קבוצה אחת קיבלה מנה יומית של ויטמין E במשך שלושה חודשים ואילו הקבוצה השנייה לא קיבלה שום טיפול. תוצאות המחקר הראו שלקבוצה שנטלה ויטמין E הייתה ירידה משמעותית בעוצמת כאבי המחזור שלה בהשוואה לקבוצה שלא קיבלה כל טיפול.

אז איך ויטמין E עוזר?

עדיין לא ברור בדיוק כיצד ויטמין E עוזר להפחית את עוצמת כאבי המחזור, אך החוקרים מאמינים שייתכן שיש לזה קשר לתכונות האנטי דלקתיות שלו. דלקת נחשבת למשחקת תפקיד בדיסמנוריאה ראשונית, ולכן הפחתת הדלקת עשויה לסייע בהפחתת הכאב.

ויטמין E ושיער בריא

כולנו רוצים שיער בריא ומבריק. למרבה הצער, לפעמים השיער שלנו יכול ליפול קורבן ליובש, שבירה וקצוות מפוצלים. דרך אחת לעזור לקדם צמיחת שיער בריאה ולמנוע בעיות שיער נפוצות היא על ידי שילוב ויטמין E בשגרת טיפוח השיער שלך. הנה כל מה שאתה צריך לדעת על שימוש בוויטמין E לשיער בריא.

ויטמין E הוא נוגד חמצון שיכול לעזור להגן על התאים שלך מפני נזק. זה גם חיוני לשמירה על בריאות העור והעיניים שלך. כשזה מגיע לשיער שלך, ויטמין E יכול לעזור לקדם צמיחה ולמנוע בעיות שיער נפוצות כמו קשקשים, קרקפת יבשה וקצוות מפוצלים. ויטמין E נמצא בצורות רבות ושונות, כולל כמוסות, שמנים וקרמים. ניתן למצוא מוצרי ויטמין E ברוב בתי המרקחת וחנויות הטבע.

בעת שימוש בויטמין E לשיער בריא, הקפד לעקוב אחר ההוראות על תווית המוצר. אתה יכול להשתמש בכמוסות ויטמין E על ידי פריצתן ומריחת השמן ישירות על הקרקפת שלך. אם אתה משתמש בשמן או בקרם, מרחו אותו על הקרקפת ועסו אותו במשך מספר דקות לפני שתשטפו אותו בשמפו. לקבלת התוצאות הטובות ביותר, השתמש במוצרי ויטמין E באופן קבוע כחלק משגרת טיפוח השיער שלך.

תפקוד קוגניטיבי

ויטמין E הוא רכיב תזונתי חשוב לתפקוד קוגניטיבי מכיוון שהוא מסייע בזרימת הדם למוח ומסייע בהגנה על התאים מפני נזק. כאשר יש לך זרימת דם מספקת למוח, אתה מסוגל לחשוב בצורה ברורה יותר ולזכור דברים בקלות רבה יותר. ויטמין E מסייע גם בהגנה על התאים מפני נזקים הנגרמים על ידי רדיקלים חופשיים, העלולים להוביל לדלקת ולפגוע במוח. מחקרים הראו כי החמור בויטמין E יכול לסייע בשיפור התפקוד הקוגניטיבי הן אצל מבוגרים בריאים והן באלה עם מחלת אלצהיימר.

יתרונות ויטמין E למוח

בנוסף לסיוע בתפקוד הקוגניטיבי, ויטמין E הוכח גם כמסייע בשיפור מצב הרוח והקלה על תסמינים של חרדה ודיכאון. זה כנראה נובע מהעובדה שוויטמין E עוזר להפחית את הדלקת בגוף. דלקת נקשרה להפרעות במצב הרוח כגון דיכאון וחרדה, ולכן על ידי הפחתת הדלקת, ויטמין E יכול לעזור לשפר את מצב הרוח שלך. בנוסף, ויטמין E ידוע כנוגד חמצון רב עוצמה, מה שאומר שהוא יכול לעזור להגן על התאים שלך מפני נזק שנגרם על ידי רדיקלים חופשיים. רדיקלים חופשיים הם מולקולות לא יציבות שעלולות לפגוע בתאים, ולהוביל לדלקת. על ידי הגנה על התאים מפני נזקי רדיקלים חופשיים, ויטמין E יכול לעזור להפחית את הדלקת בכל הגוף ולקדם בריאות כללית.

מחסור בוויטמין E: הסימנים והתסמינים.

אולי לא שמעתם על מחסור בוויטמין E, אבל זה נפוץ יותר ממה שאתם חושבים. מצב זה יכול לגרום לשורה של בעיות בריאותיות, החל מבעיות עור ועד בעיות פוריות. למרבה המזל, מחסור בוויטמין E ניתן לטפל בקלות באמצעות תוספי מזון או שינויים בתזונה. המשך לקרוא כדי ללמוד עוד על הסימנים והתסמינים של מצב זה.

מהו מחסור בוויטמין E?

רוב האנשים מקבלים מספיק ויטמין E מהתזונה שלהם ואינם צריכים ליטול תוספי מזון. עם זאת, אנשים מסוימים עשויים להיות בסיכון למחסור בוויטמין E. זה כולל אנשים הסובלים ממצבים רפואיים מסוימים (כגון מחלת קרוהן או סיסטיק פיברוזיס), אנשים הנוטלים תרופות מסוימות (כגון סטרואידים), או אנשים שאינם אוכלים תזונה מגוונת.

סימנים ותסמינים של מחסור בוויטמין E

התסמין השכיח ביותר של מחסור בויטמין E הוא עייפות. תסמינים אחרים כוללים חולשת שרירים, בעיות ראייה וירידה בפוריות. במקרים חמורים, מחסור בוויטמין E עלול להוביל לנזק עצבי ולשיתוק. אם אתה חווה אחד מהתסמינים הללו, שוחח עם הרופא שלך. הם עשויים להזמין בדיקות דם כדי לבדוק חוסרים בויטמינים ומינרלים.

מזונות עשירים בוויטמין E שכדאי להוסיף לתזונה שלך

הנה כמה מזונות שעשירים בוויטמין E ורצוי להוסיף לתזונה שלך.

  • שמנים צמחיים: שמנים צמחיים הם מקור טוב לויטמין E. אלה כוללים שמן זית, שמן קנולה, שמן חמניות ושמן תירס. כף אחת של שמן זית או שמן קנולה מכילה 2 מיליגרם (מ"ג) של ויטמין  E אשר הינה  20% מהכמות היומית המומלצת (RDA) לגברים ולנשים בוגרים.
  • שמן חמניות: שמן חמניות הוא מקור טוב נוסף לויטמין E. כף אחת של שמן חמניות מכילה 6 מ"ג של ויטמין E – זה 60% מה-RDA למבוגרים. אפשר להשתמש בשמן חמניות בבישול או להוסיף אותו לרטבים לסלט. זה זמין גם כתוסף תזונה.
  • אגוזים: אגוזים הם אופציה של חטיף בריא והם גם עמוסים בחומרים מזינים כמו ויטמין E. שקדים עשירים במיוחד בוויטמין זה – אונקיה אחת (28 גרם) מכילה 7 מ"ג או קרוב ל-75% מה-RDA. אגוזים אחרים כמו אגוזי לוז, בוטנים ופיסטוקים הם גם מקורות טובים לחומר תזונתי זה.
  • זרעים: זרעים הם מקור טוב נוסף לויטמין E – במיוחד זרעי דלעת וזרעי חמניות. אונקיה אחת (28 גרם) של זרעי דלעת מכילה 5 מ"ג של חומר תזונתי זה, בעוד שבאותה כמות של גרעיני חמניות יש 7 מ"ג או 77% מה-RDA (). אפשר לאכול אותם כחטיף או להוסיף לסלטים או לדגנים. זרעי צ'יה וזרעי פשתן הם גם מקורות טובים לויטמין זה.
  • ירקות ירוקים עלים: ירקות ירוקים עלים כמו תרד וקייל עשירים בויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון – כולל ויטמין E.. כוס אחת (30 גרם) של תרד מבושל מכילה 1 מ"ג של רכיב תזונתי זה.. אמנם לא תקבל כמות גדולה כמות מאכילת עלים ירוקים בלבד, הוספתם למנות אחרות יכולה להגדיל את הצריכה הכוללת שלך.
  • מזונות מועשרים: מזונות מסוימים כמו דגנים, חלב וחטיפי ארוחת בוקר מועשרים בחומרים מזינים כמו ויטמינים ומינרלים. בדוק את התווית התזונתית על מוצרים אלה כדי לראות אם הם מכילים ויטמין E. הקפד לבחור במוצרים שיש בהם חומרים מזינים אחרים כמו סיבים תזונתיים כך שתפיק מהם את מירב התועלת.
מזון עשיר בויטמין E

תוספי ויטמין E

תוספי ויטמין E הם דרך קלה לוודא שאתה מקבל מספיק מהחומר התזונתי החשוב הזה. רוב האנשים יכולים לקחת בבטחה עד 1,000 IU (יחידות בינלאומיות) של ויטמין E ליום. עם זאת, אם יש לך מצב רפואי או נוטל תרופות, אנא בדוק עם הרופא שלך לפני נטילת תוספים כלשהם.

ויטמין e ניתן ליטול דרך הפה או למרוח על העור. כאשר נלקח דרך הפה, ויטמין e נלקח בדרך כלל בצורה של כמוסה או טבליה. ויטמין e יכול להיות מיושם גם על העור בצורה של קרם, ג'ל או קרם. כאשר מורחים אותו על העור, ויטמין E יכול לעזור להגן עליו מפני נזקים ולשמור עליו בריא

אינטראקציות פוטנציאליות של ויטמין E

ויטמין E יכול לקיים אינטראקציה עם חומרים מזינים ותרופות אחרות. אלו כמה דוגמאות.

ויטמין K

ויטמין K מסייע לקרישת דם. וורפרין (קומדין) היא תרופה המונעת קרישת דם. אם אתה נוטל וורפרין, אל תיקח ויטמין E מבלי לדבר קודם עם הרופא שלך מכיוון שזה עלול להגביר את הסיכון לדימום. אתה צריך גם לדבר עם הרופא שלך לפני נטילת תוספי מזון חדשים בזמן שאתה על וורפרין מכיוון שהם עלולים לקיים אינטראקציה איתו.

תרופות המכילות אסטרוגן

מחקרים מסוימים מראים כי נטילת ויטמין E עם תרופות המכילות אסטרוגן עשויה להפחית את יעילות התרופה. דוגמאות לתרופות אלו כוללות גלולות למניעת הריון וטיפול הורמונלי חלופי (HRT). אם אתה נוטל גלולות למניעת הריון או HRT, שאל את הרופא שלך אם אתה צריך לקחת כמות שונה של ויטמין E מהמומלץ על תווית המזון.

תרופות

סטטינים תרופות סטטינים משמשות להורדת רמות הכולסטרול על ידי מניעת הכבד לייצר יותר מדי כולסטרול. חלק מהסטטינים כוללים atorvastatin (Lipitor), lovastatin (Mevacor) ו- simvastatin (Zocor). תרופות אלו יכולות להפחית את כמות CoQ10 בגוף. CoQ10 הוא נוגד חמצון שחשוב לבריאות הלב. נטילת ויטמין E עשויה לעזור לחדש את רמות CoQ10 בגוף כאשר הוא מופחת על ידי תרופות סטטינים. אם אתה נוטל סטטינים, שוחח עם הרופא שלך אם אתה צריך לקחת גם תוספי ויטמין E או לא. 

כפי שאתה יכול לראות, יש כמה אינטראקציות אפשריות בין ויטמין e לבין ויטמינים או תרופות אחרות. עם זאת, אינטראקציות אלה בדרך כלל מעוררות דאגה רק אם אתה נוטל מינונים גדולים של ויטמין e או אם יש לך מצב בריאותי ספציפי כגון מחלת לב או סוכרת. אם יש לך חששות לגבי אינטראקציות פוטנציאליות, הקפד לדבר עם הרופא שלך לפני שתתחיל תוספי תזונה חדשים.

תופעות לוואי של ויטמין E

כאשר לוקחים יותר מדי ויטמין e זה יכול לגרום לכמה תופעות לוואי שאתה צריך להיות מודע אליהן. תופעות לוואי אלו עשויות לכלול: בחילה, שלשול, התכווצויות מעיים, עייפות, חולשה, כאבי ראש, ראייה מטושטשת, פריחה, הפרעה בתפקוד הגונדאלי, ריכוז מוגבר של קריאטין בשתן (קריאטינוריה)

אם אתה חש באחת או יותר מתופעות הלוואי הללו, אתה צריך להתייעץ מיד עם הרופא שלך.

לסיכום, ויטמין E או בשמו האחר אלפא טוקפרול, הוא חומר מזין שנמצא במזונות רבים. זה זמין גם כתוסף תזונה ולפעמים משמש לרפואה. ויטמין E חשוב לתאים שלנו ולחלקים אחרים בגוף. זה יכול לפעול כנוגד חמצון ולעזור לשמור על מערכת החיסון שלנו חזקה. מחסור בוויטמין E יכול לגרום לבעיות בריאות, כולל בעיות נוירולוגיות, אך זה נדיר במדינות מפותחות כמו ארצות הברית. ובכל זאת, חשוב לקבל מספיק ויטמין E ממזון או תוספי מזון אם אינכם אוכלים הרבה מזון המכיל את הרכיב התזונתי הזה. אתה יכול להוסיף מזונות מסוימים לתזונה שלך או לקחת תוסף כדי לוודא שאתה מקבל מספיק ויטמין E. הקפד לדבר עם הרופא שלך לפני נטילת תוספי מזון כלשהם, שכן הם יכולים ליצור אינטראקציה עם תרופות מסוימות ויש להם תופעות לוואי. רוצים לדעת עוד על ויטמינים, מינרלים ותוספי מזון? קרא עוד בבלוג שלנו!

Similar Posts

2 Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *