חומצה פולית לנשים בהריון
| |

האם לקחת ויטמינים בהריון – מה חשוב לקחת וממה להיזהר

מדוע ויטמינים במהלך ההריון חשובים?

הריון הוא תקופה מדהימה בחייה של אישה. יש כל כך הרבה שינויים שקורים, הן פיזית והן רגשית. זו תקופה של חיים חדשים ותקווה לעתיד. במהלך ההיריון, חשוב לעשות כל שביכולתך כדי להבטיח הריון בריא גם לך וגם התפתחות תקינה של העובר. אחת הדרכים לעשות זאת היא על ידי נטילת ויטמינים בהריון ואפילו לפני ההריון.

תוספי מזון במהלך ההיריון הם ויטמינים ומינרלים שנוסחו במיוחד עבור נשים בהריון. הם עוזרים להשלים את החסר של מה שאת אולי לא מקבלת מהתזונה שלך בלבד. הם גם עוזרים למנוע מומים וסיבוכים מולדים מסוימים. ויטמינים בזמן ההריון חשובים מכיוון שהם עוזרים להבטיח הריון בריא גם לך וגם לתינוקך.

ישנם סוגים רבים ושונים של תוספי תזונה בהריון בשוק. חלקם נלקחים דרך הפה בצורת גלולות, בעוד שאחרים באים בצורה נוזלית או כמסטיקים. התוספים הנפוצים ביותר כוללים חומצה פולית, ויטמין D, ברזל וסידן.

עליך לדבר עם הרופא שלך על אילו תוספי מזון לפני ההריון מתאימים לך בהתבסס על הצרכים האישיים שלך. חלק מהנשים עשויות להזדקק ליותר או פחות של ויטמינים ומינרלים מסוימים מאחרות בגלל התזונה שלהן או גורמים בריאותיים אחרים. הרופא שלך יוכל להמליץ ​​על התוספים הטובים ביותר עבורך בהתבסס על הצרכים האישיים שלך.

הנה כמה מהסיבות הרלוונטיות יותר לקחת תוספי תזונה בהריון: 

מחסור בויטמינים ומינרלים

במהלך ההיריון, נשים נמצאות בסיכון מוגבר למחסור בויטמינים ומינרלים. זאת בשל העובדה שהתינוק הגדל לוקח את מה שהוא צריך ממחסני האם, ומשאיר אותה מדולדלת. חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת וטיפול טוב מכיוון שהם יכולים לעזור להפחית את הסיכון לחוסרים, אבל לפעמים אפילו האישה המטופלת ביותר עלולה למצוא את עצמה דלה בחומרים מזינים מסוימים. במקרים אלה, תוספי מזון יכולים להיות מועילים ביותר במניעת בעיות בריאות חמורות הן לאם והן לילד.

אנמיה או חוסר ברזל הוא אחד החסרים התזונתיים הנפוצים ביותר בזמן ההריון הוא ברזל. ברזל חיוני ליצירת המוגלובין, המוביל חמצן לכל חלקי הגוף. כאשר הרמות נמוכות, עלולות להיגרם בעיות בריאותיות חמורות, כולל אנמיה ולידה מוקדמת. הדרך הטובה ביותר למנוע אנמיה מחוסר ברזל היא ליטול תוסף בזמן ההריון המכיל ברזל ולאכול תזונה עשירה במזונות המכילים ברזל כמו בשר, עוף, דגים, קטניות וירקות ירוקים עלים.

אנמיה

מחסור בחומצה פולית – חומצה פולית היא חומר תזונתי נוסף שחשוב לנשים בהריון להספיק ממנו. ויטמין זה מסייע במניעת מומים מולדים של המוח ועמוד השדרה. כל הנשים בגיל הפוריות צריכות לקחת תוסף של חומצה פולית, אבל זה חשוב במיוחד למי שמתכננת להיכנס להריון או שכבר בהיריון. מקורות מזון טובים לחומצה פולית כוללים עלים ירוקים כהים, קטניות, אגוזים ודגנים מועשרים.

מחסור ביוד – יוד הוא מינרל שחשוב לתפקוד בלוטת התריס. בלוטת התריס עוזרת לווסת את חילוף החומרים בגוף וממלאת תפקיד בהתפתחות המוח של העובר. מחסור ביוד עלול להוביל לבעיות בריאות חמורות כגון פיגור שכלי, זפק ומומים מולדים. הדרך הטובה ביותר למנוע מחסור ביוד היא על ידי נטילת תוסף בהריון המכיל יוד והקפדה על תזונה מאוזנת הכוללת מזונות עשירים ביוד כגון פירות ים ומוצרי חלב.

יוד

הגבלות תזונתיות

לחלק מהנשים בהריון עשויות להיות הגבלות תזונתיות המקשות על קבלת כל אבות המזון שהן זקוקות להן מהתזונה שלהן בלבד. במקרים אלה, תוספי תזונה בהריון יכולים להיות החברה הכי טובה של אמא לעתיד.

על ידי נטילת תוסף יומי המכיל חומרים מזינים חיוניים כמו חומצה פולית, חומצות שומן מסוג אומגה 3, וברזל תוכל ילעזור להבטיח הריון בריא גם לך וגם של העובר. שוחחי עם הרופא שלך על איזה תוסף טרום לידתי מתאים לך.

עישון כשאת בהריון קשור למספר סיכונים בריאותיים הן לאם והן לילד. אלה כוללים סיכון מוגבר של האם לצירים מוקדמים, היפרדות שליה, משקל לידה נמוך ותסמונת מוות פתאומי של תינוקות (SIDS). גם אמהות לעתיד מעשנות נוטות יותר לחוות דיכאון וחרדה. מסיבות אלו, חשוב להפסיק לעשן ברגע שאת מגלה שאת בהריון. אם אינך יכול להיגמל לחלוטין, נסה לצמצם ככל האפשר.

תוספי מזון בהריון חיוניים לנשים בהריון שאולי אינן מקבלות את כל אבות המזון להן זקוקות מהתזונה שלהן. ויטמינים אלו עוזרים לתמוך בהתפתחות המוח כמו גם מערכת העצבים של התינוק. הם יכולים גם לסייע במניעת מומים מולדים כגון ספינה ביפידה. עם זאת, נטילת תוספי וויטמינים בהריון אינה שוללת את ההשפעות המזיקות של עישון סיגריות. למעשה, מעשנים הנוטלים תוספי תזונה בהריון נמצאים למעשה בסיכון מוגבר לסרטן ריאות. הסיבה לכך היא שהשילוב של ניקוטין וויטמינים A, C ו-E מגביר את הייצור של רדיקלים חופשיים מזיקים בגוף.

הריון מרובה עוברים – נטילת תוספי הריון כשאת בהריון, במיוחד כאשר מצפים למספר תינוקות, חשובה לבריאות האם והילד כאחד.

הריון מרובה עוברים קשור לעיתים קרובות לסיכון מוגבר של האם ללידה מוקדמת. לידה מוקדמת מוגדרת כלידה לפני שבוע 37 להריון. תינוקות שנולדו פג נמצאים בסיכון מוגבר לסיבוכים כגון תסמונת מצוקה נשימתית, דימום תוך-חדרי, אנטרוקוליטיס נמק ואלח דם. נטילת ויטמינים בזמן הריון יכולים לסייע בהפחתת הסיכון ללידה מוקדמת על ידי מתן רכיבי תזונה חיוניים כגון ברזל, סידן וחומצה פולית.

כמו כן, נטילת ויטמינים בזמן ההריון יכולים לעזור להפחית את הסיכון של האם לדיכאון לאחר לידה. דיכאון לאחר לידה (PPD) הוא סוג של דיכאון שיכול להתרחש לאחר לידה. תסמינים של PPD כוללים תחושת עצב או ריקנות, בעיות שינה, חוסר שמחה בפעילויות שבעבר היו מהנות, עייפות, חרדה ועצבנות. נשים בהריון עם תאומים או יותר נמצאות בסיכון מוגבר לפתח PPD. תוספי תזונה בהריון יכולים לעזור להפחית את הסיכון ל-PPD על ידי מתן רכיבים תזונתיים חיוניים כגון חומצות שומן מסוג אומגה 3, ויטמין B6 וחומצה פולית.

תזונה לקויה – ויטמינים במהלך הריון מספקים רכיבי תזונה חיוניים החשובים להריון בריא. רכיבי תזונה אלו כוללים ויטמינים, מינרלים וחומרים נוספים החשובים להתפתחות התינוק. ללא רמות נאותות של חומרים מזינים אלה, עלולות להתפתח בעיות בריאותיות חמורות. לכן כל כך חשוב לנשים בהריון או מתכננות להיכנס להריון לקחת תוסף טרום לידתי במיוחד אם הן סובלות מתזונה לקויה כתוצאה ממצב רפואי, הרגלי תזונה או סיבות אחרות.

תוסף תזונה בהריון – מה מותר לקחת?

הנה סקירה מהירה של ויטמינים ותוספי תזונה של מה משרד הבריאות ממליץ על ומותר לקחת ומה לא.

חומצה פולית

חומצה פולית היא ויטמין מסיס במים והיא מצויה בעיקר בירקות ירוקים ובפירות. תפוזים, תותים, מלון, חלמונים, דגנים מועשרים, קטניות, כבד ושמרי בירה. הדרך הטובה ביותר להשיג את הכמות היומית המומלצת של חומצה פולית היא ממזונות ולא מתוספים. אם את לא יכולה לקבל מספיק מאוכל, הרופא שלך עשוי להמליץ ​​​​על תוסף. חשוב להתחיל ליטול חומצה פולית לפחות חודש לפני הכניסה להריון ומומלץ להתייעץ עם הרופא לגבי כמות חומצה פולית ליום.

חומצה פולית

ויטמין D

ויטמין D הוא ויטמין שנמצא במעט מאוד מזונות, אך הוא יכול גם להיות מיוצר על ידי הגוף שלך כאשר העור שלך נחשף לאור השמש. המקור העיקרי לויטמין D עבור רוב האנשים הוא מתוספי מזון או מזונות מועשרים. כתחליף יש צורך בכמות מסוימת של חשיפה לשמש כדי שהגוף ייצור ויטמין D. בערך 15 דקות ביום במהלך חודשי האביב והקיץ אמורות להספיק ליצור מספיק ויטמין D מבלי להעמיד אותך בסיכון לסרטן העור. בדקי עם הרופא שלך אם את צריכה תוסף. אפשר גם לקבל ויטמין D באמצעות צריכה של מוצרי חלב מועשר, דגים שומניים כגון סלמון או טונה, או מתוסף. כדאי להימנע משמן בקלה מכיוון שהוא מכיל רמות גבוהות של ויטמין A שיכול להזיק במהלך ההריון.

תוסף ברזל

במהלך ההריון, כמות הדם בגופך עולה בכ-50%. עלייה זו דורשת יותר ברזל מהרגיל. מקורות טובים לברזל כוללים בשר אדום רזה, עוף, הודו, דגים, שעועית, עדשים, תרד, דגנים מועשרים בברזל וצימוקים. רוב הנשים ההרות זקוקות לתוסף ברזל מכיוון שקשה לקבל מספיק מאוכל בלבד. בדקי עם הרופא שלך אם את צריכה תוסף ברזל וכמה את צריכה לקחת. תוספי ברזל עלולים לגרום לבחילות ועצירות. נטילתם עם אוכל עשויה לסייע בהפחתת תופעות הלוואי הללו. תופעות הלוואי הנפוצות של יותר מדי ברזל כוללות צואה כהה, התכווצויות בבטן שלשולים, כאבי ראש, עייפות וסחרחורת. . מעט מדי ברזל עלול להוביל לאנמיה שעלולה לגרום לעייפות ולבעיות בריאותיות אחרות בזמן ההריון, כך שעבודה עם הרופא שלך על המינון הנכון היא המפתח! 

אוכל עשיר בברזל

מגנזיום

מגנזיום הוא חומר תזונתי חיוני במהלך ההריון המסייע בהתפתחות העצמות, השרירים והעצבים. זה גם הכרחי לצמיחה והתפתחות תקינים של השליה. מקורות טובים למגנזיום הם: ירקות עלים ירוקים כהים (תרד, קייל), קטניות (שעועית, עדשים), אגוזים וזרעים (שקדים, קשיו, זרעי פשתן), דגנים מלאים (אורז חום, קינואה), מוצרי חלב (יוגורט, חלב) , בננות, אבוקדו, שוקולד מריר

ג'ינג'ר

נשים רבות דואגות לגבי הבטיחות של נטילת תרופות כשהן בהריון. עם זאת, ישנן כמה תרופות שבטוחות לחלוטין לקחת, ויכולות אפילו להועיל הן לאם והן לילד. תרופה אחת כזו היא ג'ינג'ר, המשמש זמן רב כטיפול בבחילות. למעשה, הג'ינג'ר כל כך יעיל, שלעתים קרובות הוא מומלץ כטיפול ראשון לבחילות בוקר.

הג'ינג'ר עובד על ידי גירוי מערכת העיכול ועוזר להאיץ את התרוקנות הקיבה. זה מקטין את משך הזמן שבו מזון וחומצות קיבה נמצאים במגע עם המעיים, מה שיכול לעזור להפחית בחילות והקאות. כמה מחקרים מצאו גם שג'ינג'ר עשוי לסייע בהפחתת דלקת במעיים, שיכולה גם לתרום לבחילות והקאות.

בנוסף לתפקידו בטיפול בבחילות, ג'ינג'ר עשוי גם לעזור להקל על אי נוחות נפוצות אחרות בהריון כגון הפרעות עיכול, צרבת ונפיחות. זה יכול גם לעזור להפחית את הדלקת בכל הגוף, מה שיכול להועיל לנשים הרות שנמצאות בסיכון של האם לפתח רעלת הריון.

פרוביוטיקה

לאמהות מצפות יש הרבה על מה לחשוב – החל מה הן אוכלות ושותות ועד אילו תוספי מזון הן נוטלות. תוסף אחד שלעתים קרובות מתעלמים ממנו הוא פרוביוטיקה. פרוביוטיקה היא מיקרואורגניזמים חיים (לעיתים קרובות חיידקים) הדומים לאלה המצויים במעיים האנושיים. ניתן למצוא אותם במזונות מותססים כמו יוגורט וכרוב כבוש, או שניתן ליטול אותם כתוספת. צריכת פרוביוטיקה נקשרה למספר יתרונות בריאותיים, לרבות שיפור העיכול והפחתת הסיכון לסוגים מסוימים של זיהומים. אבל מה לגבי נטילת פרוביוטיקה כשאת ההריון? האם יש יתרונות לעשות זאת?

פרוביוטיקה וחיידקים טובים

ישנן עדויות המצביעות על כך שנטילת פרוביוטיקה במהלך ההריון עשויה להציע כמה יתרונות. מחקר אחד, למשל, מצא שנשים הרות שנטלו תוסף פרוביוטיקה היו בסבירות נמוכה יותר לחוות צירים מוקדמים מאשר אלו שלא נטלו את התוסף. מחקר אחר מצא שנשים הרות שנטלו תוסף פרוביוטיקה היו בסיכון נמוך יותר לפתח סוכרת הריונית.

עם זאת, יש לציין כי יש צורך במחקר נוסף בתחום זה לפני שניתן יהיה להסיק מסקנות ברורות. מחקרים מסוימים לא מצאו קשר בין נטילת פרוביוטיקה בהריון לבין חוויה בריאותית כלשהי. לכן, למרות שעשויים להיות כמה יתרונות פוטנציאליים לנטילת פרוביוטיקה בהריון, יש צורך במחקר נוסף לפני שניתן להסיק מסקנות מוצקות.

באופן כללי, פרוביוטיקה נחשבת בטוחה עבור רוב האנשים, כולל נשים בהריון. עם זאת, אם את בהריון, תמיד עדיף לדבר עם הרופא שלך לפני שמתחילים כל תוסף חדש – אפילו כזה שנראה תמים כמו פרוביוטיקה. הסיבה לכך היא שתמיד קיים סיכון קטן להפרעות במערכת העיכול בעת נטילת כל סוג של תוסף, וזה נכון במיוחד עבור נשים בהריון.

כולין

כולין הוא חומר תזונתי דמוי ויטמין מסיס במים. זה נמצא במזונות רבים, אבל הגוף יכול גם לייצר ממנו כמויות קטנות. כולין חשוב לתפקודים גופניים רבים, כולל מבנה ותפקוד תאים, התפתחות מוחית תקינה, תפקוד כבד, תפקוד עצבי.

כאשר את בהריון, הגוף שלך זקוק ליותר כולין מהרגיל. הסיבה לכך היא שכולין חשוב להתפתחות הצינור העצבי או מערכת העצבים, שהופך למוח ולחוט השדרה של העובר.

קבלת מספיק כולין במהלך ההריון חשובה לך ולתינוק שלך. כולין עוזר למנוע מומים מולדים במוח ובעמוד השדרה, להפחית דלקות, לתמוך בהריון בריא, לשפר את מצב הרוח שלך

נשים הרות שאינן מקבלות מספיק כולין נמצאות בסיכון לפתח רעלת הריון, מצב המאופיין בלחץ דם גבוה וחלבון בשתן. רעלת הריון עלולה להוביל לסיבוכים חמורים, כגון לידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך.

כולין חשוב גם לזיכרון ולתפקוד קוגניטיבי. נשים שלא מקבלות מספיק כולין בזמן הריון נוטות יותר לחוות דיכאון לאחר לידה ותפקוד זיכרון ירוד יותר.

ויטמינים שיש להימנע מהם במהלך ההריון

למרות שיש כמה ויטמינים ומינרלים שחשוב לקחת בזמן ההריון, יש כמה ויטמינים ומינרלים שכדאי להימנע מהם או להיזהר מלקיחת אותם בהריון. הנה כמה מהם:

  1. ויטמין A הוא ויטמין חיוני הממלא תפקיד בצמיחת תאים, ראייה ותפקוד מערכת החיסון. עם זאת, יותר מדי ויטמין A יכול להזיק, במיוחד במהלך ההריון. ויטמין A ניתן למצוא בשתי צורות: ויטמין A (רטינול) ופרווויטמין A (אלפא ובטא-קרוטן). ויטמין A שנוצר מראש נמצא רק במוצרים מן החי, בעוד פרוויטמין A נמצא בפירות וירקות. בסך הכל, חשוב להגביל את צריכת ויטמין A שנוצרו מראש במהלך ההריון מכיוון שכמות גדולה מדי עלולה להוביל למומים מולדים של העובר.
  2. ויטמין E – אחד הסיכונים החמורים ביותר הקשורים לצריכת יותר מדי ויטמין E במהלך ההריון הוא הסיכון המוגבר למומים מולדים. מומים מולדים הם חריגות המתרחשות כאשר התינוק מתפתח ברחם. חלק מהמומים מולדים יכולים להיות קלים, בעוד שאחרים עלולים להיות מסכני חיים. מחקרים הראו שצריכה של יותר מהכמות המומלצת של ויטמין E במהלך ההריון עלולה להגביר את הסיכון למומים מולדים מסוימים, כולל מומי לב ונזק מוחי. סכנה נוספת של צריכת יותר מדי ויטמין E במהלך ההריון היא שזה יכול להוביל למנת יתר, שעלולה להיות קטלנית. תסמינים של מנת יתר של ויטמין E כוללים בחילות, הקאות, שלשולים, כאבי ראש, עייפות וראייה מטושטשת. אם אתה חווה אחד מהתסמינים הללו לאחר נטילת תוסף או אכילת מזונות עשירים בוויטמין E, פנה מיד לעזרה רפואית.

האם תוספי תזונה לדיאטה מומלצים במהלך ההריון?

תוספי תזונה לדיאטה הם עסק גדול. בין 2007 ל-2012, תעשיית התוספים הזו גדלה מתעשייה של 15 מיליארד דולר לתעשייה של 30 מיליארד דולר. אנשים אוהבים את התוספים שלהם – ונשים רבות נוטלות אותם בהריון. למעשה, על פי מחקר שנערך לאחרונה, כמעט 70% מהנשים ההרות נוטלות לפחות תוסף אחד במהלך ההיריון ובהם אומגה 3, ברזל, ועוד ויטמינים ומינרלים חשובים אחרים

יתרונות פוטנציאליים של תוספי תזונה

כמה תוספי תזונה יכולים לספק רכיבים תזונתיים חיוניים שעשויים להיות חסרים בתזונה שלך. לדוגמה, חומצה פולית היא תוסף נפוץ שנלקח על ידי נשים בהריון מכיוון שהיא יכולה לסייע במניעת מומים מולדים מסוימים. תוספי תזונה אחרים, כגון חומצות שומן אומגה 3, עשויים גם הם לספק כמה יתרונות בריאותיים. עם זאת, חשוב לדבר עם הרופא שלך לפני נטילת תוספי מזון כלשהם, מכיוון שהם יכולים לקיים אינטראקציה עם תרופות שאתה עשוי לקחת או מצבים בריאותיים אחרים שיש לך.

סיכונים פוטנציאליים של תוספי תזונה

רק בגלל שמוצר נמכר כ"תוסף תזונה לדיאטה" לא אומר שהוא בטוח לנשים הרות. למעשה, כמה מחקרים הראו שתוספי מזון מסוימים יכולים למעשה להזיק במהלך ההריון. לדוגמה, נטילת ויטמין A בצורה משלימה נקשרה לסיכון מוגבר למומים מולדים. לכן, תמיד עדיף לקבל תחילה את החומרים התזונתיים שלך מהמזון ולקחת רק תוספי מזון בהנחייתו של הרופא שלך.

מתי עלי להתחיל ליטול ויטמינים בהריון?

רוב הרופאים ממליצים להתחיל ליטול ויטמינים לפני ההריון וממש ברגע שמתחילים לנסות להיכנס להריון. הסיבה לכך היא שרכיבי תזונה מסוימים, כמו חומצה פולית, חשובים למניעת מומים מולדים במוח ובעמוד השדרה.

עליך להמשיך לקחת אותם במהלך ההיריון שלך כדי להבטיח שגם אתה וגם תינוקך תישארו בריאים.

האם לוויטמינים בהריון יש ​​תופעות לוואי?

בחילה והקאה – אחת מתופעות הלוואי הנפוצות ביותר הקשורות לנטילת ויטמינים היא בחילות והקאות. זה נפוץ במיוחד בשליש הראשון כאשר הגוף מסתגל לרמות המוגברות של ההורמונים. אם אתה חווה בחילות והקאות, הקפידי לשתות הרבה נוזלים ולאכול ארוחות קטנות ותכופות במהלך היום. ייתכן שתרצי גם לנסות לקחת את הוויטמין שלך לפני ההריון עם חטיף קטן או לפני השינה כדי לעזור להפחית את התסמינים הללו.

עצירות – תופעת לוואי שכיחה נוספת של נטילת ויטמינים טרום לידתיים היא עצירות. זה נגרם על ידי הברזל בוויטמין, שיכול להפוך את הצואה לקשה וקשה לעבור. כדי להקל על עצירות, הקפידי לשתות הרבה נוזלים ולאכול מזונות עשירים בסיבים. ייתכן שתרצי לנסות גם מרכך צואה או משלשל אם העצירות שלך חמורה.

כאבי ראש – כאבי ראש הם תופעת לוואי שכיחה נוספת של נטילת וויטמינים בהריון. אם אתם חווים כאבי ראש, הקפידו לשתות הרבה נוזלים ולנוח מספיק. ייתכן שתרצה לנסות גם משככי כאבים ללא מרשם כגון פרצטמול או איבופרופן. עם זאת, הקפד לבדוק עם הרופא שלך לפני נטילת תרופה כלשהי במהלך ההריון.

לסיכום, עכשיו כשאת יודעת יותר על ויטמינים טרום לידתיים, היתרונות ותופעות הלוואי שלהם, כמו גם מתי להתחיל לקחת אותם, את יכולה להרגיש בטוחה בקבלת ההחלטה הטובה ביותר עבורך ועבור תינוקך. זכרי תמיד לבדוק עם הרופא שלך לפני תחילת כל תוסף חדש, במיוחד במהלך ההריון. ואם יש לך שאלות או רוצה ללמוד עוד על ויטמינים, תוספי מזון ומינרלים, הקפידי לבדוק את הבלוג שלנו.

Similar Posts

One Comment

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *