ויטמין B קומפלקס
|

כוחו של ויטמין B – משפחת הויטמינים החשובה ביותר לבריאות

ויטמין B הוא קבוצה של שמונה ויטמינים חיוניים החיוניים למגוון תפקודים בגוף. מייצור אנרגיה ועד לצמיחה ותיקון של תאים, ויטמין B ממלא תפקיד חשוב בבריאות גוף האדם.

ויטמין B

מהו ויטמין B ומה הוא עושה לגוף

ויטמין B מורכב מ-8 ויטמינים, לכל אחד יתרונות ותפקידים ייחודיים משלו בגוף. ויטמינים אלו כוללים תיאמין (ויטמין B1), ריבופלבין (ויטמין B2), ניאצין (ויטמין B3), חומצה פנטותנית (ויטמין B5), פירידוקסין (ויטמין B6), ביוטין (ויטמין B7), חומצה פולית (ויטמין B9) וקובלמין (ויטמין B12).

באופן כללי, תיאמין מסייע בייצור אנרגיה, בעוד ריבופלבין תומך בחילוף החומרים ותורם לעור בריא. ניאצין עוזר לווסת את רמות הסוכר בדם ותומך בתפקוד העצבים, בעוד חומצה פנטותנית מסייעת בייצור הורמונים כמו קורטיזול וטסטוסטרון. פירידוקסין עוזר ליצור המוגלובין הנושא חמצן בכל הגוף, ביוטין עוזר להמיר מזון לאנרגיה, חומצה פולית מסייעת בסינתזת DNA וחלוקת תאים, בעוד שקובלמין תומך ביצירת כדוריות דם אדומות.

ויטמין B חיוני למספר תפקודי גוף מרכזיים כגון ייצור אנרגיה, צמיחה ותיקון תאי, כמו גם התפתחות נוירולוגית. זה גם עוזר לשמור על עור, שיער וציפורניים בריאים. ויטמינים B1-3 עוזרים לתמוך בתהליכי עיכול בריאים על ידי סיוע בפירוק פחמימות לגלוקוז לדלק; תהליך זה ידוע כמטבוליזם של פחמימות. ויטמינים B6-12 מסייעים בשמירה על תפקוד מוח בריא על ידי סיוע בהעברת דחפים עצביים בכל מערכת העצבים. בסך הכל, כל 8 הויטמינים עוזרים להגביר את תפקוד המערכת החיסונית כדי להדוף זיהומים או מחלות.

משפחת ויטמיני B

כאמור אין ויטמין B אחד אלא מדובר בקבוצה של 8 סוגים של ויטמיני B. כל אחד מהם עם יתרונות שונים ושימוש שונה

ויטמין B1

ויטמין B1, הידוע גם בשם תיאמין, הוא רכיב תזונתי חיוני הממלא תפקיד חשוב בשמירה על בריאות וחיוניות. הוא עוזר למערכת העצבים של הגוף, והכרחי לפירוק הפחמימות על מנת ליצור אנרגיה תאית. ויטמין B1 ניתן למצוא במגוון מקורות מזון, כגון לחם מדגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים. אמנם ניתן ליטול אותו גם כתוסף, אבל חשוב לציין שיותר מדי של כל ויטמין או תוסף עלול להיות בעל השלכות בריאותיות שליליות. בשל סיכון זה, עדיף להתייעץ עם רופא לפני תוספת תוספי תזונה לתזונה שלך.

ויטמין B2

ויטמין B2 הוא רכיב תזונתי חיוני לבריאות, המכונה גם ריבופלבין, וממלא תפקיד קריטי בשמירה על בריאותנו. ויטמין B2 נחוץ למיצוי אנרגיה מפחמימות, חלבונים ושומנים בתזונה שלנו, כמו גם ליצירת כדוריות דם אדומות ובריאות הרקמות. הגוף שלנו לא יכול לייצר ויטמין יקר ערך זה בעצמו ולכן הוא חייב להגיע מהמזון שאנו אוכלים. מקורות טובים לויטמין B2 כוללים ביצים, מוצרי חלב, בשר, מזון מועשר כמו דגני בוקר וכמה ירקות ירוקים כמו אספרגוס ותרד. כדי להבטיח שתקבל את המכסה היומית שלך חשוב לשמור על איזון בריא של מזונות אלו או לשקול לקחת תוסף המכיל ויטמין B2.

ויטמין B3

ויטמין B3, ידוע גם בשם ניאצין או חומצה ניקוטינית. הוא תורם לחילוף חומרים תקין המניב אנרגיה, לבריאות מערכות העצבים והעיכול ועוזר לנו לשמור על עור בריא. ויטמין B3 נמצא במגוון מקורות מזון כגון בשר וירקות ירוקים. עם זאת, מספר מצבים בריאותיים עלולים להוביל למחסור ובהם אלכוהוליזם כרוני או הרגלי תזונה לקויים. התסמינים השכיחים ביותר כוללים עייפות, אובדן תיאבון, דיכאון ובלבול. כדי להבטיח צריכה נאותה חשוב לשלב מזונות עשירים בניאצין בתזונה שלך או לבדוק נטילת תוספי מזון במידת הצורך.

ויטמין B5

ויטמין B5, הידוע גם בשם חומצה פנטותנית, הוא רכיב תזונתי חיוני לבריאות ואנרגיה. הוא מספק תמיכה לתהליכים הטבעיים של הגוף כגון ייצור הורמונים והמרת מזון לאנרגיה. בנוסף, זה עוזר ביצירת תאי דם ועוזר לשמור על רמות כולסטרול בריאות. ויטמין B5 עוזר לווסת את חילוף החומרים שלנו, ומאפשר לנו לעבד שומנים, חלבונים ופחמימות בצורה יעילה יותר. כאשר נלקח בשילוב עם ויטמינים מעודדי בריאות אחרים כגון ויטמין B7 או חומצה פלית (ויטמין B9), ויטמין B5 יכול לספק יתרונות בריאותיים רבי עוצמה שיכולים להשפיע לטובה על חייך. אי קבלת כמות מספקת של ויטמין זה עלול להוביל לבעיות בריאות כמו עייפות או אפילו אנמיה ולכן חשוב לוודא שהתזונה שלך מכילה את הכמות המתאימה של ויטמין B5 בכל יום.

ויטמין B6

ויטמין B6 הוא ויטמין מסיס במים הממלא תפקיד חשוב בבריאות. הוא נמצא באופן טבעי במגוון מזונות, כאשר המקורות העשירים ביותר הם תמציות שמרים, דגנים, שעועית, בשר, תפוחי אדמה ומספר ירקות. ויטמין B6 תורם לחילוף החומרים באנרגיה וכן להובלת חומרים מזינים בכל הגוף. זה חיוני ליצירת תאי דם אדומים ומסייע בבריאות מערכת העצבים. ויטמין B6 תומך גם בבריאות החיסונית על ידי סיוע בייצור של נוגדנים והורמונים הנלחמים בזיהום. כתוצאה מכך, צריכה נאותה של רכיב תזונתי חיוני זה יכולה לסייע בקידום הבריאות והרווחה הכללית.

ויטמין B7

ויטמין B7, הידוע גם בשם ביוטין, הוא מרכיב בריאותי חשוב המצוי באופן טבעי במגוון מזונות. זה משרת פונקציות חיוניות רבות כולל סיוע בחילוף החומרים ובצמיחת תאים, עוזר בייצור כדוריות דם אדומות וכן שיער, עור וציפורניים בריאים. בעוד שהגוף שלנו יכול לייצר כמות קטנה של ביוטין בעצמו, עדיין יש צורך להשיג את מרבית הויטמין הזה באמצעות תזונה או תוספים. פירות כמו בננות, תותים ופטל הם מקורות טובים לביוטין כמו גם מוצרי בשר כמו כבד, ביצים וכמה זני דגים כמו סלמון. הגדלת צריכת המזונות הללו יכולה לעזור להבטיח שאנו מקבלים את כל היתרונות הבריאותיים שיש ל-B7 להציע.

ויטמין B9 (חומצה פולית)

ויטמין B9, הידוע גם בתור פולאט או חומצה פולית, הוא רכיב תזונתי חיוני לבריאות ולרווחה. הוא נמצא במוצרי דגנים מועשרים כגון לחמים ודגנים, ירקות עלים ירוקים כהים כגון תרד, קטניות כולל שעועית ועדשים ופירות הדר כמו תפוזים. ויטמין B9 ממלא תפקיד מפתח בתהליכים מטבוליים רבים בגוף כמו סינתזת DNA, בריאות תאים וייצור אנרגיה. מחסור של חומצה פולית (ויטמין B9) מוביל לבעיות בריאות כולל אנמיה ותינוקות במשקל נמוך.

ויטמין B12

ויטמין B12 הוא מיקרו-נוטריינט חיוני לבריאות, שכן הוא נחוץ לייצור תאי דם אדומים, לתפקוד תקין של מערכת העצבים ולחילוף חומרים של פחמימות ושומנים. ויטמין B12 יכול להגיע על ידי צריכת מקורות מן החי כגון דגים, בשר, ביצים ומוצרי חלב. אלה עם הגבלות תזונתיות או אורח חיים טבעוני מתקשים להשיג כמויות מספקות בגלל היעדר מקורות טבעוניים טבעיים, מה שהופך לעתים קרובות צורך בתוספי תזונה.

היתרונות של נטילת תוסף ויטמין B

נטילת תוסף ויטמין B יכולה להיות דרך מצוינת לקדם בריאות ורווחה. ויטמין B חיוני לחילוף חומרים תקין, בריאות הורמונים, חסינות ורמות אנרגיה כלליות. זה עשוי גם לעזור לשפר את בריאות העור הטבעית על ידי ויסות רמות הלחות וקידום תחלופת התאים.

אלו מספר יתרונות בריאותיים של ויטמין B:

מניעת סרטן

מחקרים הראו כי ויטמינים מקבוצת B עשויים להיות קשורים למניעת סוגים שונים של סרטן. מחקרים הראו שצריכה מאוזנת של ויטמינים אלו יכולה לעזור לגוף להילחם בהיווצרות גידולים, שעלולים להוביל לממאירות אפשרית. בפרט, ויטמין B נקשר לסיכון נמוך יותר לפתח מלנומה, סוג של סרטן עור. זה נובע מתפקידו בסיוע בשמירה על צמיחת תאים בריאה ופועל כנוגד חמצון להגנה על התאים מפני נזק שנגרם על ידי רדיקלים חופשיים. בנוסף, מחקרים מצאו כי ויטמינים מקבוצת B עשויים גם לסייע בהפחתת דלקת ובדיכוי צמיחת תאי גידול, שניהם גורמים חשובים במניעת סרטן. יתר על כן, מחקרים הראו כי נטילת תוספי מזון המכילים ויטמיני B יכולה להגביר את התגובה של המערכת החיסונית לסוגים מסוימים של סרטן, ובכך להקשות על תאי הגידול להתפשט ולגדול.

מזון נוגד סרטן
מזון נוגד סרטן

תפקוד התא

ויטמין B1, או תיאמין כפי שהוא מכונה בדרך כלל, ממלא תפקיד מרכזי באספקת דלק לתאים שלנו. הגוף שלנו זקוק לרכיב תזונתי חיוני זה כדי לעבד אנרגיה מחומרי המזון שאנו צורכים וכדי לעורר את צמיחת התאים ופעילותם. ללא רמות נאותות של B1, זה דומה לשיטוט עם סוללה כמעט מתה; הגוף שלנו פשוט לא יכול לתפקד בצורה מיטבית. חשוב לזהות את הסימנים של מחסור ב-B1, שיכולים לכלול עייפות, בלבול, חולשת שרירים, הפרעות במעיים ואפילו בעיות לב. למרבה המזל, ישנן דרכים רבות להבטיח שאנו מקבלים מספיק ויטמין B1 מדי יום דרך מקורות מזון כגון מוצרי בשר ועוף, כמו גם קטניות ודגנים מלאים. תוספי תזונה זמינים גם למי שמרגיש שהם לא מקבלים מספיק באופן טבעי. בדיקות סדירות עם הרופא שלך יכולות גם להיות מועילות במעקב אחר חוסרים או בעיות בסיסיות שעשויות לדרוש טיפול רפואי נוסף.

רמות אנרגיה ומתח

אם אתם מחפשים שיטות להפחתת מתח, נטילת תוסף ויטמין B קומפלקס עשויה לעזור. מחקרים רבים הוכיחו שלוויטמינים מקבוצת B יש השפעה משמעותית הן על מצב הרוח והן על התגובה הפיזית של הגוף ללחץ. זה כולל קצב לב מופחת, ירידה ברמות הקורטיזול ודירוגים סובייקטיביים משופרים של מתח. בנוסף, מחקרים מראים כי קומפלקס ויטמין B יכול לעזור לאנשים עם תסמונת עייפות כרונית (CFS). הסובלים מ-CFS עלולים לחוות עייפות ופגיעה בתפקוד קוגניטיבי, את שניהם ניתן להפחית על ידי נטילת תוסף ויטמין B קומפלקס כחלק מגישה תזונתית כוללת לטיפול. ויטמין B מעורב בתהליכים גופניים רבים, כולל סינתזת נוירוטרנסמיטורים, ייצור הורמונים, חילוף חומרים אנרגטי, היווצרות תאי דם אדומים ועוד; מחקר נוסף מצביע על כך שהוא יכול לתרום תרומה חשובה לרווחה פסיכולוגית בכך שהוא עוזר לשפר את מצב הרוח ורמות המתח.

ראייה טובה יותר

ויטמין B ממלא תפקיד חיוני בשמירה על ראייה בריאה. זהו רכיב תזונתי חיוני לבריאות העין הכללית ולמניעת אובדן ראייה, כמו גם מסייע במניעת מצבי עיניים נפוצים כגון קטרקט וניוון מקולרי.

ויטמין B עוזר לקדם תאי רשתית בריאים, החשובים לתפקוד תקין של הרשתית – הרקמה הרגישה לאור השולחת תמונות מהעין למוח. זה יכול לעזור לשפר את הראייה ולהפחית את הסיכון לבעיות ראייה הקשורות לגיל. ויטמין B מסייע גם בהגנה מפני נזקי חמצון הנגרמים על ידי רדיקלים חופשיים; נזק זה עלול לגרום לניוון מקולרי, שהוא אחד הגורמים המובילים לעיוורון בקרב מבוגרים.

ויטמין B מסייע במניעת תסמונת העין היבשה, מצב שבו הדמעות אינן מסוגלות לשמן או להזין את העיניים כראוי. תסמונת העין היבשה מגבירה את הסיכון לפתח קטרקט או מחלות אחרות המשפיעות על הראייה. ויטמין B גם עוזר לשמור על רמות לחץ עיניים תקינות, מה שיכול לעזור להפחית את הסיכון לגלאוקומה, מצב נוסף שגורם לראייה לקויה.

מלבד תפקידו בהגנה מפני ליקויי ראייה הקשורים לגיל, לוויטמין B יש השפעות מועילות נוספות על הראייה שלך. זה עוזר לייצור אנרגיה, שחשוב למיקוד ברור וכישורי ריכוז טובים בעת שימוש במחשב או בקריאה. בנוסף, ויטמין B עשוי לסייע בשיפור ראיית הלילה על ידי שמירה על הרחבת האישונים בלילה, כך שיותר אור יוכל להיכנס לעין ולהיות מעובד על ידי המוח.

ויטמין A משפר ראיה

שיפור תפקוד המוח

לויטמינים מקבוצת B, כולל ויטמין B1 (תיאמין), ויטמין B2 (ריבופלבין), ויטמין B3 (ניאצין), ויטמין B5 (חומצה פנטותנית), ויטמין B6 ​​(פירידוקסין) וכמובן ויטמין B12 (קובלמין), ממלאים חשוב לתפקוד תקין של המוח שלנו ולתפקוד נוירולוגי בריא. הם קריטיים לחילוף חומרים תקין של פחמימות, חלבונים ושומנים, אשר בתורם מספקים אנרגיה למוח כדי לשמור על תפקוד מיטבי. רמות נאותות של ויטמינים אלו הכרחיות ליצירת נוירוטרנסמיטורים והורמונים המאפשרים תקשורת בין נוירונים. מחסור בחלק מהויטמינים הללו עלול לגרום למגוון בעיות נוירולוגיות כגון דיכאון, דמנציה, אובדן זיכרון ואפילו פסיכוזה.

ויטמין B6 חשוב במיוחד לבריאות נוירולוגית שכן מחקרים קשרו חוסרים בויטמין זה לסוגים מסוימים של מחלות ניווניות כגון מחלת פרקינסון. ויטמין B6 עוזר להפחית את הדלקת במוח, מה שעשוי להסביר את השפעותיו המגנות מפני מחלת פרקינסון. זה גם ממלא תפקיד חיוני בייצור דופמין וסרוטונין – שני נוירוטרנסמיטורים מרכזיים המווסתים את מצב הרוח והרגשות שלנו – ובכך מספק הגנה נוספת מפני הפרעות דיכאון. בנוסף לכך, ויטמין B6 הוכח כמועיל לתפקודים קוגניטיביים כמו שיפור ריכוז ושימור זיכרון.

שמירה על רמות נאותות של ויטמין B6 חיונית לתפקוד נפשי ורווחה מיטביים. המקורות הטובים ביותר של ויטמין זה כוללים כבד בקר, סלמון, טונה, אבוקדו, בננות ותפוחי אדמה. אם אתה מודאג לגבי הצריכה התזונתית שלך, שקול להשלים את התזונה שלך עם מולטי ויטמין יומי המכיל את כל הויטמינים החיוניים כולל ויטמין B6.

עיכול הרבה יותר טוב

ויטמין B חיוני לעיכול טוב יותר. הוא ממלא תפקיד מפתח בסיוע לגוף לפרק מזון לרכיבים קטנים יותר, כך שהוא יכול להיספג ולהשתמש בו כאנרגיה. ויטמין B מסייע לגוף לספוג ולהעביר חומרים מזינים מהמזון, לרבות פחמימות, חלבונים ושומנים, הנחוצים כולם לעיכול תקין. ויטמין B פועל גם לייצור חומצה הידרוכלורית שאחראית לפירוק חלבונים בקיבה במהלך העיכול. בנוסף, ויטמין B עוזר לתמוך בתפקוד תקין של האנזים במעי הדק המסייע בפירוק שומנים ועמילנים לספיגה.

פרוביוטיקה לעיכול בריא

כיצד לוודא שאתה מקבל מספיק ויטמין B בתזונה שלך

אכילת תזונה מגוונת ומזינה היא הדרך הטובה ביותר להבטיח שאתה מקבל מספיק מכל סוג של ויטמין B. מזונות כגון בשר רזה, עופות, דגים, ביצים, ומוצרי חלב הם כולם מקורות מצוינים לויטמין B. פירות וירקות כמו פטריות, תרד, ברוקולי, נבטי בריסל, תפוחי אדמה, תפוזים ובננות יכולים גם הם לספק ויטמינים חיוניים ויטמין B1,ויטמין B2 או ויטמין B6. יתר על כן, מזונות המועשרים בויטמין B כוללים לחמים, דגני בוקר מועשרים ודגנים רבים. דגנים מלאים כגון שיבולת שועל או אורז חום הם מקורות טובים למספר סוגים של ויטמיני B.

בנוסף לאכילת תזונה מאוזנת עם מזונות עשירים בויטמינים מקבוצת B חשוב להקפיד על כל התרופות שאתה נוטל מכיוון שהן עלולות להפריע לספיגה של קבוצת ויטמינים זו. תרופות מסוימות יכולות להפחית את כמות ויטמין B הנספג מהמזון ולכן חשוב לדבר עם הרופא שלך על האפשרויות שלך אם אתה חושב שזה יכול להיות במקרה שלך.

לבסוף חשוב לזכור שהגוף אינו אוגר ויטמין B לתקופות ארוכות ולכן יש לצרוך אותו באופן קבוע על מנת לשמור על רמות בריאות. אם אתה מרגיש שאתה לא מקבל מספיק ויטמין B דרך התזונה הרגילה שלך, יש תוספי מזון זמינים שיכולים לעזור להגביר את הצריכה שלך.

פירות וירקות עשיר בויטמינים

תוספי ויטמין B קומפלקס

תוספי ויטמין B קומפלקס הם דרך מצוינת לוודא אתה מקבל את הכמות הנכונה של ויטמינים חיוניים שהגוף שלך צריך. הם מכילים בדרך כלל את כל שמונת ויטמיני B – תיאמין (B1), ריבופלבין (B2), ניאצין (B3), חומצה פנטותנית (B5), פירידוקסין (B6), ביוטין (B7), חומצה פולית (B9) וקובלמין או ציאנוקובלמין. (ויטמין B12). כפי שאתם כבר יודעים, כל ויטמיני ה-B הללו ממלאים תפקידים חשובים בגוף, כמו עזרה בהמרת מזון לאנרגיה, חילוף חומרים של חלבונים ושומנים, שמירה על בריאות העור, העיניים והשיער וקידום תפקוד עצבי תקין. בנוסף, תוספי ויטמין B קומפלקס עשויים לסייע בשיפור מצב הרוח וכן בהפחתת רמות הלחץ על ידי מתן רכיבי תזונה חיוניים למערכת עצבים בריאה. יתר על כן, מוצרים אלו יכולים להועיל גם לאנשים המתקשים לעכל מזון עקב מצבים כמו מחלת קרוהן או מחלת צליאק, מכיוון שהם עשויים להיות חסרים ויטמינים מסוימים בשל חוסר יכולתם לספוג אותם כראוי מהמזון. לבסוף, תוספת של ויטמין B-קומפלקס יכולה גם לסייע בחיזוק החסינות, שכן מחקרים מסוימים מצביעים על כך שהוא מסייע בהגנה על התאים מפני נזק חמצוני הנגרם על ידי רדיקלים חופשיים.

מחסור בוויטמין B ורעילות

מחסור בויטמין B הוא נושא שיכול להיות בעל השלכות חמורות על הבריאות הכללית. אם לא מטופל, מחסור בויטמין B יכול להוביל לעייפות, אנמיה ודיכאון. זה יכול גם לגרום לסוג של נזק עצבי המכונה נוירופתיה היקפית, שיכול לכלול חוסר תחושה ועקצוץ בידיים וברגליים. מחסור בוויטמין B לא מטופל יכול אפילו לגרום לתסמינים חמורים יותר כמו בלבול, אובדן זיכרון ואפילו התקפים. רוב האנשים הסובלים ממחסור בויטמין B נמצאים בסיכון לפתח מחלות כרוניות אחרות עקב מצב מוחלש של מערכת החיסון שלהם.

בנוסף לסיכונים הבריאותיים השונים הקשורים למחסור בויטמין B, עודף של רכיב תזונתי חיוני זה עלול להיות מסוכן גם כן. רמות גבוהות מדי של ויטמין B12 וסוגים אחרים של ויטמין זה עלולות להוביל לבחילות, כאבי בטן, שלשולים, סחרחורת, קשיי נשימה או בליעה, גירוד או אלרגיות – כל הסימנים לכך שהגוף מתקשה לעבד את הויטמין כראוי. במקרים מסוימים, מינונים גבוהים של ויטמין B עלולים גם להפריע לספיגת תרופות המשמשות לטיפול במצבים רפואיים אחרים כגון מחלות לב או סוכרת.

למרבה המזל, גם מחסור בוויטמין B וגם רעילות הם נושאים שקל יחסית לטפל בהם באמצעות שינויים בתזונה ותוספי מזון במידת הצורך. אנשים שמוצאים את עצמם מרגישים עייפים או סובלים מחרדה צריכים לשקול הוספת מזונות עשירים ברכיב חיוני זה לתזונה שלהם, כולל ירקות עלים ירוקים כמו תרד; בשרים כגון כבד בקר; יוגורט; ביצים; דגנים מועשרים; אגוזים כמו שקדים; שעועית (כולל אפונה שחורת עיניים); רכיכות כמו צדפות או צדפות; בננות; ושמרים תזונתיים. עבור אלו הסובלים ממחסור ממשי עקב מצבים רפואיים כגון מחלת קרוהן או צליאק עשוי להזדקק לתוספת מינון גבוה יותר שנקבע על ידי רופא או דיאטנית.

בסך הכל חשוב לשים לב היטב לכל הסימנים והתסמינים הפוטנציאליים שהם לא מקבלים מספיק – או יותר מדי – של ויטמין חיוני זה על מנת למנוע בעיות בריאות ארוכות טווח בהמשך. מי שחשים עייפות בלתי רגילה כל הזמן צריכים לשקול לדון בחסרים אלו עם הרופא המטפל כדי לקבוע את הצעדים הבאים

אז לסיכום, ויטמין B הוא ויטמין מסיס במים שעוזר לגוף להמיר מזון לאנרגיה ולשמור על תפקוד תקין של מערכת העצבים. ויטמין B נמצא במזונות רבים, כולל בשר, עוף, דגים, דגנים מועשרים, וכמה פירות וירקות. אנשים שאינם אוכלים מספיק מזון בריא עשויים להזדקק ליטול תוסף. נטילת יותר מדי של תוסף ויטמין B עלולה להוביל לתופעות לוואי כגון קלקולי בטן, שלשולים ופריחה בעור. אם אתה רוצה לדעת יותר על ויטמינים, תוספי מזון ומינרלים, קרא עוד בבלוג שלנו.

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *